🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Русе - Велико Търново: Магистралата, която ще се строи от средата

Първите 7 км до село Ценово имат разрешение за строеж, догодина се чакат разрешителни за целия лот Русе - Бяла

Магистралата Русе - Велико Търново е планирана от години, но до нейното изграждане така и не се стигна
Магистралата Русе - Велико Търново е планирана от години, но до нейното изграждане така и не се стигна
Магистралата Русе - Велико Търново е планирана от години, но до нейното изграждане така и не се стигна    ©  Надежда Чипева
Магистралата Русе - Велико Търново е планирана от години, но до нейното изграждане така и не се стигна    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Готов е проектът за участъка от 7,9 км. от гара Бяла до с. Вардим
  • За първите два участъка от общо трите, обхващащи трасето на магистралата, има избрани изпълнители през 2022 година.
  • Строителството на отсечката Русе - Бяла ще продължи над 5 години, а цената е 1.5 млрд. лв.

Първата копка от строежа на бъдещата магистрала беше направена в неделя, 3-ти декември. "Русе е в центъра на магистралите от Егейско море към Румъния, Молдова и Украйна. Русе е в център за развитието на пристанищата в Бургас и Варна. Ще отнеме няколко години, но ще вложим енергия и сили, за да се случи възможно най-бързо. Доколкото зависи от мен, поемем този ангажимент. Това е един от основните ми приоритети", заяви премиерът Николай Денков по време на церемонията.

Магистралата Русе - Велико Търново е важна част от основната пътна инфраструктура в България. Освен, че е част от Паневропейския транспортен коридор, тя е и основна артерия за връзката север-юг, която страда много от години насам.

Началото ѝ трябва да започва точно от южната страна на Дунав мост, който е построен още през 1954 г., но от тогава вече 67 години на юг автомобилите и камионите се движат бавно по двулентов път, който в последните години почти постоянно е задръстен от тежкотоварен трафик.

Сега министърът на регионалното развитие Андрей Цеков обяви, че строежът на първите 7,9 километра от магистралата може да започне още през следващата седмица. Вече има подписано разрешително за строеж. Интересното е обаче, че това ще е първата вероятно магистрала, която ще започне да се строи от средата. Първите километри от нея ще се построят далеч от Дунава и далеч от Велико Търново - в село Ценово, като част от обхода на Бяла. Това е единствената част от вече възложения участък между Русе и Бяла, който има разрешително.

Останалата част - Бяла - Велико Търново, тепърва ще се възлага, като преди месец пред БТА Цеков заяви, че до края на тази година ще се пусне поръчката.

Магистралата на село Ценово

В отговори до "Капитал" от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) посочиха, че първите 8 км, които започват да се строят, са част от лот 2 - обход на Бяла. "Общата дължина на целия участък от лот 2 е 35,4 км, а 7,9-километровата отсечка е от км 61+140 до км 69+040 и се намира в землищата на с. Ценово и с. Долна Студена, община Ценово, област Русе", казват от АПИ.

Работата по тази отсечка от автомагистралата може да започне сега, тъй като за нея има готов технически проект, завършени отчуждителни процедури и вече проведена поръчка. За останалата част от автомагистралата, която вече има избрани строители, продължава изготвянето на технически проекти и теренното обезпечаване на трасето. "Сроковете за изготвяне на техническите проекти за останалата част от двата участъка от магистралата - между Русе и Бяла и обходът на гр. Бяла, са март и април 2024 г., след което ще се влезе в процедура за издаване на разрешение на строеж и за тях", посочи министър Цеков.

За тези два участъка са осигурени и средства от бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура". "Проектът за изграждането на автомагистрала е включен в програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027, като са предприети необходимите действия за изготвянето на Формуляр за кандидатстване за финансиране на проекта от фондовете на ЕС", казват от АПИ. Програмата трябва да стартира всеки момент.

Поръчката за милиард и половина

Магистралата е разделена на три лота. Обществената поръчка за първите два участъка - Русе - Бяла и обходът на Бяла (с обща дължина от 76 км), бе стартирана като инженеринг още при правителството на Бойко Борисов през 2020 г., но изпълнители бяха избрани едва през 2022 г.

Общата индикативна стойност на поръчката беше малко над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв.

За изпълнител на първия участък - Русе - Бяла, АПИ сключи договор с ДЗЗД "Хемус-16320" с партньори в обединението "Инфра Експерт", шуменската "Автомагистрали Черно море", "Пътинженерингстрой-Т" на Григор Иванов и "Трансконсулт-22". Дължината на участъка е около 40 км, срокът за строителството му е над 5 години и 8 месеца, а стойността на подписания договор е 876,5 млн. лв. Същата констелация строи и участъка от "Хемус" между Буховци и Белокопитово, а "Пътинженерингстрой-Т" участва и в консорциума за строителството на тунела под Шипка.

