1.5 млрд. лв. от АПИ за кръга около Велико Желев и "Грома холд"

Напук на правителството и съвсем неочаквано, агенцията обяви решение за избор на строители на автомагистрала Русе-Велико Търново

АПИ изненадващо оповести своето решение за възлагането на строителството на автомагистралата Русе-Велико Търново. Изборът и отново се спря на познатите фирми от бранша.
АПИ изненадващо оповести своето решение за възлагането на строителството на автомагистралата Русе-Велико Търново. Изборът и отново се спря на познатите фирми от бранша.
АПИ изненадващо оповести своето решение за възлагането на строителството на автомагистралата Русе-Велико Търново. Изборът и отново се спря на познатите фирми от бранша.    ©  Надежда Чипева
АПИ изненадващо оповести своето решение за възлагането на строителството на автомагистралата Русе-Велико Търново. Изборът и отново се спря на познатите фирми от бранша.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Консорциумите, които ще строят първата отсечка на автомагистралата Русе-Велико Търново, са сред досегашните любимци на ГЕРБ
  • Поръчката беше дадена след над година и половина мълчание от отварянето на офертите
  • Спечелилите оферти са почти 50% по-високи от прогнозната стойност

Агенция "Пътна инфраструктура" излезе с решение по най-голямата поръчка от 3 години насам за същите фирми, които взеха парите от магистрала "Хемус". Това се случва в последния момент на този кабинет, при спрени правомощия на МРРБ да възлага дейности над 900 хил. лв. и след скандали около пътните поръчки, които на практика свалиха правителството.

С решение, обявено късно във вторник, АПИ съобщи, че са избрани изпълнители за строежа на първите 75.6 километра от магистралата Русе-Велико Търново. Решението е подписано от председателя на Управителния съвет на АПИ Тодор Василев, който беше назначен на поста от министъра на регионалното развитие Гроздан Караджов.

Поръчката беше разделена на две - от Русе до Бяла и обход на Бяла. Първата част е спечелена от консорциум с водещ партньор "Инфра експерт" срещу 876.5 млн. лв., а втората - от такъв с водещ партньор "Европейски пътища" срещу 660.4 милиона. Общата стойност на поръчката е почти 1.54 милиарда лева, при това без ДДС. За сравнение прогнозната стойност на поръчката беше само 981 млн. лв. без ДДС.

Не е ясно дали тези цени няма да бъдат и индексирани, защото са от 2021 година, тоест преди инфлацията и покачването на стойностите на строителните материали.

Това се случва година и половина след обявяването на обществената поръчка и почти толкова от отварянето на офертите. Поръчката беше обявена в края на 2020 година по времето на управлението на ГЕРБ, когато зам-министър на регионалното развитие беше Николай Нанков. В същия период бяха дадени и парите за инхауса за "Хемус", парите за свлачища и договора за над 140 млн. лв. за тол-системата с австрийската "Капш", за който тази седмица Сметната палата излезе с доклад, пълен с нарушения и злоупотреби в АПИ.

Водещите фирми и в двата спечелили консорциума са сред седемте големи, които държавата сега разследва за получени аванси за строителството на "Хемус", чийто договори също бяха описани като незаконосъобразни - в доклад на АДФИ. Едната е част от кръга около Велико Желев и неговата "Хидрострой", а другата - част от империята "Грома холд".

Сладка поръчка на инженеринг

Поръчката е за т.нар. инженеринг, което значи, че строителят ще проектира и ще предостави варианти. Това е един от най-използваните методи за такива големи поръчки и заради вродените пороци в него, самият Гроздан Караджов в началото на мандата си обяви, че той "ще бъде сведен до минимум". В мотивите към внесеният от управляващите проект на промени в ЗОП се казва дословно "проблем при българската форма на инженеринг е създаването на финансова зависимост на проектанта и строителния надзор от строителя, който е спечелил обществената поръчка. Така строителният процес протича в условията на остър конфликт на интереси, който се толерира от държавните институции и общините поради големите възможности за реализация на корупционни схеми."

Обектът е част от мечтаната магистрала Русе-Велико Търново, която е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява връзка между държавите oт Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море (виж карето).

