София взима заем 100 млн. лв. от ЕИБ, за да си оправи тротоарите

Парите ще се усвояват през рамковите договори за текуща поддръжка на улици, а търговете ще бъдат обявени в следващите седмици

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Влизаме в кварталите." С този лозунг кметът Йорданка Фандъкова започна четвъртия си мандат през есента на 2019 г., когато заяви, че приоритет на управлението й ще бъдат вътрешнокварталните улици. Малко по-късно пък обяви, че вдига данъците при сделките с имоти, за да може да се събират повече средства (50 млн. лв. годишно) точно за такива проекти.

Две години и половина обаче нищо от това не е изпълнено. Влизането в кварталите остана само спомен, а приходите от повишения данък отидоха за други цели.

Но днес кметът Фандъкова изненадващо обяви нова програма за 120 млн. лв., този път само за тротоари. По нея щели да бъдат ремонтирани или изградени поне 690 хил. кв.м тротоари в следващите четири години. Това е в пъти повече спрямо предишните години и звучи чудесно на фона на опасната за пешеходци столица. Но има един проблем - проектите и съответно разпределението на парите ще се случат чрез рамковите договори за поддръжка на улиците, които Столичната община ще обяви. Те са аналогични на тези, които АПИ сключва за поддръжка на републиканските пътища, и в момента са гореща тема заради многократно превишените бюджети и непрозрачно плащаните суми.

Тротоари на заем

За да догони пропуснатото при изграждането на тротоари през годините, сега общината е решила да вземе заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) на стойност 50 млн. евро (или 98 млн. лв.), който да изплаща през следващите двадесет години. От бюджета на общината пък ще дойдат още 10 млн. евро (или 19,6 млн. лв.).

Това обаче не е прецедент. Същото се случи и в края на 2020 г., когато взе заем от същата банка, за да финансира дълго обещаваните проекти за рингов булевард "Каблешков", "Копенхаген", "Рожен", Източна тангента и др.

Въпросът е защо София трябва да тегли инвестиционен кредит за тази цел, след като през годините се повтаряше, че събраните пари в Центъра за градска мобилност от скоби, паяци и фишове ще отиват именно за ремонта на тротоари и строителството на паркинги.

Другото, което прави впечатление, е, че кметството решава да се активизира по предизборната си заявка от 2019 г. точно сега, така че първите резултати да са налице точно преди следващите редовни местни избори догодина.

"Ще влезем ударно в кварталите и малките улички, както ни се иска в последните години", коментира зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов, като поясни, че предвидените средства ще допълнят заделяните от бюджета на София всяка година.

За справка, от 2011 до 2019 г. насам са се ремонтирали средно 30 хил. кв.м тротоари годишно, през 2020 г. - 50 хил. кв.м, а през 2021 г. стигат рекордните 274 хил. кв.м, става ясно от отговори по ЗДОИ, които "Капитал" получи.

По договорите за текущ ремонт или с нови

Средствата за новите тротоари ще се харчат през договорите за текущ ремонт на Столичната община, обясни зам.-кметът Джоргов. Последните такива бяха подписани през 2019 г. за срок четири години (т.е. до 2023 г.), като цените в различните софийски зони се оказаха коренно различни за една и съща дейност. Затова и в следващите седмици ще бъдат подготвени новите търгове за следващия период. Кметът Фандъкова и зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов добавиха и че строителите сега изпитват проблеми заради по-скъпите цени на материалите, като се чака Народното събрание да приеме изменения в нормативната база, които да позволят индексация.

Това най-вероятно значи и че следващите договори за поддръжка ще бъдат на доста по-високи цени. За сравнение - сключените през 2019 г. бяха с обща прогнозна стойност 140 млн. лв., или по около 35 млн. лв. на година.

