"Екобус" и възстановяването на общинския градски транспорт в Пловдив

Директорът на новото дружество има идеи, но засега все още чака проект и финансиране за първите две линии, които вероятно няма да тръгнат тази година

Пловдивският градски транспорт драстично изсотава от този в другите български градове именно заради липсата на общинско транспортно дружество. "Екобус" цели да промени тази тенденция
Пловдивският градски транспорт драстично изсотава от този в другите български градове именно заради липсата на общинско транспортно дружество. "Екобус" цели да промени тази тенденция
Пловдивският градски транспорт драстично изсотава от този в другите български градове именно заради липсата на общинско транспортно дружество. "Екобус" цели да промени тази тенденция    ©  Надежда Чипева
Пловдивският градски транспорт драстично изсотава от този в другите български градове именно заради липсата на общинско транспортно дружество. "Екобус" цели да промени тази тенденция    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Засега общинският превозвач ще се стреми към съвместни действия с частните, а не към изместването им
  • Директорът Илко Търпов е категоричен, че появата на "Екобус" може да върне гражданите в автобусите
  • Дружеството е част от по-голяма реформа, която предвижда електронно таксуване, по-добра отчетност и контрол

Шестнайсети юни 2022 г. трябва да се запомни като важна за Пловдив дата. 15 години след приватизацията (и последвалата смърт) на общинското "Градски транспорт Пловдив", градът най-накрая отново има изцяло общинско транспортно дружество - "Екобус".

За последното десетилетие и половина общественият транспорт остана изцяло в частни ръце и резултатите са налице - десетки милиони левове се изливат годишно във фирмите-превозвачи и това не води до особено високо качество, а общината е с вързани ръце, тъй като няма как да предложи алтернатива. Наред с това някога общинските активи на дружеството се предлагат на търгове с апетитни цени и съмнителни условия.

Дългоочакваното завръщане на общината в транспорта беше съобщено още миналата година, но новото дружество бе гласувано в Общинския съвет цели четири пъти - в края на миналата година стартира процедурата с решение на съветниците, по-късно през февруари т.г. те одобриха избраният след конкурс управител Илко Търпов, а по-късно след един неуспешен опит дадоха и зелена светлина на регистрацията на дружеството в Търговския регистър.

Наред с учредяването на "Екобус" общината продължава да работи по проекта за електронно таксуване в автобусите, който трябваше да заработи още през 2016 г. Това трябваше да помогне за данните в пътникопотока, защото в момента системата, както и планирането на линии и времеви интервали изцяло разчита на данни, дадени от самите превозвачи. През 2021 г. именно тези данни бяха причина за проверки от прокуратурата и разследвания, които към момента не са приключили.

Блянът на една община

"Грешка" - така самият управител на "Екобус" определи направената преди 15 години приватизация. Това е заключение, с което повечето жители на Пловдив биха били съгласни. Тя доведе до постоянно спадащо качество на градския транспорт - от персонал през чистота, до точност на автобусите - и липсата на какъвто и да е механизъм за контрол от страна на общината върху една от основните услуги в града.

Най-сетне след толкова години общинският съвет узря за идеята да бъде създадена общинска фирма за градски транспорт. Първо, защото могат да се ползват европейски фондове, които не могат да се ползват от частни превозвачи. И второ, защото е много по-лесно да водиш диалог и да направляваш функциите на едно такова предприятие, когато то е твое.

Илко Търпов, управител на общинското транспортно дружество "Екобус Пловдив"
Илко Търпов, управител на общинското транспортно дружество "Екобус Пловдив"

По думите на Илко Търпов това ще се промени с появата на общинското дружество. "Благодарение на общинския оператор частните превозвачи ще имат пред себе си един образец", обясни той. Това е пожелателно намерение към момента, тъй като дружеството започва с едва две линии - под 7% от общия размер на линиите.

За момента се предвижда финансиране по европейски програми за закупуване на 20 електрически автобуса, 18 от които да оперират по тези две линии, а другите 2 да са резервни. Това ще е и първият в общината опит за въвеждане на екологичен транспорт, доколкото никоя от частните фирми до момента не е използвала е-автобуси.

Очаква се новите европейски програми да бъдат отворени през есента. Но колкото по-късно, толкова по добре, оказва се за Пловдив. Защото общината тепърва предстои да направи предпроектно проучване и да изготви проект, с който да кандидатства за европейско финансиране. И тъй като в случая става дума за конкуренция между общините, другите вече са напред. "Вече има 10 общини с готови проекти и 20 общини с предпроектна документация.", обясни Търпов.

