🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тъмните пещери в центъра на Пловдив

Една история за това как не бива да изглеждат пешеходните пространства - нито тук, нито където и да било

"В момента осветлението работи, да кажем, мъждука", обясни районния кмет Георги Стаменов, като каза, че спирането е било необходимо за почистване на тавана
"В момента осветлението работи, да кажем, мъждука", обясни районния кмет Георги Стаменов, като каза, че спирането е било необходимо за почистване на тавана
"В момента осветлението работи, да кажем, мъждука", обясни районния кмет Георги Стаменов, като каза, че спирането е било необходимо за почистване на тавана    ©  Димитър Марков
"В момента осветлението работи, да кажем, мъждука", обясни районния кмет Георги Стаменов, като каза, че спирането е било необходимо за почистване на тавана    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Някои неща е хубаво да ти се случват често. За други нямаш избор. Така е и с преминаването през пловдивските подлези. В центъра на втория по големина град на някои места това е единственият възможен начин да пресечеш от единия на другия тротоар.

Кураж, ако решите да го правите. И фенер, защото дори когато има ток (а в най-големия подлез миналата седмица нямаше), преминаването оттам прилича на влизане в пещера с мъждукаща светлина в края.

Под центъра

Общо 12 са подлезите в целия район "Централен", като за 7 от тях се грижи районното кметство, а за другите 5 - предприятие "Общински пазари".

Не всички са тъмни, мрачни и потънали в мизерия. Някои дори са добър пример, че с малко грижа дори при липсата на пари нещата може да работят.

В други подлези пък се развива търговска дейност - наемателите плащат по 18 лв. на квадратен метър за наетите от тях обекти.

Така е в подлеза на хотел "Тримонциум" - една от Меките на търговията в централната градска част, където по данни за "Капитал" от настоящия стопанин на подлеза - ОП "Общински пазари", има 24 обекта, от които 23 са наети. На въпрос каква отговорност имат наематели към поддръжката на общите пространства в подлеза не получихме отговор.

Пет кьошета под земята

Най-лошият пример е в самия център на града. Подлезът на Чифте баня е разположен е между Стария град, Капана и Марица. Той е и най-големият, но с това свършват хубавите неща, които могат да се кажат за него.

Подлезът с такава големина е продукт на мисленето от средата на миналия век, в което се считаше, че е по-добре хората да се завират под земята, за да може отгоре необезпокоявани да се движат колите. Така между тези три квартала в центъра буквално няма друг начин да преминеш без кола освен под земята (включително и с колело, защото на тези доста широки булеварди няма дори велоалеи).

Но да оставим настрана за малко абсурда на това решение и да видим как то се поддържа. Изграден още през 70-те години на миналия век, оттогава подлезът е оставен на произвола на съдбата.

Наследство от това време са и търговските обекти, от които едва няколко функционират. Заявка за премахването им бе дадена още от кмета Иван Тотев, който тогава коментира, че "този вид на търговска дейност не е най-подходящата за изгледа, който искаме да дадем там". И до ден днешен обаче неугледните магазини са все още там - без да носят приходи на общинския бюджет, но пък със своята визия припомнят, че скоро едва ли ще стане по-хубаво.

Последния път, когато някой се е погрижил за това пространство, е по време на Пловдив 2019 г. - европейска столица на културата. Оттогава висят пана с графити, някои от които доста красиви. Висят и иронични табла с визии за това как трябва да изглежда ремонтираното място, точно до паяжините на тавана.

От седмица там тече нов ремонт. "Искаме да боядисаме всичко в бяло, за да е светло и приветливо за преминаване", обясни районния кмет Георги Стаменов, под чието стопанисване е въпросният подлез. Това е горе-долу единственото, което ще се случи в подлеза - няма да се пипнат счупените плочки, течащият покрив, неугледните търговски обекти и рампите, по които нито бебешка, нито инвалидна количка може да премине безопасно.

Единственото, което ще пострада, са графитите. "Ако говорим за графити, които са в добро състояние, да ги запазим, но голяма част от тях или са унищожени от самите хора, които ги рисуват или вече са олющени", казва местният кмет. Така последното нещо, което прави този подлез да изглежда повече от дупка в земята, ще изчезне.

За настоящия ремонт ще бъдат разходени около 30-40 хил. лв., обясни Стаменов, като в тези средства е включено освен боядисването и "подобряване на осветлението". Според него осветлението е било спряно за кратко миналата седмица именно заради това. Поради което връзката между трите квартала остана две вечери без никаква светлина.

