Износът расте с 10% през първото полугодие, ако се гледат количества, а не цени

Рекордният скок от над 30% идва през ръст на поскъпналите енергийни продукти и мазнини, както и оръжия, сочи анализ на БСК

Най-голям пазар за българската продукция са европейските страни, като водещи са Германия, Румъния и Италия
Най-голям пазар за българската продукция са европейските страни, като водещи са Германия, Румъния и Италия
Най-голям пазар за българската продукция са европейските страни, като водещи са Германия, Румъния и Италия    ©  Надежда Чипева
Най-голям пазар за българската продукция са европейските страни, като водещи са Германия, Румъния и Италия    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

България е изнесла с близо 700% повече природен газ и с над 400% повече електроенергия през първото шестмесечие на годината в сравнение със същия период на миналата, показва анализ на Българската стопанска камара (БСК). Общата стойност на експорта за полугодието доближава 25.8 млрд. долара и е с 30.6% повече спрямо година по-рано. Големият ръст в парично изражение обаче се дължи повече на високите цени, отколкото на по-големи количества. Като се изключи ценовият ефект, повишението би било около 10%, смятат икономистите на БСК.

За месеците до юни включително най-голям дял от износа се пада на електроенергия и горива, следвани от мед и медни продукти и електротехника. Най-бързо растящи - с по над 100%, са отново енергийните продукти, растителните и животинските мазнини, но и оръжията и мунициите.

БСК посочва, че изследването е провокирано от значителния ръст на износа и вноса тази година. По предварителни данни на НСИ през периода стойността на продадената навън българска продукция е 46.2 млрд. лв. (около 23.6 млрд. долара) и е с годишно увеличение 42.5%. Разликата от около 2 млрд. долара може да се обясни с различните източници на данни - числата, използвани в изследването на БСК, са от International Trade Centre ITC Geneva, чиято база данни покрива 233 държави. Стойностите са в доларово изражение и позволяват сравнение между страните, както и ограничават ефектите от промени във валутните курсове. Анализът на БСК също така се фокусира върху суровините, където ценовият фактор играе важна роля за ръста. Водещи за българския износ стоки като електроника, машиностроене, оптика не участват в сравненията, посочват авторите на изследването, тъй като "не могат да бъдат сравнявани само на база данни от статистиката".

Противно на данните на НСИ, според изследването на БСК нарастването на износа за трети страни изпреварва това към ЕС. Най-голям пазар за български стоки обаче е европейският, а водещите страни са Германия, Румъния и Италия. От страните в топ 10 най-много се увеличават продажбите в Сърбия. Интересен момент е, че българският износ за Алжир за периода нараства над 8 пъти, което се дължи изцяло на пшеница. Експортът за Гибралтар е близо 3 пъти нагоре заради горивата. Над 2 пъти расте износът за Словения, като водеща е електроенергията.

Значителен ефект за добрия резултат имат по-високите цени, категорични са от БСК. Ако се вземат средните цени от миналата година, увеличението при включените в изследването продукти би било около 16%, а общият ръст на износа в количествено измерение би бил около 10%. "Това никак не е малко на фона на случващото се по света, но не е аргумент за еуфория и е само заслуга на самите фирми", каза Веселин Илиев, главен директор "Външноикономическо сътрудничество" в БСК.

Вносът е повече и расте по-бързо

Внесените в България стоки през първите шест месеца са на стойност близо 29 млрд. долара, което е с 32.2% нагоре на годишна база. Най-много расте вносът от Русия и Украйна, следван от този от Турция и Гърция. Сред водещите стоки няколко отчитат ръст над 2 пъти - това са сурово слънчогледово масло, маслодаен слънчоглед, природен газ, амоняк, алуминий.

И тук цените имат значителна роля, като ръстът в парична стойност изпреварва количествената. Изключение е маслодайният слънчоглед, чийто внос се увеличава над 3 пъти в стойност и почти 4 пъти като количество. Огромен ръст се отчита при вноса на слънчогледово масло от Украйна - над 40 пъти на годишна база, като вносът на тази стока е нетипичен за България, посочват анализаторите.

Основната част на ръста на вноса от Русия се дължи на нефт, газ, въглища и алуминий. При вноса от Украйна също преобладават само няколко стоки - маслодаен слънчоглед и слънчогледово масло, продукти от желязо и стомана.

БСК: Внасяне на бюджет от служебния кабинет би било политическо решение

Удължителен закон за бюджета може да е единственият възможен вариант, смята Станислав Попдончев, зам.-председател и главен финансов директор на БСК. Внасянето на бюджет с дефицит 6.6% би било политически ход от страна на служебното правителство и на практика би означавал отказ от влизане в еврозоната на 1 януари 2024 г. При продължаване със стария бюджет догодина ще се запазят компенсациите за тока за бизнеса и данъчните облекчения, но има и негативни ефекти от това, че по някое време догодина ще има нов бюджет.