НКЖИ няма да дава на концесия централната гара в Пловдив и ще управлява хотела там

Държавното дружество си върна гарата от концесионера "Карат-С" срещу почти 13 млн. лв. и получи и новопостроения тризвезден хотел

Хотелът A&M разполага с 111 стаи и приема гости от средата на 2019 г., когато беше завършен
Хотелът A&M разполага с 111 стаи и приема гости от средата на 2019 г., когато беше завършен
Хотелът A&M разполага с 111 стаи и приема гости от средата на 2019 г., когато беше завършен    ©  Димитър Марков
Хотелът A&M разполага с 111 стаи и приема гости от средата на 2019 г., когато беше завършен    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Дружеството, което управлява жп инфраструктурата, получи хотела след прекратяването на концесията на Миролюб Столарски.
  • НКЖИ не предвижда нова концесия за жп гарата в Пловдив.
  • Хотелът ще продължи да се управлява от екипа, който го е движил и досега.

НКЖИ определено не е най-успешната държавна компания в България. Освен че основният ѝ нов проект - жп линията София - Бургас, се бави вече дълги години, дружеството влиза непрекъснато в скандали и схеми.

Сега обаче жп дружеството влезе в нов бизнес - от юли 2022 г. то извършва и туристическа дейност, като стопанисва намиращия се на централна жп гара в Пловдив тризвезден хотел. Той бе построен от бившия концесионер Миролюб Столарски и неговата "Карат-С" като част от вече прекратената концесия за железопътния терминал.

По силата на споразумението между държавата и дружеството "Железопътна гара - Пловдив", чрез което Столарски управляваше жп гарата, хотелът става държавен, а на досегашния концесионер е изплатено обезщетение в размер на 12.88 млн. лв. То е за "извършените от него подобрения в обекта на концесията", се посочва в решение 464 от 11 юли 2022 г. на Министерския съвет, с което концесията е прекратена по взаимно съгласие, считано от 1 юли същата година.

Съдбата на сградата, чиято идея беше да е пътнически хотел за ползващите автогарата и жп гарата, остана неясна. Сега от НКЖИ разкриват за "Капитал", че хотелът не е спирал работа, а служителите му са пренаети от държавното предприятие. За това какви са плановете им за хотела отговориха лаконично: "ДП НКЖИ продължава да осъществява дейностите и предлага услугите, отговарящи на категоризацията на хотела."

Гарата в Пловдив пък няма да бъде предоставяне повече на концесия. От предприятието предоставиха информация, че тя "не е включена като потенциален обект за възлагане на концесия в плана за действие за държавните концесии".

Хотелът

Хотелът е открит през 2019 г. на мястото на бившата магазия (помещение на гари, митници и др., в които се съхраняват стоки и пратки - бел. ред.) на жп гарата в Пловдив и е категоризиран с три звезди. Според регистъра на местата за настаняване към Министерството на туризма хотелът има 111 помещения за 216 души, а от сайта му става ясно, че разполага още с лоби бар, ресторант, конферентна зала и собствен паркинг.

Застроената му площ е около 870 кв.м и е разположен в непосредствена близост до приемното здание на жп гарата на прилежащата ѝ територия от близо 39 дка. Името му A&M, което е образувано от имената на съпругата на Столарски Антоанета и неговото собствено, засега е запазено от НКЖИ. Цената на двойна стая за последния уикенд на април е 90 лв.

Според КАПИ постъпленията за 2021 г. (когато хотелът все още е стопанисван от Столарски) на дружеството "Железопътна гара - Пловдив" са 441 хил. лв., като дружеството е на загуба 279 хил. лв. От публикувания му годишен доклад за дейността става ясно, че хотелът не се движи особено активно - приходите от хотелиерска дейност на дружеството са 213 хил. лв. През 2020 г. очаквано те са значително по-малко (98 хил. лв.) поради факта, че тогава бе разгарът на пандемията

Това не беше единственият хотел на Столарски. Той притежава още петзвездния "Двореца" във Велинград.

Концесията

Договорът за предоставяне на концесия за 35 години на Централна железопътна гара Пловдив е подписан на 12 март 2013 г., който бе последният работен ден на първото правителство с премиер Бойко Борисов. Тогава министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията (днес "транспорта и съобщенията" - бел. ред.) е Ивайло Московски. Тогава "Железопътна гара - Пловдив" е единственият кандидат в конкурсната процедура. За липсата на желаещи вероятно са помогнали и високите изисквания към кандидатите като оборот 90 млн. лв. за три години и активи 30 млн. лв., както и опит в превоза на пътници поне за три години и строителна дейност.

В "Железопътна гара - Пловдив" по това време мажоритарен собственик с 95% е транспортното дружество на Столарски "Карат-С", което е с опит в междуградските превози, като до 2019 г. обслужваше и линии от градския транспорт в София. Останалите 5% в началото са притежавани от строителната "Биад-С", собственост по онова време на Светослав Глосов, а в момента на децата му Диана и Апостол Глосови.

По силата на концесионния договор "Железопътна гара - Пловдив" пое ангажимент да инвестира минимум 11.2 млн. лв., като от тях 9.8 млн. лв. през първите 4 години. Преди прекратяването е извършена реставрация на приемното здание с царската чакалня на жп гарата, изградена е малка автогара отпред и е построен тризвездният хотел.

Неизпълнено остава построяването на многофункционална сграда от лявата страна на гарата, където беше бившата транспортна болница. Сградата трябваше да е на пет-шест етажа с офиси, търговска част и огромна зала за събития за около 1000 души и паркинг. Въпросната сграда трябваше да бъде построена, след като приключи проектът на НКЖИ за пробив под гарата.

Именно пробивът за тунел под ареала на жп гарата е основната причина, изтъкната от Миролюб Столарски да желае предсрочно прекратяване на концесията ѝ. Още през 2021 г. той изяви желание за това, с аргумент че изкопните работи за транспортното съоръжение ще възпрепятстват извършването на търговска и инвестиционна дейност върху 80% от концесионната територия.