Обходът на Бяла пък е с дължината на участъка 35,4 км., а срокът за изпълнение е около 5 години. Договор за изпълнение по него има ДЗЗД "АМ Русе Търново" с партньори лидерите в сектора "Европейски пътища", "Грома холд", "Водно строителство Благоевград", "Автомагистрали Хемус" и "Пътпроект 2000". "Европейски пътища" и "Грома холд", които са собственост на едно и също семейство - Анка Савева и синът ѝ Христо Савев, бележат огромен ръст на приходите миналата година и са в топ 5 на най-големите в страната.

Избраните консорциуми получиха и аванс в размер на 175 млн. лв. Плащането беше направено в края на 2022 г. и беше обявено тогава при изслушване на регионалния министър Иван Шишков в ресорната парламентарна комисия.

За третия лот с дължина около 57 км - от Бяла до Велико Търново, тепърва предстои да бъде обявена обществена поръчка, като Андрей Цеков обеща тя да се направи по прозрачен начин и с много по-ясни критерии за възлагане.

Магистралата

Автомагистрала Русе - Велико Търново е с дължина 132,84 км. Началото ѝ е на 3 км източно от Дунав мост при гр. Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и достига до град Дебелец, където трафикът ще се разделя в посока Прохода на Републиката и прохода Шипка.

Въз основа на изработения и одобрен идеен проект проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.

По цялото трасе се предвижда изграждането на редица големи съоръжения, от които 22 моста и виадукта с обща дължина близо 15 км, 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето. След изработване на техническите проекти за трите участъка ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

Изненадващи промени в АПИ

На фона на действията по задвижване на дълго изоставени инфраструктурни проекти министърът на регионалното развитие Андрей Цеков направи смяна в управителния съвет на АПИ. Така на мястото на инж. Калоян Киров, който бе лично назначен от Цеков, застава инж. Йордан Вълчев.

Инж. Калоян Киров беше новото попълнение като член на УС на АПИ при смяната на ръководството на агенцията още при встъпването на Цеков като министър през юни тази година. "Ръководството на АПИ вече е в пълен състав, с което е подсилено експертното начало в Агенция "Пътна инфраструктура", посочи тогава министърът.

Сега "рокадата се осъществява с цел засилване на експертното начало и оптимизация на работата на Агенцията", се посочва като мотив за смяната в съобщението от ведомството.

Новият член на управителният съвет Йордан Вълчев е инженер от Университета по архитектура, строителство и геодезия, специалност "Пътно строителство". Дипломант е в специалност "Безопасност на пътното движение".

Според информацията от министерството неговият опит включва проектиране на пътища, мостове и кръстовища в България и чужбина, както и опит в строителния надзор на големи обекти от пътната инфраструктура у нас и зад граница. Работил е по строителния надзор на участъци от скоростния път Мездра - Ботевград, АМ "Струма", АМ "Хемус", АМ "Тракия", Западната дъга на Софийския околовръстен път, изграждането на парк "Възраждане" в гр. София и др. Има над 10 години опит в сферата на транспортното моделиране в градска среда и в безопасността на пътното движение.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jazzdevil avatar :-|
    jazzdevil
    • + 2

    Нещо да не сте объркали? Село Вардим е на Дунава - на 10км източно от Свищов - няма никаква логика магистралата за Русе да минава през него. Отделно, че и разстоянието от него до гара Бяла дори по права линия е към 25км.

    Нередност?
  • 3
    lpy1475149774507045 avatar :-|
    Pravdomir Dobrev
    • + 1

    Изглежда Капитал не проверяват информацията си предварително. Село Вардим е на Дунава, не виждаме как Бяла-с.Вардим може да бъде част от тази магистрала след като е в крайно заобиколна посока.

    Нередност?
  • 4
    eco50526549 avatar :-|
    Манчо
    • - 4
    • + 2

    Честити 45 км за 1,5 млрд!
    Честити 46 км за.......пет години!
    Честита Промяна, вече не се краде, а цените и сроковете са тройни!

    Нередност?
  • 5
    brunhild avatar :-|
    Харвардски Многокнижник
    • + 2

    Не са се объркали. Общо взето така е по "проект". Единственото общо, което има с.Вардим с магистралата е, че тя ще пресича второкласния път Бяла - Вардим. Общо взето десетина километра западно от гара Бяла и 5 - 6 км северно от гара Бяла.
    Това го направиха още преди време, за да минава пътят по-близо до Свищов, за да може някой ден, ако трябва да се мисли за мост до Зимнич, да се направи по-къса магистрална отсечка.

    Нередност?
Нов коментар