Спечелилите фирми бяха "Трейс груп холд" (отговорна за улиците във "Връбница", "Триадица", "Витоша" и "Лозенец"), ГБС (Панчарево, "Студентски град", "Младост" и по стария си договор за "Изгрев"), пернишката ДЛВ (за "Искър", Кремиковци, "Оборище", "Слатина"), "ПСТ груп" за Банкя, "Красна поляна", "Красно село" и "Овча купел". След това обаче ПСТ беше сменена и през юли 2019 г. Столичната община сключи договор с обединение с участници варненската "Инжстройинженеринг", "Автомагистрали София" (собственост на Методи Аврамов) и "Пътища София". "Нивел строй" заедно с "Констрол" поеха "Люлин", "Връбница", "Възраждане" и "Илинден", "Хидрострой", една от най-големите строителни компании у нас, е сключила договор за районите "Слатина", "Средец", "Изгрев" и "Искър". "ВИА конструкт груп" пък отговаря за кварталните улици в "Сердика", "Подуяне", "Нови Искър" и "Оборище". (коригирано, 21.04., до 2019 г. за районите се грижи "Пътища и съоръжения").

"По линия на текущите ремонти ще бъдат правени подмяна на настилки и бордюри, а където изобщо липсват тротоари, ще се правят изцяло нови процедури по ЗОП, с избор на изпълнител и ще изграждаме тротоари с разрешение за строеж", обясни зам.-кметът Ангел Джоргов. В интервю за "Капитал" зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов обясни и че общината води разговори с държавата за преотстъпването на част от данък общ доход, за да се правят повече улици в новите квартали.

Малко и за районите

20%, или около 24 млн. лв., от парите ще отидат при районните кметства, а останалите 80% ще се разпределят от голямата община по програма, която отново ще бъде изработена със съдействието на районните кметове. "Повечето от тях са сключили договори за поддръжка, по които биха могли да възлагат и когато получат средствата от заема", обясни Джоргов.

Колко пари ще получи един район ще зависи от два фактора - 50% тежест има броят на населението по настоящ адрес и 50% - квадратурата на тротоарите. Във втория критерий влизат площите в плановете по регулация в отделните райони, независимо дали са изградени, в добро или лошо състояние, както и дали са предвидени, но все още липсващи, поясни зам.-кметът Джоргов за "Капитал".

"Освен нови настилки програмата включва и достъпна среда, така че тротоарите да са достъпни за майки с колички, хора със затруднения в придвижването, с увредено зрение. Където е необходимо, ще се поставят парапети и антипаркинг колчета", обясни кметът Йорданка Фандъкова.

Предстои програмата да мине през обществено обсъждане (следващия четвъртък), като очакванията са общинският съвет да я гласува през юни. "Тротоарите са над политиката и се надяваме на подкрепа от различните политически групи. Това е най-амбициозната програма с мерки в кварталите и е продължение на тази за изграждането на булевардите и станциите на метрото", коментира председателят на общинския съвет Георги Георгиев.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    seowebdesign avatar :-P
    Nobby
    • - 1

    Фандъчката гледа да изтегли каквото може преди да поеме заслужено към Сливенския :-P

    Нередност?
  • 2
    inikolaev avatar :-|
    inikolaev
    • - 2
    • + 1

    Да се асфалтират тротоарите е възможно най-грозното решение на проблема с липсващите и счупени плочки. Това решение може да е най-лесното и най-евтиното, но резултатът е потресаващ

    Нередност?
  • 3
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 1

    До коментар [#2] от "inikolaev":

    Напротив - това е възможно най-добрият и бърз вариант. Стига експерименти с начупени и хлопащи плочки

    Нередност?
  • 4
    jagerzur avatar :-P
    jagerzur
    • + 1

    Идеално, “Джи Пи Груп” и сродните им фирмички веднага ще ги лапнат тия договорчета и ще оставят зад себе си голямо димящо ла**о като при ремонта на "Граф Игнатиев", а общината ще се кълне, че по-хубаво няма как :)

    Нередност?
Нов коментар