Износът продължава да расте с над 41% към август заради високите цени

Най-голямо е увеличението при енергийните продукти, които обаче се продават много по-скъпо

Износът на енергийните продукти, основно електроенергия и горива, е с най-голям ръст, но и цените в сектора са значително нагоре
Износът на енергийните продукти, основно електроенергия и горива, е с най-голям ръст, но и цените в сектора са значително нагоре
Износът на енергийните продукти, основно електроенергия и горива, е с най-голям ръст, но и цените в сектора са значително нагоре    ©  Цветелина Белутова
Износът на енергийните продукти, основно електроенергия и горива, е с най-голям ръст, но и цените в сектора са значително нагоре    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Българския износ продължава да нараства с рекордно висок темп, като стойността на продадените зад граница български стоки от началото на годината до август включително достига 62.2 млрд. лв., показват предварителните данни на националната статистика. Това е с 41.6% повече спрямо същия период на миналата година, но резултатът до голяма степен се дължи на по-високите цени. Енергийните продукти, основно електроенергия и горива, чийто експорт е с най-голям ръст, се продават значително по-скъпо.

Стойността е по-висока и спрямо предкризисната 2019 г. - с над 61%. По-голямата част от износа традиционно е насочена към европейските пазари, а тенденцията през последните месеци е тя да расте и по-бързо.

Само през август реализираната навън българска продукция е за 7.9 млрд. лв., което е с 40.5% нагоре на годишна база. Това е 19-и пореден месец на ръст след спада в началото на пандемията, така че базовият ефект вече е отшумял. Прави впечатление, че докато през предходните месеци темпът на прираст на износа се ускоряваше, сега той приблизително се задържа и е възможно през следващите периоди да започне да се забавя на фона на очакванията за свиване на икономическата активност.

Данни за изнасяните обеми не са налични заради актуализация на системата на НСИ за външната търговия, която продължава вече година. Индексите за цените обаче показват, че поскъпването играе съществена роля за високия резултат. Цените са по-високи във всички категории, като към второто тримесечие, за когато са последните публикувани числа, общо те са 31.1% нагоре спрямо средните за миналата година. Енергийните продукти пък са се продавали навън с над 94% по-скъпо спрямо 2021 г.

Енергия за трети страни

Изнесената за страни извън Европейския съюз българска продукция през месеците до август включително е на стойност 20.5 млрд. лв. или с близо 35.8% нагоре спрямо миналата година, показват данните на НСИ. Ръстът идва най-вече от горива и електроенергия, но значително допринасят и храните, химичните вещества и машините.

С най-голям ръст от над 203% на годишна база са енергийните продукти, които тази година се превръщат в най-продаваната група за трети страни. Около 20 пункта от общия ръст на износа извън ЕС се дължи именно на тази категория. Над 123% е ръстът при мазнините и маслата с животински и растителен произход (например олио), но тежестта на групата е сравнително по-малка. Втората най-голяма категория обаче, "артикули, класифицирани спрямо вида на материала" (където влизат изделия от кожи, каучук, дървен материал, хартия, текстил и др.) отчита спад от 11% на годишна база.

Разместване има в топ 3 търговските партньори на страната извън ЕС, като след Турция и Сърбия на трето място се нарежда Украйна, която измества САЩ.

ЕС продължава да тегли общия ръст

През първите осем месеца към европейския пазар е изнесена българска продукция за над 41.7 млрд. лв., което е ръст от 44.6% на годишна база. Заради голямата си тежест и по-бързото нарастване, експортът към страни от ЕС има основен принос за общия ръст.

По-подробни данни за търговията със съюза се публикуват с месец назад. И тук най-много расте стойността на изнесените енергийни продукти - над 4 пъти на годишна база. Въпреки това най-големите групи са артикулите от различни материали, както и машините, чийто износ също значително се увеличава.

Основни търговски партньори на България в ЕС остават Германия, Румъния и Италия, които са дестинация за близо половината от реализираните в съюза български стоки. Нараства експортът към почти всички европейски страни.