🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Хеброс бус", или защо няма автобуси около Пловдив

Община Родопи остана без редовен транспорт, бъдещето на превозвача не изглежда розово, но проблемът с малките общини около Пловдив е по-дълбок

"Хеброс бус" е един от основните превозвачи в област Пловдив и държи освен междуградски линии част от градския транспорт и почти всички автогари в града
"Хеброс бус" е един от основните превозвачи в област Пловдив и държи освен междуградски линии част от градския транспорт и почти всички автогари в града
"Хеброс бус" е един от основните превозвачи в област Пловдив и държи освен междуградски линии част от градския транспорт и почти всички автогари в града    ©  Димитър Марков
"Хеброс бус" е един от основните превозвачи в област Пловдив и държи освен междуградски линии част от градския транспорт и почти всички автогари в града    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • "Хеброс бус" спря автобусите си в община "Родопи", което наложи спешна мярка в неделя и кметът Павел Михайлов предостави служебните автомобили за превоза на пътниците.
  • Бъдещето на "Хеброс бус" не изглежда розово, въпреки че собственикът Веселин Дошков твърди, че е "намерил решение".
  • Проблемът с обществения транспорт е комплексен и са нужни актуализации на транспортните схеми.

Едва ли някой си представя в задълженията на един кмет да влиза превоза на граждани до близки населени места. До такава абсурдна ситуация обаче се стигна миналата неделя в близката до Пловдив община Родопи. Кметът на Родопи Павел Михайлов предостави служебните автомобили и шофьорите на общината, за да извозят пътниците от селата в общината до други места. Кметът на село Лилково Румен Димитров пък се зае лично с тази задача.

Причината за тази нелепа ситуация бе, че договорът на Родопи с превозвача "Хеброс бус" изтече в петък, а ново споразумение не бе подписано. Така селата в цялата община, която е неразривно свързана с Пловдив, останаха без превоз.

Това обаче предизвика редица въпроси, най-важният от които е какво се случва с "Хеброс бус". Превозвачът е един от основните в област Пловдив и държи освен междуградски линии част от градския транспорт и почти всички автогари в града.

Конфликтът в Родопите

Селата в община Родопи се обслужват, според сайта на самата община, от две фирми - "Хеброс бус" до селата Цалапица, Златитрап, Брестовица, Бойково, Дедово, Лилково, Ситово, Марково и Скобелево и "Родопи Авто 2007" до Белащица и Извор. Договорите с тях са подписани в далечната 2008 г., нови поръчки не са обявявани, а през 2019 г. са предописани анекси.

Двете страни имат различна версия за случилото се. По думите на Павел Михайлов от "Хеброс бус" едностранно не са подписали удължаване на споразумението за обслужване на линиите. "Нямам представа каква е причината. Толкова години са били те превозвач. Ние преди 3 месеца пак подписахме временно споразумение. За мен беше нещо стандартно, докато се пусне обществената поръчка. Но така са решили. Какво да направим?" коментира Михайлов. От думите му излиза, че се готвила нова обществена поръчка.

Веселин Дошков, собственик на "Хеброс бус", обаче твърди, че община Родопи им е предоставила удължаване на договора в последния момент: "Имаха достатъчно възможност да сменят превозвача, имаха и такова право. Аз не приемам подход в петък в 15:30 да ти изпращат договор и да изхождат от позицията "Ти си длъжен." Не, не сме длъжни да работим, да търпим загуби, без да има сериозна стратегия било относно транспортното обслужване, било относно финансовото обезпечаване." Политиката на фирмата вече, казва Дошков, е "Не на всяка цена".

Парите от държавата - навреме или не

По думите на Дошков направленията в община Родопи не са икономически изгодни.

"За Марково пътуват около 180 човека. Колко автобуса трябва да има да ги обслужват? Преброявах ги съвсем наскоро, около 180 човека, които сутрин се изнасят към Пловдив, вечерта обратно, много малко в обратния план. Колко автобуси, какви приходи трябва да реализираш от тия 180 човека, за да поддържаш 20 курса на ден? Така че те нещата са повече от очевадни", коментира Дошков.

