🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Докато нямаше действащ общински съвет, някои правят милиони

Столичното дружество Център за градска мобилност възлага спорни договори за милиони на познати фирми, отвеждащи към съмнителен и вероятно корупционен модел

От 24 януари фирмата, поддържаща билетната система в София, има нови собственици, които са свързани с други поръчки на ЦГМ
От 24 януари фирмата, поддържаща билетната система в София, има нови собственици, които са свързани с други поръчки на ЦГМ
От 24 януари фирмата, поддържаща билетната система в София, има нови собственици, които са свързани с други поръчки на ЦГМ    ©  Надежда Чипева
От 24 януари фирмата, поддържаща билетната система в София, има нови собственици, които са свързани с други поръчки на ЦГМ    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Ако има печеливш от неработещия общински съвет, това е дружеството "Център за градска мобилност".
  • То продължава практиката да възлага спорни договори за милиони на познати фирми, които са отскоро с нови собственици.
  • Те открехват към съмнителен и вероятно корупционен модел, в който участват и имената на общински съветници.

Орфанидис Димитриос не е известно на обществеността име. А трябва. Защото всеки пътуващ в софийския градски транспорт плаща на Димитриос. Това е собственикът на компанията, изградила мащабен софийски проект за 100 млн. лв. - електронната билетна система и валидаторите в градския транспорт на столицата. По силата на договора с Центъра за градска мобилност (ЦГМ) всеки път, когато доближите банковата си карта до валидатора, 10 стотинки директно отиват в джоба на Димитриос. А месечно това прави над 170 000 лева. Затова е леко странно, че този януари Орфанидис Димитриос решава да продаде дяловете си във фирмата на двама души срещу скромните 3200 лв.

Няколко месеца преди това друг млад предприемач също удря джакпота - придобива фирма, занимаваща се с покупко-продажба на автомобили и камиони, срещу 1200 лв. Същата тази фирма сега сключва договор за 6 млн. лв., за да дигитализира паркирането в София - отново с Центъра за градска мобилност.

Това са само два примера от любопитни намествания по фирмените регистри, започнали в началото на годината, малко след изборите. Те обаче очертават модел, действал в общинското дружество ЦГМ през последните десетина години. В този модел са преплетени счетоводители, управители, собственици на свързани помежду си фирми, които изпълняват значителна част от поръчките на общинското дружество. А покрай тези поръчки витаят сериозни съмнения за завишени цени и ниско качество. С две думи, възможно е да става дума за източване на сериозен обществен ресурс благодарение на липсваща прозрачност.

ЦГМ отговаря за целия градски транспорт на София, продава картите и билетите, прибира таксите от синята и зелената зона, следи за нарушители в платената зона за паркиране. Подозренията са, че зад такива "дейности" обикновено стоят определени интереси - в тази история например ще откриете косвени връзки с бившите общински съветници от ГЕРБ Иво Тонев и Орлин Алексиев. Другото нужно, за да работи подобна формула, разбира се, е съдействието на управляващите. "Отговорник" за Центъра за градска мобилност по презумпция е Столичният общински съвет, който назначава борда, а също така и контролира дружеството. Работещ съвет обаче в момента няма.

Счетоводител за милиони

Така времето е много подходящо за сключването на нови договори за милиони. Единият е за "дигитализация на паркирането" срещу 6 млн. лв. и е подписан на 2 януари, въпреки че търгът вече беше спиран (по твърдения на бившия председател на СОС Георги Георгиев - дори лично от него) заради съмнения на общински съветници и експерти във връзка с условията и прогнозната стойност. Комисията за защита на конкуренцията обаче отсъди в полза на единствения кандидат и ЦГМ реши да не обжалва и да обявява наново поръчката, а директно подписа договор. (Обяснението на ЦГМ в статията на "Дневник")

Въпросният кандидат е обединение между "Юпасс" и "Уест ауто диджитъл". "Юпасс" е свързвана с бизнесмена Александър Тошев, наричан още Джони Каскета - фигура, добре позната и в община Царево. "Юпасс" стои зад приложението за телефон URBO Parking за почасово паркиране в София и вече е работило с ЦГМ.

Историята на втората компания изпълнител е по-интересна. Десетина дни след обявяването на поръчката на ЦГМ, или на 18 август 2023 г., тя променя собствеността и предмета си - срещу 5 хил. лв. неин собственик и управител става 29-годишният Николай Митев, който е добавил едно "диджитъл" до името. Преди това "Уест ауто" се е занимавала с продажба на автомобили и части, но решава да смени попрището си. Офисът ѝ се намира на партерен етаж в един от жилищните блокове в столичния квартал "Младост 1".

