🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

След Капитан Андреево: паркингът в Русе може да е нова пречка за Шенген

Румънски превозвачи алармират за неправомерен контрол и непрозрачни практики при големия тир паркинг, чиито собственици отвеждат към вече познати лица

На границата функционират два паркинга - големият, изграден от частна фирма върху общински терен, както и доста по-малък, но общински, който сега ще бъде отдаден под наем.
На границата функционират два паркинга - големият, изграден от частна фирма върху общински терен, както и доста по-малък, но общински, който сега ще бъде отдаден под наем.
На границата функционират два паркинга - големият, изграден от частна фирма върху общински терен, както и доста по-малък, но общински, който сега ще бъде отдаден под наем.    ©  Община Русе
На границата функционират два паркинга - големият, изграден от частна фирма върху общински терен, както и доста по-малък, но общински, който сега ще бъде отдаден под наем.    ©  Община Русе
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Румънски превозвачи сигнализират за неправомерен контрол и настояват България да не бъде приета в сухопътния Шенген, докато не се реши проблемът.
  • Оплакванията са за непрозрачна работа на системата за виртуални опашки при големия тир паркинг, чиито собственици отвеждат към същите лица като при Капитан Андреево.
  • Преди дни община Русе пък е решила да отдаде "под наем" и общинския паркинг, който функционира в съседство.

На границата с Румъния при Русе има два паркинга, които трябваше да решат проблема с транспортните тапи от камиони. Вместо това обаче се случва преповтаряне на модела "Капитан Андреево" - зад управлението им стоят същите лица, а съмненията са, че практиката по "пренасочване" също продължава.

Ефектът вече е налице: румънски превозвачи алармират за некоректни практики и настояват България да не влезе в сухопътния Шенген, докато не спре "неправомерният контрол" от страна на българските власти на камиони, регистрирани в Румъния и превозващи стоки от и за Австрия. Превозвачите се оплакват още и "от непрозрачната работа на новата система за виртуални опашки на ГКПП, въведена от българските власти миналото лято", визирайки по-големия буферен паркинг край Русе.

Това се случва на фона на решението на общината да даде под наем и втория паркинг, изграден, за да създаде уж конкуренция в града. Затварянето на очи от страна на българското правителство около казуса на границата, където очевидно работи в услуга на частни интереси за сметка на качествен граничен контрол, рискува да попречи на възможността България да влезе скоро в сухопътния Шенген.

Недоволството на румънците

В официално писмо до румънския премиер, транспортен и външен министър, както и до посланика на Румъния в София Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния (UNTRR) апелира за "спешна намеса от страна на румънското правителство за справяне с неправомерните проверки и дискриминационно отношение, пред които са изправени румънските превозвачи" на съвместната граница.

В началото на годината те са уведомили и Европейската комисия, както и българските власти, но все още ситуацията остава непроменена. В резултат на това от Националния съюз на автомобилните превозвачи в Румъния искат разделяне на двете държави в процеса на присъединяване към сухопътния Шенген, става ясно от съобщението им до медиите.

От Националния съюз на автомобилните превозвачи в Румъния обясниха в отговори за "Капитал", че "българските власти постоянно въвеждат мерки, които блокират общата граница между Румъния и България", при положение, че преди 14 месеца се е обмисляло създаването на Мини-Шенген". "При тези условия, румънските транспортни оператори желаят възможно най-скорошно присъединяване към Шенген и ако българската страна не желае това и прави всичко възможно да остане извън пространството, тогава румънските транспортни оператори ще искат присъединяване в Шенген без България". Те отбелязват, че са в комуникация с Европейската комисия, но не уточняват дали има предприети мерки от румънските власти след техния призив в края на миналата седмица. (допълнено, 19.02, 23:00ч.). "Капитал" изпрати неформално запитване и до българския Министерски съвет с искане за обратна връзка по темата, но до момента отговор все още не е получен.

Стопанинът на големия паркинг

Големият паркинг на границата (за над 600 товарни автомобила) беше завършен през лятото на 2023 г. Той се държи от частната фирма "Тир паркинг Русе" на Анелия Лазарова. Тя го изгради върху общински терен, след като спечели конкурс на общината (какви бяха условията четете в текста тук).

Впоследствие в "Тир паркинг Русе" като съдружници се присъединиха дружества на финансиста Емил Хърсев, които отвеждат към връзки с Размиг Чакърян-Ами, чиято фирма пък държи паркинга и на турската граница. Оттук косвено могат да се проследят връзки и с лица, близки в миналото до обвиняемия за наркотрафик Христофорос Аманатидис-Таки.

Разследване на Антикорупционния фонд показа, че макар номинално престоят при паркинга на "Тир паркинг Русе" да не е задължителен, в действителност превозвачите, и особено чуждестранните превозвачи, биват принуждавани да го ползват чрез сугестиране и административни спънки. Сега именно такова оплакване имат и румънските превозвачи. Според тяхното съобщение те са дискриминирани на паркингите, управлявани от "Тир паркинг Русе", и са принудени да плащат над три пъти по-високи цени от българските си конкуренти и да чакат 30 часа за преминаване на границата между България и Румъния, докато българските превозвачи имат право да преминават границата много по-бързо.

