Концесията на гара Пловдив дерайлира

Собственикът на "Карат - С" Миролюб Столарски вече не е доволен от концесията на жп гара Пловдив

За пробива под гарата се знае от години, но стана проблемен едва сега
За пробива под гарата се знае от години, но стана проблемен едва сега
За пробива под гарата се знае от години, но стана проблемен едва сега    ©  Надежда Чипева
За пробива под гарата се знае от години, но стана проблемен едва сега    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Собственикът на "Карат - С" Миролюб Столарски вече не е доволен от концесията на жп гара Пловдив.
  • Освен COVID-19 като проблем се сочи и пробивът под гаровия комплекс, който извършва държавната НКЖИ.
  • Въпреки риска от прекратяване в концесията влиза нов съдружник - "Бигла III" на Красимир Шалев.

Транспортните концесии явно не са силата на това управление. След като летище София няма да излети по най-добрият начин от държавата, сега още един договор за транспортен актив, подписан по времето на ГЕРБ, е напът да дерайлира. Става дума за концесията на жп гара Пловдив.

Тя стана известна с прецедента да бъде дадена на собственик на автобусна компания: Миролюб Столарски и неговата "Карат - С". Срокът беше 35 години, а Столарски я пое по време на първото правителство на Борисов. Сега, при третото такова, дойде информацията, че концесията е пред провал. Новината беше разпространена от Transportal, като беше потвърдена пред "Капитал" от Министерството на транспорта от самия Столарски.

Като основен аргумент за провала се очертава пробивът под жп гарата - проект на собственика на гарата Национална компания "Железопътна инфраструктура", който се готви от няколко години. Сега неофициалните опасения в НКЖИ са, че ако се стигне до прекратяване на договора и връщане на около 10 млн. лв. на концесионера, това най-вероятно би било за сметка на държавното инфраструктурно дружество.

Не е изключено обаче да се стигне просто до предоговаряне на условия, за което свидетелства и умереният тон на самия Столарски в изказванията му.

Интересна подробност е, че в компанията концесионер през миналата година, и то след избухването на, влиза нов съдружник - строителната "Бигла III" на Красимир Шалев. Странен ход за бизнес, който поне според думите на основния участник го очаква крах. Името на Шалев се завъртя в медиите като свързан с Христо Ангелков - съпруг на бившия министър на туризма Николина Ангелкова.

Вече не я искам

Договорът за концесия на културно-историческия паметник влезе в сила през март 2015 г. Компанията "Карат-С" беше единствен кандидат, като това беше едно от многото концесионни състезания с един участник, организирани от ГЕРБ. Липсата на интерес беше логична - бяха поставени условия за оборот от 90 млн. лв. за три години, активи от 30 млн. лв., опит в превоза на пътници поне за три години, плюс строителна дейност.

Основният участник с 95% в обединението "Карат-С" (другите 5% бяха на строителната "Биад - С", собственост по онова време на Светослав Глосов, преди да я прехвърли на децата си) отговори на изискванията благодарение на поръчки, давани от Столична община. Компанията и до днес обслужва част от автобусните линии на софийския градски транспорт. А въпросните договори бяха подписани по време на управлението на кмета Бойко Борисов и станаха повод за редица скандали, компрометиращи аудиозаписи и оставки в общината.

Кандидатът пое ангажимент да инвестира минимум 11.2 млн. лв. в пловдивската жп гара, като от тях 9.8 млн. лв. през първите 4 години. Това се е случило, като част от инвестицията е под формата на хотел до гарата.

Сега обаче кандидатът е отправил предложение до министъра на транспорта за прекратяване на концесионния договор по взаимно съгласие на страните. "Предложението съдържа изготвени финансови модели и финансово-икономическа обосновка с изложени мотиви", обясняват от Министерството на транспорта.

Посочени са два основни аргумента. Първо, "невъзможността през следващите поне 4 години да се извършва строителство на терена, предоставен като обект на концесията, поради стартиралото реализиране на съоръжението "Комуникационно-транспортен пробив под жп ареал на централна гара Пловдив, свързващ бул. "Васил Априлов" и бул. "Македония" върху същия терен". По изчисления на концесионера това ще доведе до преустановяване на търговската и инвестиционната дейност в над 80% от концесионната територия.

И второ, "последиците от настъпилата и продължаваща пандемия от ковид-19 - рязко намалелите приходи на дружеството, което търпи значителни финансови загуби през изтеклата година и до настоящия момент, което го поставя в невъзможност да изпълнява договорните си задължения, включително и тези за концесионни плащания".

