Инвеститорският активизъм става все по-голяма част от корпоративния живот

Акционерите в 3000-те най-големи американски публични компании подадоха през 2021 г. рекордните 348 предложения по екологични и социални въпроси

Стратегията на Карл Айкан, изглежда, ще стане много по-често срещана
Стратегията на Карл Айкан, изглежда, ще стане много по-често срещана
Стратегията на Карл Айкан, изглежда, ще стане много по-често срещана
Стратегията на Карл Айкан, изглежда, ще стане много по-често срещана

Инвеститорският активизъм, което представлява закупуване на акции от дадена компания с цел осъществяване на промяна в начина й на работа, силно се е увеличил през 2021 г. Все повече активистки хедж фондове и неправителствени организации се стремят да използват годишните общи събрания, за да изискват промяна, а сега получават подкрепа от много по-широк кръг от инвеститори.

Миналата година акционерите в 3000-те най-големи американски публични компании подадоха рекордните 348 предложения по екологични и социални въпроси и подложиха 158 от тях на гласуване, сочат данни на Conference Board. Най-мащабната и успешна акция беше дело на фонда Engine №1, който успя да си спечели четири места в борда на директорите на ExxonMobil. Целта на фонда беше от намаляване на въглеродния отпечатък и подобряване на добива до получаване на информация, която е свързана с климата. Според тях представянето на нефтената и газова компания е негативно повлияно от липсата на дългосрочни стратегии по отношение на възобновяемата енергия.

Engine №1 е сравнително малък фонд, като контролира активи на стойност около 250 млн. долара и има дял в Exxon, който е едва 0.02%. Въпреки това с подкрепата на значително по-големи играчи, сред които BlackRock, Vanguard и State Street, искането беше уважено, като дори получиха едно място в борда повече от желаното първоначално.

Карл Айкан, който е един от големите инвеститори активисти, през миналия месец поиска от McDonald's да променят начина, по който отглеждат прасета за добив на месо. Американската компания е известна с това, че пази бременните животни в изключително малки клетки, които не им позволяват съществено движение. Веригата за бързо хранене описва тези клетки като "гестационни щайги". Айкан изяви желание да получи две места в борда на директорите, за да успее да изпълни искането си.

McDonald's беше поела ангажимент през 2012 г. тази практика да остане в историята до 2022 г., но това няма да се случи. От компанията обявиха, че в момента между 10 и 15% от месото, което използват, се добива по този начин и практиката ще бъде преустановена окончателно през 2024 г.

През последните 40 години Айкан си изгради реноме на един от най-известните и успешни активисти, като твърде характерният му стил го различава от конкуренцията. Почти винаги, щом купи акции на дадена компания, Айкан иска да осъществи значима промяна в структурата или модела на предприятието. Стратегията му е толкова успешна, че дори съществува терминът "вдигането на Айкан", който се отнася към повишаването на стойността на акциите на компания, след като инвеститорът активист обяви сделката си.

На какво се дължи активността

Нарастващият потенциал за активизъм, независимо дали социален или екологичен, се дължи отчасти на сегашния регулаторен пейзаж, в който политиците са се ангажирали с безпрецедентен обем законодателни инициативи. Например Министерството на труда на САЩ предложи правило, което ще улесни способността на доверениците на пенсионните планове да вземат предвид изменението на климата и други фактори, когато избират инвестиции и упражняват правата на акционерите.

В допълнение новите правила на Комисията за ценни книжа и борси на САЩ (SEC) относно оповестяването на климатични резултати, очаквани в началото на 2022 г., вероятно ще изискват по-конкретна, предписана количествена и качествена информация за рисковете и възможностите за климата. Всичко това създава перфектна ситуация за фондове, които искат да се развиват в тази ниша. Въпросът е коя ще е сферата, върху която те ще се концентрират в близкото бъдеще.

Нефтените, газовите и енергийните компании са най-очевидните мишени на кампании за активизъм, насочени към околната среда. Например Shell беше атакувана от активист инвеститор, Third Point, който твърди, че компанията трябва да бъде разделена на множество самостоятелни компании, включително отделни подразделения за нефт и газ и възобновяеми източници.