🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Край на безплатните пътища за камиони и автобуси. Колите ще плащат по-малко

Тол такси за всички второкласни пътища ще има от 1 юли тази година. С 10 лева ще поевтинее годишната винетка от 1 януари догодина

Нови тарифи за таксуване за движение по републиканската пътна мрежа ще има както за автомобилите, така и за камионите
Нови тарифи за таксуване за движение по републиканската пътна мрежа ще има както за автомобилите, така и за камионите
Нови тарифи за таксуване за движение по републиканската пътна мрежа ще има както за автомобилите, така и за камионите    ©  Цветелина Белутова
Нови тарифи за таксуване за движение по републиканската пътна мрежа ще има както за автомобилите, така и за камионите    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако сега тръгнете с колата си от Пловдив към Смолян, Пампорово или Девин, ще трябва да имате винетка. Иначе рискувате глоба от 70 лв. Ако обаче се качите на камион или имате личен автобус, няма да се налага да плащате нищо. За вас пътят ще бъде безплатен.

Този пример е само част от огромен брой пътни отсечки на националната мрежа, за които хората с автомобили трябва да плащат, а тежкотоварният трафик - не. Или казано по друг начин - този който руши пътища, не плаща.

Правителството сега иска да промени това, но превозвачите протестират, като исканията им вече включват оставки на министри и заплахи за блокади и спиране на автобусния транспорт.

Въпреки това Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува проект на постановление за новите тол такси за винетки.

В доклада на ведомството ясно се подчертава фактът, че събраните приходи от тол такси за миналата година са едва около 1/3 от общия приход от пътни такси - останалото са винетки от леки коли. Основната причина за тези резултати е ниският размер на тарифните ставки за пътищата първи клас и автомагистрали и нулевата ставка за пътищата втори клас.

А всъщност предназначението на системата за таксуването бе именно да се осигурят средства за рехабилитацията и поддържането на републиканската пътна мрежа от тези, които най-много я рушат.

По-евтина винетка, по-скъп тол

С 10 лева по-ниска ще е цената на годишната винетка от 1 януари догодина. Вместо 97 лева шофьорите ще заплащат 87 лева. Цената на останалите винетки за леките автомобили също ще се намали - за уикенд винетка ще се плаща 9 лв., за седмична - 13 лв., за месечна - 27 лева, а за тримесечната - 48 лв.

Още от 1 юли тази година пък ще има актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3.5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които, както описахме, и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки и които всъщност са причина за последните протести на пътните превозвачи.

Всъщност преди въвеждането на тол системата всички плащаха винетки, което означава, че от две години насам превозвачите реално ползват голям бонус.

Според публикувания за обществено обсъждане проект тежкотоварните превозни средства ще трябва да заплащат тол такса в размер между 4 и 43 стотинки на километър според вида на автомобилите и класа пътища.

Автомобилите между 3.5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки за километър по второкласни пътища. За преминаването по първокласни пътища ще плащат между 6 и 9 стотинки, а за автомагистрала - между 10 и 13 стотинки. Автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си ще плащат между 19 и 23 стотинки за второкласен път, между 22 и 25 стотинки за преминаване по първокласен път и между 26 и 30 стотинки за магистрала.

За най-тежките камиони - тези над 12 тона с 4 или повече оси, цената на километър е в границите от 29 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 43 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала.

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3.5 и 12 тона ще плащат между 2 и 8 стотинки за километър, а тези с тегло над 12 тона - между 3 и 9 ст./км.

По отношение на компенсаторната такса при установено движение по пътя, без да е заплатена винетка или тол, предвидената такса за леките автомобили остава в размер на 70 лв., а за за тежкотоварните - в диапазона от 150 до 750 лв., в зависимост от категорията ППС.

Причинно следствена връзка

Основната причина, която изтъква регионалният министър Гроздан Караджов и на която се основава налагането на промяна, е несправедливият подход за таксуване до този момент. "С оглед на констатираните данни по-горе, се налага необходимостта от промяна на действащите към момента единични цени на километър, чрез което да се постигне справедлив подход съобразно заложения принцип на ЕС "ползвателят/замърсителят плаща", е заключението на публикувания доклад.

"Изчисленията сочат, че съотношението ще се обърне, тоест приходите от тол такси ще са около 3 пъти по-високи от тези от винетките. Така ще се постигне целта за по-справедливо разпределение на тежестта между лекия и тежкия трафик", се казва още в съобщението.

От тази стъпка по представяне на проекта за промяна в цените на винетките и тола на регионалното министерство можем да предположим, че исканията на превозвачите за отмяна на решението за въвеждане на такса за тежкотоварните камиони по второкласните пътища няма да бъдат удовлетворени и решението не подлежи на промяна. Още повече в свое интервю в началото на седмицата Министър Караджов ясно описа досегашната ситуация с неплащането като "ваканция" за тежкотоварния транспорт.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 4

    Дано правителството да не се огъне пред протестите. Все пак, Асен Василев каза: Ще плащат!

    Нередност?
  • 2
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991
    • + 1

    И аз стискам палци правивелството да не се огъне и да въведе дълго очакваната от нас гражданите справедливост. По голямата част от транспорта в БГ се държи от няколко големи играча, с флотилиа от стотин/хиляди превозни средства. Супер, печеливши и разрастващи се, но не желаещи да плащат за това което използват. Отделно и транзитния трафик през наша територия от чуждестранни транспортни превозни средства е огромен. Твърдо съм против протеста, блокиирането на пътъща и изнуджането от тези "Бизнесмени".

    Нередност?
Нов коментар