Защо няма пари

От една страна, финансирането в момента е абсурдно. Ежегодно в бюджета на района се залагат около 50 хил. лв. за поддръжка на всичките 7 подлеза, които са под тяхно стопанисване. "Средствата за две детски площадки отиват за ремонт на подлезите от вандалски прояви всяка година", коментира Стаменов.

От друга, изготвеният проект за ремонт също е нереалистичен - възлиза на 4.7 милиона лева (към миналата година) и въпреки че е издадено разрешение за строеж за целта, изгледите за осъществяването му не са големи.

"Проектът включва изграждане на асансьори, жива охрана, пространство за експозиции, но той едва ли ще се реализира заради липса на финансиране. Няма година, в която да не съм пускал искане за средства за него при изготвяне на проектобюджета. Оттам насетне въпрос на воля на община Пловдив е", коментира Стаменов пред "Капитал".

Очевидно е, че трябва някакъв компромис, в който да се ремонтира качествено, без това да струва колкото построяването на ново съоръжение. "Състоянието е критично от гледна точка на безопасност и хигиена и в един момент ремонтът ще е неизбежен", не отрече Стаменов.

Но хората в центъра трябва да са благодарни, че подлезът на Чифте баня, както и съседните му са все още проходими за разлика от други пешеходни пространства в града.

По данни от общината въпреки лошото състояние на много от подлезите, има райони, в които ремонтни дейности изобщо не се предвиждат - както е в районите "Тракия" и "Южен", а в други те ще се осъществят "при възможност", като такава възможност очевидно не се осигурява с общинските средства.

Въпреки че тенденцията поетапно се променя, все още има много подлези, в които няма видеонаблюдение, а по думите на Стаменов поставянето на жива охрана дори само нощно време би било непосилно за общинския бюджет, тъй като на годишна база ще струва поне 1 млн. лв.

Частникът под земята

Един от подлезите в центъра, който може да се похвали със сравнително приличен вид, е и единственият, отдаден на концесия - подлез "Археологически". От 2003 г. насам управлението на подлеза е дадено на фирма "Тракарт", която се грижи и за културния център-музей, намиращ се в подлеза.

Въпреки че общината не се справя добре с концесионните договори, които е сключвала през годините, факт е, че подлезът не само изглежда добре, но и преминаването му не е съпроводена с непосредствена опасност за живота - било то от падаща мазилка или счупена плочка, която да не видиш в тъмното.

Георги Иванов, собственик и управител на "Тракарт", коментира за "Капитал", че сключването на тази концесия е било породено от окаяното състояние на подлеза в началото на века. "Оттогава досега, освен че беше преобразен, той придоби своята същност като археологически подлез. В него освен опазване на културното наследство, успяхме за първи път да експонираме публично мозайките на Пловдив, които са паметник на културата от национално значение. От 2010 г. пространството се уплътни с една уникална експозиция "Античното стъкло", обясни Иванов.

Самият той определи подлезите като "артерии", по които може да се прецени дали кръвоносната система на един град работи. "На другите места повечето хора ги интересуват приходите и намаляват разходите за поддържане. Лично мен ме интересува мозайката и културното наследство. Когато се измести вниманието върху парите, естествено се занемаряват пространствата", коментира Иванов. Той добави, че друг голям проблем, с който се сблъсква при стопанисването на този археологически подлез, е различното отношение към частните културни институции от това към държавните.

Дори отдаден на концесия обаче, подлезът пак страда от общинските решения. "Когато правиха ремонт на настилката и тротоарите отгоре върху подлеза, не ги направиха както трябва. Те изкъртиха хидроизолацията, която бях направил под старите плочки, и когато и да вали, проблемите са много сериозни", обясни Георги Иванов.

Дружеството концесионер "Тракарт" не само стопанисва подлеза, но и плаща концесионно възнаграждение, което за 2021 г. е в размер на почти 30 хил. лв. През 2023 г. договорът на концесионера изтича, но Иванов за момента не пожела да коментира дали ще участва, в случай че общината обяви нова процедура за избор на концесионер. "Нека да дойде 2023 г. Последните две години и половина са изключителна мъка за всички. В момента туризъм в града няма никакъв, а това сякаш изобщо не касае общината."