Клопката на трафика

Поради естеството на пловдивския център бус ленти няма, което естествено, обрича градския транспорт на вечно изоставане спрямо частния. Сега общината ще задръсти града от ремонти, но Илко Търпов има друга идея как автобусите на "Екобус" да се превърнат в алтернатива.

"Да се определи маршрут, който има спирки на по-големи разстояния, особено в крайната част на маршрута. Четири спирки има само в участъка на "Цар Борис III" (бел.авт - на по-малко от 200 м. една от друга). Нещо повече, по това трасе (бул. "Цар Борис") минават 13 автобуса (бел.авт - от общо 29) - това не е нормално, не е ефективно, задръства булеварда и бави трафика. Затова линиите на "Екобус" няма да се дублират с останалия транспорт", обяснява управителят.

Още при своето обявяване общинското дружество бе представено като такова, насочено към учениците, а примерните маршрути са измислени така, че да обслужват повечето учебни заведения в града, вкл. и университетите. Причината е проста: голям дял от пътуващите в града са именно учениците.

"Учебният процес се знае какъв е - кога започва сутрин, кога завършва на обяд или вечер - това улеснява направата на график, според който в тези пикове часове автобусите да са по-чести. Защо не и на 7-8 минути?", обяснява Търпов

По негови думи добър пример за такава промяна на транспортната схема е Бургас, където въпреки първоначалната суматоха, градът днес може да се похвали с добре уреден транспорт. Той обяснява още, че редуцирането на спирките не следва да е самоцелно, а да се направи с подход, с който да се прецени правилно разположението и разстоянието на спирките, така че автобусите да са максимално икономични и ефективни.

В битката с частните превозвачи

"Трябва да си подадем ръце и да работим заедно. Нито имам амбиции, нито "Екобус" има възможност на този етап да отстрани утвърдените частни превозвачи от пазара. Затова ние ще се допълваме", категоричен е Търпов. Той ще настоява за срещи между него, превозвачите и зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов.

Поетапно обаче договорите на тези фирми изтичат. Нещо повече, самият Веселин Дошков, собственик на "Хеброс бус", които оперират по част от линиите в града, нееднократно е коментирал пред "Капитал", че след изтичането на сключените договори, няма желание за подновяването им, тъй като работи на загуба.

Логичният въпрос е ще успее ли дружеството да се развие достатъчно, че да поеме от частните фирми още линии. "Имаме едва 4 години - до 2026 г., когато изтича първият договор, в които да се докажем и да се утвърдим като способен превозвач. Не е важно да е възможно само юридически общината да ни възложи тази услуга, но и чисто технически ние да сме готови", обясни Илко Търпов.

Тъй като навлизането на нов оператор неимоверно ще притесни другите превозвачи, като една от причините е персоналът. Търпов и общинският екип търсят ниши, които частните фирми не използват - увеличаване на процента на жените шофьори например.

"Жените са по-устойчиви, издържат повече на риска и стреса - които са големи в обществения транспорт.", казва той и дава пример с Испания, Португалия и Гърция, където по негови думи голяма част от шофьорите са жени. Също така ще се търсят по-тесни връзки с транспортното училище в София, откъде да се привличат кадри.

Още идеи и планове

През последните няколко месеца все по-усилено се заговори за голямата железопътна реформа, която може да извади Пловдив от автомобилната тапа. Бяха инициирани няколко срещи с министъра на транспорта в оставка Николай Събев, но за момента конкретика на плановете - няма, а повечето общини в областта коментираха пред "Капитал", че не са запознати с предстоящите реформи.

Илко Търпов също вижда решение на транспортното обслужване в Пловдив в релсовия транспорт и в съвместното управление на жп транспрота и автобусния транспорт, като втория се явява довеждащ до първия. "Който управлява градската железница, той управлява трафика в града. Но основният проблем е, че държавата говори едно, а общината - друго", коментира той.

Наред с това в концепцията му присъства и друга идея: "Заложил съм целият терен от 17,5 дка, който ми е предоставен за база, да бъде оборудван с фотоволтаици, енергията от които или трябва да се съхранява, или да се предоставя в енергийната мрежа. Разбира се, има и още по-нови технологии - да се използва енергията от фотоволтаиците за производство на водород, който пък да се използва за транспортни средства", обяснява той.