Обявяването на поръчката беше през месец декември 2020 година, офертите бяха отворени месец по-късно - януари 2021. След това следва дълго мълчание - чак до отварянето на ценовите предложения през май тази година. Решението за избор пък беше публикувано вчера.

Това е изключително дълъг срок, който обаче е лесно обясним, ако погледнем политическата ситуация. В последната година АПИ смени няколко шефа, МРРБ също, а по традиция тези поръчки не се дават без санкция "отгоре". Много подобна беше ситуацията с другата голяма поръчка, дадена по времето на Гроздан Караджов - тунелът под Шипка (също спечелен от консорциум с участието на "Хидрострой")

Бързо, смело, сръчно

Ръководителят на АПИ Тодор Василев обяви решението си на страницата на регистъра на обществените поръчки на 18 юли малко преди 18.00 часа. Съобщение за това решение обаче беше пуснато от пресслужбата на АПИ едва вчера по същото време.

"Основната пречка пред реализирането на този проект до момента е липсата на консервационни цели, които следва да бъдат определени от Министерството на околната среда и водите, и съответно - изпълнени от Агенция "Пътна инфраструктура". В последните седмици зам.-министър Ивайло Стайков води активна комуникация с всички отговорни институции, за да продължи работата по този стратегически инфраструктурен обект. В резултат на разговорите с МОСВ и с Министерски съвет, инж. Стайков е получил принципното съгласие на МОСВ АПИ да започне проектирането автомагистралата "Русе - Велико Търново" от км 0+400 до км 76+040 по двете обособени позиции. Докато тече проектирането, ще бъдат разработени успоредно консервационните цели и техническият проект ще бъде съобразен с тях", казаха в отговор до "Капитал" от МРРБ.

От отговора им излиза, че основната причина да пуснат поръчката, е че срокът на ценовите оферти в обществената поръчка изтича и при липса на решение на комисията, обществената поръчка трябваше да бъде прекратена и обявена отначало.

Длъжността министър на регионалното развитие в същия този момент се изпълнява от Ивайло Стайков - зам. министър, защото титулярят Караджов е излязъл в отпуск от началото на седмицата. Вчера пред Mediapool Стайков обяви, че от тях научава, че публично са обявени изпълнителите за магистралата Русе-Велико Търново.

Решението на председателя на УС на АПИ да възложи поръчката в този момент е изненадващо и по още една причина. Премиерът в оставка Кирил Петков наложи забрана на принципала на АПИ - МРРБ да възлага и разпорежда разходи над 900 хил. лв. точно, защото се съмняваше в честността и прозрачността на действията и на МРРБ и на АПИ. По тази причина Караджов например не можа да пусне в действие своя общински фонд.

Така де факто излиза, че докато МРРБ е със спрени правомощия, АПИ възлага дейности за над милиард, без да уведомява своя принципал.

Спечелилите

С максимален брой точки до финала на спринта достигат двата избрани консорциума с най-добри ценови предложения. "ДЗЗД ХЕМУС-16320" е заявило, че ще строи за почти 763 млн. лв. без ДДС, което строителство трябва да приключи за 5 години и 8 месеца.

ДЗЗД "АМ РУСЕ ТЪРНОВО" пък обещават да се справят с обходния път на Бяла за малко над 660 млн. лв. без ДДС, за което ще са им нужни около 5 години.

В "ХЕМУС-16320" влизат "Инфра Експерт", "Автомагистрали - Черно море", "Пътинженерингстрой-Т" и "Трансконсулт-22" взима участъка от Русе до Бяла.

В "АМ РУСЕ ТЪРНОВО" пък партньори са "Европейски пътища", "Грома холд", "Водно строителство - Благоевград", "Автомагистрали Хемус" и "Пътпроект 2000".

Кандидатите

Пет кандидати са подали оферти по обявената поръчка като 4 от тях са на консорциуми и един (ГБС - инфраструктурно строителство АД) се е явил самостоятелно. Както обичайно се случва, от процедурата отпадат двама от участниците - "ГБС" и ДЗЗД "Русе 2021" с партньори "ИСА 2000", "ПСТ Груп", "Калистратов груп" и "Пътпроект".