Според сайта на общината, за 2021 г. субсидиите за фирмата са били малко под 90 хил.л, а за 2022 г. - вече над 170 хил.лв.

Собственикът на "Хеброс бус" за пореден път казва, че държавните субсидии, които получават общините и които възлизат на 22 стотинки на километър, не му се изплащат регулярно.

"Иначе държат, както е заложено в постановлението, до седмо число да им предоставяме справките. Само че те в седемдневен срок са длъжни да ни платят на база нетния финансов ефект от дейността. Еми, последното ни плащане е било до юни месец. Оттам нататък какво да коментираш? Иначе ние сме виновните, те са велики."

Според Павел Михайлов нещата не изглеждат точно така. "Първо, те не си представяха в срок документите, които трябва да представят. Какво ни пречи на нас да платим? Още повече това са субсидиите, които получаваме от държавата и прехвърляме на тях. Какво да ги правим тези средства? Защо да не ги плащаме, да си създаваме сами проблеми ли? Няма такова нещо."

Община Родопи намери нов превозвач за линиите - договорът по спешна мярка е сключен между с ДЗЗД "Консорциум МАРИЦА ИЗТОК 2018", зад който стои превозвачът Петко Ангелов и фирмите "Автобусни превози Пловдив" и "Меритранс 2002". Но въпросите към стария превозвач се трупат. "Който и да питате от хората от нашите населени места, ще ви каже (за проблемите с тях - б.р.). Ако трябва да изброявам, трябва да говоря една седмица за проблемите", казва кметът на "Родопи".

Какво става с "Хеброс бус"

Интересно е, че такъв спор "Хеброс бус" има и с Пловдив, където също твърди, че не им се изплащат навреме субсидии - нещо, което общината отрича.

Георги Стоилов, директор на ОП "Организация и контрол на транспорта" в Пловдив, коментира пред "Капитал", че от доста време общината има проблеми с "Хеброс бус".

"Основен изпълнител по договор, сключен преди много години, вече 13, беше "Хеброс бус". Като казвам основен, мисля, че тогава бяха около 80% от всичките линии от квотата на община Пловдив. Той беше спечелил този конкурс. След това в годините, особено последните 3-4, нещата като започнаха да стават по-трудни с неговото изпълнение, отпаднаха голяма част от тези направления. Бяха поети от други превозвачи. И се изпълняват, не всички безпроблемно, но поне се изпълняват."

5 от 29-те основни линии в града са останали при превозвача, като там също се виждат "много проблеми". Според Стоилов има единици линии на "Хеброс", които са с много добри проценти изпълнение, но има и такива, които са в много лошо състояние. Той посочва, че там където няма проблеми са "атрактивните му линии, като София, може би Храбрино и от големите от републиканската също имаше направления, които се караха със задоволителни проценти, хубави проценти".

"Хеброс бус" обслужва редица други междуградски линии, както и 5 от 29-те градски линии в Пловдив, а компанията е собственик и на трите автогари в града, както и на автогара "Хисаря", където е единствен превозвач. През последните месеци имаше новини за липсващи автобуси, хора, чакащи по спирките и необслужвани линии. Кметът на Хисаря дори проведе спешна среща, след няколко липсващи автобуса и недоволство на хората. Оказа се, че там ситуацията е същата като в Родопи - недостатъчно пътници, които да обезпечават достатъчно курсове.

Самият Дошков признава, че има "пропуски", но според него не са толкова сериозни и "се прави от мухата слон".

Вече е "намерил решение"

Големият въпрос, който вълнува цялата област и общините, които зависят от фирмата, е какво става с нея. Отчетите на "Хеброс бус" показват, че приходите намаляват с всяка изминала година. За 2021 г. общият приход е бил 6,8 млн. лв., за 2022 г. - едва 2,2 млн. лв., което е значителен спад. Финансовият резултат на дружеството е отрицателен за 2022 г. (за разлика от 2021 г., когато дружеството имаше малко над 2 млн. лв. печалба заради продажба на имот, който се намира на автогара "Север").