Обединението вече има осигурен договор, преди да е възможно да се правят промени от новия общински съвет (ако въобще има такъв). Така независимо кой ще е на власт в СОС, фирмата си осигурява приход за милиони.

Това не е единственото любопитно около тази фирма. Счетоводството ѝ е водено от "Крис-Р-холдинг", която се притежава от Ралена Гачева. По странно стечение на обстоятелствата тя също е горд нов собственик на друга печелеща от ЦГМ компания. На 24 януари гъркът Орфанидис Димитриос прехвърля именно на нея 50% от CNS - фирмата, поддържаща тикет системата на ЦГМ за 100 млн. лв.

И как се наследява проект за 100 млн. лв.

Другият си дял Орфанидис Димитриос продава на друг важен за нашата история човек - Павел Чолаков. Той плаща 1200 лв. за 24% от CNS. Чолаков е един от собствениците на дружеството "Акселерайз", което е писало заданието за тикет системата - поръчка, която после CNS печели.

Объркахте ли се? Казано накратко, една фирма пише концепцията за обществена поръчка и след като CNS печели търга, някогашният консултант сега се оказва неин собственик.

Да напишеш концепцията за обществена поръчка и после да я спечелиш е на ръба на ЗОП, но проблемът не е само в това. Тикет системата е проект, чиято прогнозна стойност за една година набъбна от 20 на 100 млн. лв. с ДДС. Голяма част от тях - 36 млн. лв., са за поддръжка на системата (700 хил. лв. на месец от ЦГМ за CNS). За гражданите харченето на тези пари има предимно едно изражение - безспорното удобство да плащат с банкова карта билетчето за градския транспорт. Част от техните пари обаче също отива към CNS - по силата на договора въпросната фирма получава още поне 170 хил. лв. на месец. Те са под формата на комисиона - процент именно от тези плащания с банкова карта през тикет системата.

През умните светофари, антипаркинг колчета и още

Хората зад тикет системата и "дигиталното паркиране" имат и по-дълга история със Столичната община, която показва устойчиво поддържан във времето модел. Тримата души в дружеството, писало заданието за CNS, се срещат и в създадената през 2009 г. компания "Нойзър", после прекръстена на "Теоремус", представляваща се впрочем отскоро от нови адвокати. В "Нойзър" са Антова, която до 2013 г. притежава дялове в CNS, Попов и Чолаков (новият съсобственик в CNS) - в ролята респективно на счетоводителка и собственици. Тук като техен съдружник фигурира и Виктор Колев.

Той е управител на друга фирма - "Иновативни трафик системи" (ИТС). Вече близо 10 години обръчът около нея печели десетки милиони от публични търгове за поддръжка на системи за паркиране и "умни светофари", доставка на електронни табла по спирките.

Доскоро за следгаранционната поддръжка на въпросните ел. табла срещу 480 хил. лв. без ДДС отговаряше "МКВ груп". По регистрите за нея няма много информация - освен че има двама души за служители и че е съсобственик заедно с раздаващия държавни пари фонд "Морнингсайд хил" в стартъпа "Фиделитас лаб". Самият фонд пък има за партньор компания, която притежава 50% дял в ИТС.

Очевидно е, че за ЦГМ доброто състояние на ел. таблата по спирките е изключително важно. Затова и дружеството бързаше през декември да обяви търг за тяхната поддръжка, отново на фона на безвремието в СОС. Този път беше готово да инвестира и двойно повече средства от преди - прогнозната сума се вдигна до 828 хил. лв. Явиха се познатите кандидати около ИТС, "Телелинк", където акционер е скоро подалият оставка общински съветник от ГЕРБ Любо Минчев, както и А1 и Siemens.

"Внимавайте по коя пътека стъпвате"

Когато е сключван договорът за тикет системата (2018 г.), председател на финансовата комисия в СОС е бизнесменът Орлин Алексиев, който нашумя покрай партията на Слави Трифонов. В следващия мандат, чак през 2022 г., СОС реши всички билети да се издават само от системата, с което се сбогува с хартиения билет и въведе нови карти за превоз. Предложението беше на Прошко Прошков (ГЕРБ), Карлос Контрера (ВМРО), Борис Бонев. Заради странностите в собствеността и заради това, че общината дори не притежава въпросната система и не е сигурно дали може да работи с нея, общински съветници от ДБ тогава поискаха одит, който да бъде възложен от зам.-кмета по дигитализация.

Това предизвика разпалената реакция на общинския съветник Прошко Прошков, който заяви, че от ДБ доскоро са били съгласни ЦГМ да е единен издател, но после са се "обърнали", и ги предупреди: "Внимавайте по коя пътека стъпвате!" Любопитно е, че между тримата има няколко общи неща. Роднина на Прошков (със същото име) има обща фирма с друг бивш общински съветник от ГЕРБ и бивш директор на "Левски" - Иво Тонев. Съпругата на Тонев пък до 2016 г. е била съдружничка с Орлин Алексиев в "Бибосс".

Синът на Иво Тонев - Атанас Тонев, пък се е разписвал като "Ръководител проекти" в CNS според документи, с които "Капитал" разполага. Той е един от представителите на CNS при разговорите за интегриране на системата с другото общинско дружество - "Метрополитен", показа справка от там.

За билетите и футбола

Преди повече от десет години Иво Тонев е капитан на футболния отбор на общинския съвет, в който "най-изявени футболисти" според дописка на mediapool от 2012 г. са вече бившите общински съветници Николай Стойнев (ГЕРБ), Георги Свиленски (БСП), както и районният кмет на "Студентски" Димитър Дилчев.

Познайте кой е директорът на ЦГМ сега. Дилчев беше избран с мнозинството на ГЕРБ и ВМРО през 2019 г., малко след като не успя да спечели втори мандат за районен кмет. Мандатът му като директор изтича през март 2024 г., но тъй като общинският съвет не работи, няма как да проведе нов конкурс.

Тази година към ЦГМ се предвижда да отидат 500 млн. лв. Заради съмненията в злоупотреби новият столичен кмет Васил Терзиев възложи пълен финансов одит на дружеството за последните две години. Ще е ключово дали този път ще има резултат, или новата власт също ще предпочете да работи по установения модел.

И държавата на минус

Фирмата "Теоремус" на Павел Чолаков, която се води партньор на CNS, е била осъдена наскоро заради това, че не е плащала данъци на държавата. В решение на Върховния административен съд от юни 2023 г. се казва, че "Теоремус" дължи над 100 хил. лв. за периода от 2014 до 2016 г. Делото е заведено от Дирекция "Обжалване и данъчно-осигурителна практика" към НАП през 2021 г., като е било обжалвано от фирмата.

Финалното решение на съда е, че "Теоремус" е извършвала фиктивни доставки по поръчка с определен възложител (разбирай община или държава). Казва се, че във фактурите, договорите и приемо-предавателните протоколи не се съдържат конкретизация на предмета на услугата, нито на начина на формиране на цената на услугата, вид, количество, място и време на изпълнение. Освен това съдът е приел, че доставчиците не са разполагали и с кадрова обезпеченост, за да извършат услугите, тъй като е установено, че не са разполагали с персонал или са разполагали с изключително малък на брой наети лица, които не са били квалифицирани за осъществяване на конкретните доставки.

Прикачен файл

За какво ще отидат 6 млн. лв. за "дигитализация" на паркирането?

Според ценовото предложение, подадено от новия собственик на "Уест ауто диджитъл" Николай Митев, за следното:

  • Бизнес анализ на съществуващи услуги - 200 хил. лв.
  • Интеграция на съществуващи и създаване и/или конфигуриране на нови процеси - 264 хил. лв.
  • Обучение на служители на ЦГМ - 170 хил. лв.
  • Осигуряване на дигитални услуги за управление и контрол на паркирани коли за места за паркиране - 160 хил. лв.
  • Осигуряване на дигитални услуги за управление и контрол на издавани винетни стикери за локално платено паркиране - 163 хил. лв.
  • Осигуряване на дигитални услуги за управление и контрол на изпълнението на принудително

    задържане чрез скоба - 288 хил. лв.
  • Осигуряване на софтуерна и хардуерна инфраструктура (32 бр.) - 1.9 млн. лв.
  • Осигуряване на аналитични услуги - 416 хил. лв.


Кой изгради тикет системата?

Електронната билетна система беше изградена от консорциум между CNS (с основен дял 99.8%), "Асис електроник ве билишим системлери" (0.01%), "Тикси" (0.01%), и трите в сферата на информационните технологии, и подизпълнител "Макстел" за оборудването за видеонаблюдение. По информация на "Капитал" "Асис" и "Тикси" са се отдръпнали от проекта още през 2022 г.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    arz14663196 avatar :-|
    arz14663196

    Корупция, конфликт на интереси , къде е прок*рватурата?

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 4

    Тогава некадърникът Терзиев да си ходи. Толкова време кмет и едно голямо нищо. Явно бърза да си избие парите, които даде, за да го направят кмет с машините и после да се маха бързо бързо!

    Нередност?
  • 3
    rhc121186524 avatar :-@
    rhc121186524

    Нищо ново под слънцето.

    Нередност?
Нов коментар