Според информация на АКФ за български превозвачи таксата на "Тир паркинг Русе" е по-изгодна - 15 лв., докато чуждестранните транспортни фирми, включително и такива, регистрирани в ЕС, плащат 25 евро. В отговори до "Капитал" от Националния съюз на автомобилните превозвачи в Румъния посочват, че българските власти блокират румънски камиони, пренасящи стоки до Австрия, като ги оставят да чакат в продължение на 7 дни на границата, докато българските камиони, пренасящи стоки до Австрия, преминават границата само след един ден. Те твърдят още, че "българските власти подкрепят дейността на "Тир Паркинг Русе", на която е дадено правото и да управлява виртуалната опашка "както си прецени", без да има отчетност и прозрачност при процедурите, като се дава предимство българските превозвачи да минават границата по-бързо". (Добавено, 19.02., 23:00ч.)

Община Русе, или колко е трудно да управляваш паркинг

Апетитният бизнес с гранични тир паркинги, особено в комбинация със съпътстващи допълнителни хотелски услуги и казина, както и изтласкването на конкуренти с помощта на държавни институции се превърна в основна тема в последните дни на кабинета "Петков". Затова и естественият въпрос при пускането на процедурата на община Русе беше защо е избрала вариант да предостави дейността на частник срещу фиксирана такса, вместо например тя да оперира паркинга или да заложи по-различни условия на база потока от камиони или печалбата.

Обяснението на общината тогава беше, че тя няма капацитет да управлява подобно съоръжение, както и че договорът с "Тир паркинг Русе" е изгоден и е намерено решение на проблема с тапите. Относно притесненията за липсата на конкуренция, тогава от общината успокоиха с това, че ще изграждат още един паркинг в съседство. Така се появи втори, по-малък паркинг за 75 камиона. В него общината инвестира 3 млн. лв., които беше получила през 2021 г. като финансиране от държавата. В поръчката за строителството му се яви един кандидат, който се оказа свързан със собствениците на големия паркинг.

Промени има и тук. В края на миналата седмица (15 февруари) общината е решила и него да не стопанисва сама, ами да го "даде "под наем", според статия на местната медия "Дунав мост".

Аргументите са: "Дейността по експлоатиране и управление на изграденото съоръжение е специфична икономическа дейност, която трудно би могла да се администрира като услуга, предлагана от общинската администрация." Така предстои общината да проведе нов търг, този път за наемател на малкия паркинг. Общинският съвет на Русе е определил начална цена за "платени паркинги" в размер на 1.60 без ДДС за квадратен метър, която е била актуализирана и така се оформя предложение за месечен наем 15 090 лв. без ДДС при площ 9430 кв.м според "Дунав мост". Предстои предложението да бъде гласувано и от съветниците. Ако приложим същите цени към площта на големия паркинг, се получава наемна цена 184 хил. лв без ДДС на месец или 2.2 млн. лв. без ДДС на година. Докато община Русе получава от стопанисващата големия паркинг фирма "Тир паркинг Русе" по 600 хил. лв. годишно. Според договора тя ще го управлява 30 години, след което ще го даде на общината.

Предвид досегашното развитие на историята, няма да бъде особено изненадващо и на търга "за наем" на малкия паркинг да се явят стопани "с опит", като например тези на съседния такъв. Още повече че разследването на АКФ показа и че реално двете съоръжения са изградени заедно и като едно цяло и трудно някой друг ще може да управлява малкия пракинг самостоятелно. От отговори на община Русе до "Капитал" по Закона за достъп до обществена информация пък става ясно, че разрешението за строеж за малкия паркинг е издадено на 4 декември 2023 г., когато той на практика вече е бил построен. Въведен е в експлоатация на 3 януари 2024 г. или месец след издаването на разрешението за строеж. Евентуалното окрупняване на контрола над двата паркинга ще бетонира допълнително монопола на "Тир паркинг Русе", което ще направи още по-трудно изкореняването на практиките, от които се оплакват румънските превозвачи.

Трънливият път към Шенген

Всичко, изброено дотук, не засяга само данъкоплатците в община Русе, но и международният имидж на страната, който беше сериозно ударен след скандала с "Капитан Андреево". Повече от десет години продължава сагата по присъединяването на България и Румъния към шенгенското пространство на ЕС. Свободното движение на хора и стоки между двете държави би довело до 0.5% ръст на БВП, изчисли румънският икономически министър Щефaн-Paдy Oпpя. Първоначално заради критики, свързани с борбата с организираната престъпност, а по-късно заради проблеми с върховенството на правото (конкретно за България, защото Румъния все пак успя да покаже сериозен прогрес в тази област), двете държави бяха спирани, макар да са изпълнили техническите критерии от години.

През 2022 г. Нидерландия вече веднъж раздели двете държави, като позицията й бе само срещу присъединяване на България към Шенген (все пак страната смени решението си в резултат на кампанията на премиера в оставка Марк Рюте за най-високото място в НАТО). Отпорът на Австрия на същото гласуване през декември 2022 г. и година по-късно в края на 2023 г. все пак бе частично преодолян с конкретна дата за включване към безпаспортното движение по въздух и вода от 1 април 2024 г. на двете държави, но с условия. Сред тях е и засилен контрол на българско-румънската и румънско-унгарската граница. А конкретна дата за присъединяване по суша все още липсва.

Ситуацията със засилените проверки по границата изнервя силно не само румънските шофьори, но и българските и води до огромни икономически загуби за бизнеса.

България вече бе проверявана от Европейската комисия заради слаб контрол над стоките, влизащи в ЕС от Турция. Същите играчи и сходен казус, както и сигналите към изпълнителния орган на ЕС от румънските превозвачи могат да изострят вниманието на Брюксел по темата и допълнително да забавят усилията по пълноправното приемане в Шенген.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tulup avatar :-P
    tulup
    • + 2

    Таки, Ами, Евролаб - все наши хора, които никой не познава и си шетат от 20 години, ама виновни не били управляващите през това време, а международното положение

    Нередност?
Нов коментар