Дошков обаче отрича дружеството му да е пред фалит. Той признава, че има финансови затруднения, но заяви, че търси решения и "дори вече е намерил". Отказа да коментира какво е то. В последния си разговор с "Капитал" съобщи, че намалява обществения транспорт за сметка на частния - към големи фирми в областта.

Продължава да хвърля същите обвинения, каквито и в предни години - забавени плащания, "липса на отношение на държавно ниво", неефективна транспортна схема.

Разписанията са още от 80-те години, когато пътникопотокът беше друг, но затова ви казвам, че в икономическия сектор тази дейност е с отрицателен знак. Затова необходимо е едно по-модерно мислене, оптимизация на разписания, с които да осигуриш поне минималното транспортно обслужване на населението и икономическа изгода за транспортния оператор. Визиите на много от общините са автобусите да вървят едва ли не един след друг, а какъв е икономическият ефект за оператора, не е важно.

Веселин Дошков
Веселин Дошков

собственик на "Хеброс бус"

Същият проблем отчита и Георги Стоилов. По негови думи община Пловдив винаги е изплащала навреме дължимото към превозвачите, но проблемът е комплексен. "Дълги години държавната комисия не заседава, нямаше актуализации на транспортни схеми и точно тези пет години назад, в които стои изцяло нова ситуация и обстановка, трябваше да се работи по тези схеми, те трябваше да бъдат актуални спрямо нуждите на хората"

Има множество разписания, които не са актуализирани отдавна, пък и потокът вече е изцяло променен, те не са съобразени и затова и натрупалото се години напрежение сега изби.

Георги Стоилов
Георги Стоилов

Директор на ОП "Организация и контрол по транспорта"

Като пример той даде квотата, която община Пловдив има на линията Пловдив-Варна, която не минава през магистралата. "Нали се сещате колко трудно е да се възложи такава линия? Трябва да кажем на някого, че то има магистрала, но той няма да кара по нея. Толкова е стара тази схема."

Какво следва?

В началото на следващата година предстоят нови конкурси за превозвачи по извънградските линии, докато за градските общината има сключени дългосрочни договори, които изтичат през 2026 г.. "Трябва да се търси дългосрочен модел, нещо, което да е устойчиво" сподели Георги Стоилов. "Така или иначе предстои провеждане на нови процедури за тези линии и много скоро отново ще бъдат предмет на процедури и обществени поръчки. Имахме едно забавяне със съдебни обжалвания доскоро. Сега въпросът е решен и ще трябва да се организират конкурси за тези линии, надявам се да има участници и кандидати, за да ги възложим на сериозни фирми, които си изпълняват задълженията."

Това е откъм Пловдив. Но по-малките общини, където трафикът на хора с обществения транспорт не е голям и намалява (заради ползването на коли и заради лошото качество), ситуацията няма да може да бъде разрешена така лесно. Или трябва да се повиши субсидията за икономически неизгодните превози, или да се намали честота на транспорта, или да се търси изцяло ново, по-компактно решение. При всички положения, връзката на тези места с "Хеброс бус" изглежда обречена.

Какво става с пловдивските автогари



Автогара "Юг", за която "Хеброс" обяви, че ще бъде затворена и ще се превърне в строеж, ще спре дейност поне след шест месеца. "За да се случи това, трябва да имаме готовност да обезпечим изпълнение на маршрутните разписания от други направления. Било, както казва и областният управител, от държавна автогара, било прехвърляне на част от курсовете на автогара "Родопи" и автогара "Север"."

Автогара "Север" може да поеме такива курсове, но автогара "Родопи" в момента е разкопана заради големия пробив под гарата. "Липсват ми два от секторите за потегляне" коментира Дошков.

Областният управител Илия Зюмбилев наскоро каза, че автогарата пред Централна гара, която беше направена от "Карат С", когато те държаха концесията, но беше придобита обратно от държавата след връщането, ще стане "държавна автогара".
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар