🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Тикси" ще изгради системата за е-таксуване в Пловдив за 12 млн. лв.

Компанията бе единствен участник и във втория търг на общината за електронната система за градския транспорт и синята зона на Пловдив

Таблата са единственият елемент от предходната поръчка за 20 млн. лв., които все пак работят, макар и не винаги съвсем точно
Таблата са единственият елемент от предходната поръчка за 20 млн. лв., които все пак работят, макар и не винаги съвсем точно
Таблата са единственият елемент от предходната поръчка за 20 млн. лв., които все пак работят, макар и не винаги съвсем точно    ©  Димитър Марков
Таблата са единственият елемент от предходната поръчка за 20 млн. лв., които все пак работят, макар и не винаги съвсем точно    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • В рамките на една година компанията трябва да интегрира нова електронна билетна система с различни възможности за таксуване
  • Системата ще помогне на общината да добие ясна представа за броя пътници в градския транспорт, на база на които плаща на частните превозвачи
  • Това бе втора поръчка, след като първата беше отменена от ВАС заради ограничаващи критерии

Близо 10 месеца и два опита отне на община Пловдив да избере изпълнител за въвеждането на електронно таксуване в градския транспорт на града, но обществената поръчка вече е на финалната права. По думите на зам.-кмета по транспорта Тодор Чонов съвсем скоро предстои подписването на заветния договор със софийската компания "Тикси", която беше единствен участник и в двете поръчки, организирани от общината.

Търгът е за 12 млн. лв. и включва изграждане на система, която да интегрира плащания с банкови карти, смарт карти и онлайн, както и гъвкави билети за време и разстояние в градския транспорт. Фирмата-изпълнител ще има в наследство неработещата, но инсталирана преди време и скъпа система за отчитане, която на практика трябва да надгради. Тя струваше 20 млн. лв. по договор, сключен от бившия кмет Иван Тотев с испанската фирма "Индра", но от него останаха няколко съдебни дела и машини със спорно качество. Да се повтори сценарият е единият риск по тази поръчка.

Другия риск е частните превозвачи да не се съгласят с новата система - Пловдив е единственият голям град с изцяло частен градски транспорт. Общината иска с новата система да контролира паричния поток и да събира точни данни за броя пътници и така да сложи край и на порочната практика да разчита на информация за пътници и приходи в градския транспорт единствено по "честната дума" на частните превозвачи.

Поръчката е дори и по-широк обхват, като цели и създаване на единно мобилно приложение с цялата информация за придвижване в Пловдив, включително и за паркирането в синята зона.

Независимо дали системата ще бъде успешна или не съвсем, резултатът ще е в сметката на следващия кмет на Пловдив, който ще бъде избран на местните избори на есен - подобно и на редица други градски проекти, които по една или друга причина циклиха в настоящия мандат.

Поръчка 2.0

След като през есента на миналата година общината най-накрая предприе заветната стъпка към електронна система за таксуване в градския транспорт, първият опит се увенча с крах и то не само защото не успя да привлече повече от един участник. През февруари Върховният административен съд (ВАС) излезе с решение, според което в поръчката има "ограничаващи и завишени критерии за участие, които не са обосновани и не съответстват на целите и обема на поръчката". Казусът стигна до съда след жалби от "Телелинк бизнес сървисис" и от софийската ЮПАСС в КЗК, макар че и двете да не участваха в търга.

Проблемният момент в документацията бе изискването кандидатите вече да са въвеждали "сходна" или "идентична" система в последните три години, като дефиницията на "сходна" или "идентична" бе обвързана с доста завишени изисквания - например, изпълнителят да е доставял такава система за минимум 350 превозни средства, което е с 20% повече от действащите в Пловдив. В крайна сметка ВАС отмени търга.

Преди пускането на втората поръчка зам.-кметът Чонов коментира, че съществени промени в условията няма да се правят, а ще се изчистят техническите неточности. В крайна сметка във втория търг част от критериите, посочени от ВАС като ограничаващи, са намалени - например проблемният брой превозни средства е намален от 350 на 250.

Запазва се заложеният 5-годишен срок за изпълнение. В първата една година "Тикси" ще трябва да внедрят системата и устройствата в автобусите, а през следващите четири години тя трябва да поддържа машините и софтуера. Общината ще плаща на компанията за тази дейност месец за месец, така че, ако нещо по системата не работи, тя да може да преустанови плащанията.

Електронно и без кондуктори

"Кондуктори, билети и всякакви подобни порочни практики ще останат в историята", потвърди за пореден път ресорния зам.-кмет Чонов по време на пресконференция на кмета Здравко Димитров и неговия екип в сряда по актуални теми. По думите на Чонов градският транспорт в Пловдив (който към момента е в критично състояние) ще заприлича на този в големите европейски градове. "А защо не дори и на транспорта в Япония", запита той (откъдето наскоро се върна цяла общинска делегация).

Дори без да е съвсем като в Япония, системата все пак ще даде шанс Пловдив най-накрая да излезе от информационния капан на частните превозвачи. Идеята е да се интегрира система за проследяване на автобусите и пътникопотока, което ще подобри отчитането на данните и разплащанията с частните превозвачи, които в момента се правят на база данни, предоставяни от самите тях. А липсата на прозрачност и недоверие води до ниското качество на услугата. Наред с това подобна система ще позволи оптимизирането и на линиите и броя автобуси спрямо използването им. Все още от общината не са направени точни сметки как това ще се отрази на местния бюджет, доколкото превозвачите ежегодно получават компенсации и субсидии - в размер на около 10 млн. лв. в последните години.

В началото системата ще работи едновременно със старите валидатори, които ще обслужват картите, които се издават към момента, като впоследствие когато се подменят всички стари карти, те ще бъдат премахнати и ще останат само новите устройства. В същото време машините, които бяха разположени по спирките при предходния опит на общината за закупуване на билети, ще се направи опит чрез възлагане на фирми да се адаптират към новата система.

Билети ще се продават както онлайн, така и от шофьорите - но подобно на практиката в другите градове и страни, цената им ще е по-висока, ако се закупуват директно в превозното средство. Тепърва предстои да се водят разговори какви цени ще се установят с интегриране на новата система, както и какви преференциални карти ще има и за време. По думите на Чонов ще се води дискусия за това дали да се намалят цените на абонаментните карти, за да се стимулират хората да използват градския транспорт.

Контролът ще се осъществява от общинското предприятие от контрольори със специални устройства, които ще разчитат дали е направена транзакцията.