🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бавната смърт на пловдивския градски транспорт

Пловдив ще има общински автобуси най-рано през 2026 г., а частните превозвачи продължават да орязват линии

Този или друг нов е-автобус няма да се движат по пловдивските улици по-рано от 2026 г.
Този или друг нов е-автобус няма да се движат по пловдивските улици по-рано от 2026 г.    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

В началото на миналата седмица пловдивските медии получиха от общината покана за представянето на електрически автобус - Iveco E-way, на паркинга на зала "Колодрума". Автобусът, съвсем в реда на нещата за Пловдив, закъсня с 20 минути, но това се оказа по-малкият проблем.

В град, закъсал с градския си транспорт и градския въздух, такава покана би била интерпретирана като обещание от общината да закупи е-автобуси. Но не. Оказа се, че самата община (представена с един зам.-кмет и двама общински директори) не е организатор на представянето, а гост, а намерение да се купуват електрически превозни средства към момента няма.

Попитана каква е целта на събитието, зам.-кметът по транспорт Савина Петкова отвърна: "Просто пожелаха да демонстрират един такъв автобус. Ако дойдат и други желаещи да покажат, ще откликнем, ако има любезна покана към нас, и на тях."

След което обясни: "Те не ни предлагат да закупим нищо. Общината е много далеч от етапа, на който ще коментираме закупуването на автобуси".

Това илюстрира добре къде се намира вторият град към момента: без функциониращо дружество за транспорт, със система в полуразпад, и без скорошни изгледи за промяна, защото нито един от проектите за градски транспорт на града не е в напреднала фаза.

Колко далеч точно?

Преди две години градските власти учредиха общинското дружество "Екобус" с идеята да си възвърнат градския транспорт, приватизиран преди над десетилетие. Четири месеца след създаването на дружеството, на една от първите демонстрации на електрически автобус, тогавашният зам.-кмет по транспорта Тодор Чонов обяви, че "първият електробус ще тръгне по линия на градския транспорт в Пловдив съвсем скоро".

Това съвсем скоро се проточи доста. "Екобус" трябваше да започне с две линии, 103 и 104, с маршрут от и към езиковите гимназии. В тази връзка бе предвидено финансиране по европейски програми за закупуване на 20 електрически автобуса. Линиите бяха обявени още миналата година, а общинският съвет предостави на дружеството имот за изграждане на депо.

Все още обаче няма нито едно от тези неща - нито депо, нито автобуси, нито финансиране. За известно време "Екобус" нямаше дори и лиценз за превозвач. За дейността на "Екобус" през последните две години можем да ползваме думите на новия зам-кмет Савина Петкова: "За жалост до този момент дружеството е неработещо."

Реално линиите ги има, но не изпълняват курсове, защото няма автобуси.

Владимир Темелков
Владимир Темелков

заместник-кмет "Oбразование, бизнес развитие и европейски политики"

Новата администрация изглежда си е взела поука и избягва гръмките думи и обещания.

Общината потвърди плановете си да кандидатства за 20 електробуса по "Региони в растеж". По думите на Петкова, допустимото финансиране е 20 млн. лв., а до 9 май градската администрация ще подаде предварителните си намерения и ако бъде одобрена, ще има на разположение няколко месеца за изготвяне на детайлите. Петкова обаче отказа да се ангажира със срокове след пускане на обществената поръчка. По думите ѝ закупуване на първи автобуси най-рано би могло да се случи в края на следващата година.

По-малко автобуси сутрин и вечер

Проблемите на обществения градски транспорт в Пловдив обаче далеч не се изчерпват с това, че той не е електрически. Дори не с това, че след толкова мъки все още не е дигитализиран. За последното Савина Петкова заяви, че най-вероятно още в края юни ще може да бъде въведено електронното таксуване в целия градски транспорт. Самата система обаче е несъвършена - от "Тикси", фирмата, която я разработва, заявиха, че в поръчката има много непредвидени елементи - плащането с банкова карта, броячи на пътници, допълнителни валидатори, видеонаблюдение и най-вече електронни табла по спирките.

Пловдивският градски транспорт обаче има по-фундаментални, ежедневни проблеми - автобусите са стари и мръсни, не са редовни, адекватни разписания няма, шофьорите и кондукторите препродават билети, държат се грубо с пътниците, често се подминават спирки. Това са симптоми на система, в която се наливат някакви пари, но тя се разпада и няма никакъв контрол.

"Хеброс бус", която доскоро държеше основна част от градските и междуградските линии, е почти готова да се откаже от всичко, защото сметките ѝ не излизат.

По предложение на частните превозвачи в момента се обсъжда още нещо: aктуализиране и промяна в маршрутните разписания на част от автобусните линии - по-конкретно съкращение на първите и последните коли, като мотивите им са, че в ранните часове преди 5 сутринта и вечер след 21:30 часа няма пътникопоток. Това може и в действителност да е така, но дори студентите първи курс по транспорт и логистика знаят, че общественият транспорт е област, в която предлагането обуславя търсенето. Колкото по-ненадежден и отблъскващ е той, толкова по-малко хора го чакат, особено в късни и ранни часове. Така съкращаването на курсове всъщност е "спирала на смъртта", в която по-малкото автобуси ще водят до по-малко хора, и т.н.

Град като Пловдив, който непрекъснато се разраства с огромни темпове, би следвало да прави точно обратното - да разширява и подобрява транспортната си мрежа, да увеличава броя на автобусите и тяхната честота, да въведе нощен транспорт и линии до новообособените квартали, да работи активно за градска железница и други форми на транспорт, за да не затъне до гуша в автомобилното иго.

Откакто пое ресора, Савина Петкова няколко пъти призна, че не разбира от транспорт и има нужда "да навлезе в нещата". Това навлизане ще трябва да е доста скоростно, ако градът иска да излезе от спиралата надолу.