"Няма нищо изненадващо и нищо, което вече да не е описвано и коментирано в начина на определяне на изпълнител и по тази поръчка", коментира за "Капитал", собственикът на "ИСА 2000", Юлиян Инджов, който преди седмица описа ставащото в инфраструктурното строителство като "олигархично обединение".

В отговор за "Капитал" от "ГБС" потвърдиха, че са били отхвърлени още на етап оценка на техническо предложение и все още не са взели решение дали ще обжалват решението на комисията, каквото право имат в 10 дневен срок от неговото излизане, който вече тече.

Проектът

Проектното трасе на автомагистралата е общо 132.84 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. Изграждането на магистралата е е включено за финансиране от бъдещата програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г.

Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при гр. Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът ще се разделя в посока Прохода на Републиката и прохода Шипка.

Съвсем резонно и в синхрон с обявеното решение, но изпреварващо го като публично обявяване, АПИ пусна и oбщecтвeната пopъчка зa cтpoитeлния нaдзop по този обект. Πpoгнoзнaтa cтoйнocт нa пopъчĸaтa e нaд 24.5 млн. лв. бeз ДДC. Cpoĸът зa пoдaвaнe нa oфepтитe e дo 15 aвгycт 2022 г.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ......... avatar :-|
    .........
    • - 2
    • + 2

    На фона на смайващо упоритите и продължаващи заявки за борец срещу корупцията на цар Киро, това изглежда забавна новина.

    На фона на индексацията, която мина и очевидно е част от сделка за нов кабинет и спояване на отношенията в оста ПП-ИТН, мисля, че ефимерното Задкулисие отново възтържествува.

    Червеното хапче може да доведе до осъзнаването на една смайващо лесна за разбиране истина:

    Задкулисие няма. Задкулисието е тема, която градската десница наложи през 2013-та покрай договорките БСП-ДПС-Атака за изтласкване на Герб от властта, форсиране на Южен Поток и тн. Политиката сама по себе си е сложна игра със зависимости, които понякога не се виждат лесно(или пък въобще). Политиката се прави от хора, които казват много с малко думи. Сенчестите компромиси са следствие на изгодата от разумния изход за заинтересованите страни, все пак днес е по-добре за 3 от 4 политически актьора да не разтурват масата, защото 1-2 от тях може и да не се докопат пак до нея.

    В задачата се пита:

    1. След като ПП входира законопроект за цялата индексация на договорите, които бяха корумпирани и тн, означава ли това, че и те са корумпирани? Очевидно цялата тази операция ще стане с тяхна санкция, така че това означава, че те приемат изцяло това да стане с тяхното участие. По-скоро съучастие.

    2. Дали по-голямата цел да имаме правителство, КПКОНПИ и тн не оправдава това?

    Не, не оправдава. Днес въпросът е "Пари за строители" срещу "Рашков за КПКОНПИ и кабинет". Утре ще има друг. Бизнес кръговете, които зависят от държавни потоци са си тук. Такива има около ПП, такива има около ИТН, около всяка партия. Първият компромис е най-труден, но пък кривата на учене след това е много по-лека за изкачване.

    Продължаваме промяната уверено се превърнаха в новия Герб. Опаковката може да е новичка и лъскъва, но съдържанието е абсолютно същото.

    Нередност?
  • 2
    pitashtia2 avatar :-|
    Борис Борисов
    • + 2

    https://twitter.com/U95JN8D24xfJkj3/status/1550004427532259328?s=20&t=QzJNJ8Gy-ycwE05fgLLTmA Ще се краде яко . Ако това е цената на стабилността предпочитам хаоса и избори до дупка . Защо някой специалист не пресметне приблизително колко се канят да откраднат .

    Нередност?
  • 3
    silance avatar :-|
    silance

    До коментар [#1] от "Quandt":

    Премахването на поръчковото "право"обслужване, което ни натрапват близо 80 години, вместо реално съдебна система, не подлежи на пазарлъци, още повече с мега корупцията в т. нар. АПИ ...

    Нередност?
Нов коментар