Пробив в пробива

От двете въпросният пробив е основният аргумент на Столарски за промяна или прекратяване на концесията. Той е решение на стар проблем. Железопътното трасе от Европа към Турция и Близкия изток се среща с автомобилния трафик на града точно в района на Централна гара. Тъй като линиите разделят Пловдив на две, първото решение от преди век е Бетоновият мост, построен над железопътните линии през 1930 и достроен през 1980 г. Той обаче не отговаря на новите изисквания към високоскоростните железници и след дълги спорове между общинарите в Пловдив и НКЖИ се стигна до решението да се направи пробив с тунел под гарата с дължина 748 метра и дълбочина 7 метра.

Той е част от по-широк по обхват проект "Развитие на железопътен възел Пловдив", финансиран по европрограмите и разделен на две задания - пробивът и коловозното развитие. Проектът се движи от НКЖИ и неговата стойност ще е около 42 млн. лв., като има сключени договори за изпълнители и се чака разрешението за строеж. Завършването му се очаква да отнеме 3-4 години.

"Гарата и целият комплекс не работят като хората, всичко е спряно. Обектите под наем не могат да работят. Още 4-5 години няма да можем да работим. Пробивът ще спре развитието на нашите проекти", заяви Столарски пред "Капитал", като не даде повече разяснения и прекрати разговора след въпроса как точно пречи пробивът.

Автобусите, хотелът и царската чакалня

Към момента концесионерът е извършил инвестиции по договора в размер на 10.1 млн. лв. А постъпленията в бюджета през този период от концесионни възнаграждения са близо 2 млн. лв. През 2018 г. от компанията инвеститор коментираха, че за реставрацията на жп гарата, в което влиза например и царската чакалня, са отишли 4 млн. лв.

Важна част от проекта е появата на козирката на автогара пред историческото здание на Централна жп гара и сектори за заминаващи и пристигащи. Концесионерът получи и подлеза под гарата, който свързва коловозите. Друга съществена част от концесията беше изграждането на хотел. Тризвездният хотел до гарата е на място на предишното колетно и митническо бюро и е със 111 стаи, като е под бранда A&M и може да се намери в Booking. Той е от т.нар. гаров тип с по-маломерни стаи и се явява втори за Столарски, който е собственик и на хотел "Двореца" във Велинград.

Друг елемент беше да се построи многофункционална сграда от лявата страна на гарата, където е бившата транспортна болница - 5-6 етажа с офиси, търговска част и огромна зала за събития за 1000 души и паркинг. За въпросната сграда се твърдеше преди, че ще бъде построена, когато Национална компания "Железопътна инфраструктура" изгради тунела под гарата, за да прекарва трафика от едната до другата страна на коловозите.

В очакване на развръзката

В настоящия момент постъпилото искане за прекратяване на концесията се разглежда в Министерството на транспорта и се извършва комплексен анализ, като се чака и становище от НКЖИ. От министерството уточниха, че в отправеното до концедента предложение за прекратяване на договора концесионерът не е направил изрично заявление или искане за възстановяване на конкретна сума за инвестираните от него средства през изтеклите шест години от действието на договора.

Няма и конкретика за бъдещия развой на събитията. Законът позволява концесионният договор да бъде прекратен преди изтичане на срока на концесията по причина, за която концедентът отговоря, по причина, за която концесионерът отговаря, и по причина, за която никоя от страните не отговаря. Има и механизъм за обезщетяване на концесионера от концедента за невъзстановените разходи за инвестиции в обекта на концесията.

"Моето желание е точно с толкова години, колкото трае пробивът под гарата, да се удължи концесионният договор, както и да се намали концесионната такса по него", заяви Миролюб Столарски пред "Марица".

Какво ще получи частната компания тепърва ще се разбере. Въпросът е защо пробивът се превръща в проблем сега, след като за него се знае от години, и дали причините не са, че обектите на концесията като хотели и автобусни гари не функционират добре в режим на COVID-19.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • - 1
    • + 3

    Миролюб Столарски се оказва агент Митко, сътрудничил на II, III и VIII управление на ДС. Вербуван е през 1988 г. Има данни в досието му и за сътрудничество след 10 ноември 1989 г. Проверяван е за връзки с ДС като член на УС на КРИБ още преди 10-ина години.
    Спонсор на ГЕРБ.

    Нередност?
  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie
    • + 1

    Махнете му скапаните автобуси от входа на гарата. За един обикновен ремонт на историческата сграда държавата му подари целия комплекс а той сега дори и още иска. Аман от жалки и нахални бизнесмени.

    Нередност?
  • 3
    dhi30514271 avatar :-|
    Plamen Zhivkov

    Агенти на ДС, безогледни мошеници и крадци.
    Какво добро направи за хората в Пловдив, за гарата -мръсотия и мизерия.
    Стига кражби - нещата са вече персонални, ако не те харесват хората изчезваш от живота им. Отиваш си.

    Нередност?
Нов коментар