"Автомагистрали" е получила 644 млн. лв. непредвидени аванси от АПИ

Държавата вече е платила за над 60% от 134-километровата отсечка от "Хемус", но до момента няма нито един открит километър

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавната компания "Автомагистрали", която получи без търг договори на стойност 4.6 млрд. лв. за две години, вече е взела аванси в размер на над половин милиард лева, въпреки че такива изобщо не са предвидени - пари трябва да се дават само при свършена работа.

Компанията е получила авансово над 537 млн. лв. без ДДС, или 644 млн. лв. с начислен данък по договора за изграждане на 134 км от магистрала "Хемус", сключен в края на 2018 г. Това твърди самата фирма в отговори, получени по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) на 26 ноември. Според договора обаче не се предвижда аванс, а само междинни плащания за строителство при изпълнението на всеки 5% от дейностите. Няма данни за публикувани анекси, които да променят регламента, а ако все пак има, то биха били на ръба на закона. В момента обаче вече са платени над 60% от парите, въпреки че няма нито една открита отсечка от общо 134-те км магистрала, сочат справките.

"Капитал" попита Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в петък защо са изплатени авансови плащания и построено ли е наистина половината трасе от 134 км.

На фона на това от думи на регионалния министър Петя Аврамова стана ясно, че към края на ноември "Автомагистрали" разполага с 41 работници, 162 шофьори, 40 инженери и 40 счетоводители.

Който плаща...

Договорите, които пътната агенция сключва с "Автомагистрали", са на принципа in-house, т.е., понеже двете имат един и също собственик - Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), поръчки могат да се възлагат без открита процедура, а директно. Така за две години бяха сключени четири договора за 4.6 млрд. лв. с ДДС.

Видно от справките, предоставени от АПИ и "Автомагистрали", компанията получава пари при преференциални условия, които дори не са предвидени. Ако това се случваше при открита процедура и с частен изпълнител, би било абсолютно в разрез със закона. Тук също не е ясно на какво основание се плащат огромни суми от държавния бюджет, тъй като договорът не предвижда такива (виж прикачения файл долу). Друг е въпросът, че липсва отчетност както за похарчените от самата "Автомагистрали" пари, така и за изградените от нея участъци.

Последните данни, която "Капитал" получи от "Автомагистрали" по ЗДОИ на 26 ноември, показват, че плащанията по първия договор - за изграждане на "Хемус" между 87-и и 222-ри километър са следните:

- авансово плащане: 537 718 558,32 лв. без ДДС

- изпълнение: 51 897 098,36 лв. без ДДС

- общо: 589 615 656,68 лв. без ДДС, или 707.5 млн. лв. с ДДС.

Въпросното трасе, дълго 134 км, е разделено на шест участъка. Към момента са издадени строителни разрешителни за строеж на около 50 км. На изток от Плевен трасето все още се проектира и няма започнато строителство.

Към октомври 2020 г. данните на пътната агенция, предоставени на "Капитал" след запитване, бяха, че първите 15 км са разделени на три части, като прогресът по тях е съответно 25%, 60% и 2%. Или средно 29%. По третия участък, който стига до Плевен и е дълъг 17 км, са изпълнени около 7.5% от предвидените строително-монтажни работи, пишат от АПИ.

Накратко - има приключена работа около 1/3 от 50 км, или около 17 км от общо 134 км. Това са 12%, докато от държавния бюджет вече са платени пари за над 60% от работата. За какво и как се използват тези пари не е ясно.

В края на 2019 г. АПИ подписа и втори договор за изграждане на "Хемус" с държавното дружество - за отсечката от 222-ри до 310-ти км, като по този договор вече има предвидено авансово плащане в размер на 35% от парите за проектиране и строеж на трите лота, или общо 398.6 млн. лв. без ДДС.

Изплатените средства по договора за укрепване на свлачища между АПИ и "Автомагистрали" засега също са само в размера на авансовото плащане от 143 млн. лв. без ДДС. Работи се обаче по един от общо 76 обекта.

Прозрачност липсва и при договора на "Автомагистрали" за над 60 км от пътя Видин - Ботевград, който също беше възложен без състезание и ясни разчети. Експерти от бранша обаче коментират, че цените, по които строи държавната фирма, са високи.

Без дъно

Тази седмица регионалният министър Петя Аврамова, която е принципал и на "Автомагистрали", и на АПИ, се похвали в отговор на депутатски въпрос, че фирмата има 381 служители, от които 41 са работници, а 162-ма са шофьори на специални тежкотоварни автомобили. "Извън тези служители дружеството има сключени договори за изпълнение на специфични дейности като взривни, сондажни и др., за които се изискват специалисти с нужната квалификация и опит", казва Аврамова.

Освен хората на държавната фирма обаче на терен "под наем" работят и такива от други компании. Впрочем самият премиер Бойко Борисов каза, че "над 4000 души" строят "Хемус". "Автомагистрали" коментираха пред "Капитал" по-рано тази година, че към началото на май е имало "ангажирани 200 души" за "Хемус", като ежедневно работели 120 - 140 души на трасето. Освен по тази част от "Хемус" теоретично "Автомагистрали" поддържа почти всички магистрали в страната, т.е. отговаря за тунел "Витиня", за отсечката Чирпан - Стара Загора на "Тракия" и т.н. Там обаче имат официални подизпълнители - ГБС, "Европейски пътища" и др.

По закон "Автомагистрали" няма право да използва подизпълнители за обектите, които е получила без търг от АПИ. Но заобикаля това, като взима под наем машини, служители и доставя материали от дружества от частния сектор. Плащанията към тези компании обаче не са публични. "Капитал" поиска справка за тях, но засега държавната фирма уклончиво отказва да ги предостави. Не е ясно колко от платените от държавата 700 млн. лв. за "Хемус" са отишли към контрагентите от частния сектор, както и на какъв принцип се избират те, след като не преминават през открита тръжна процедура. Преди близо две години изпълнителният директор Стоян Беличев каза пред "Капитал", че се подбират след "сериозно обследване".

Борисов и други представители на правителството публично неведнъж обявиха, че срокът за завършване на "Хемус" е 2024 г. и именно изборът на държавна компания щял да ускори процеса. Две години след подписването на договорите няма нито един изцяло завършен лот, но пък има голяма сума похарчени пари.

Прикачен файл

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xyha avatar :-|
    xyha
    • + 3

    По закон "Автомагистрали" няма право да използва подизпълнители ,

    А за какво съм 40 счетодители , ако нямат подизпълнители .

    Нередност?
  • 3
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 3

    Ясно е, че става дума за "усвояване" на обществен ресурс в огромни размери. Схемата е измислена, намерен е и "точният" човек за изп. директор - Стоян Фьодоров Беличев. Бил е съдружник с членове на небезизвестното семейство Върбакови; със Славчо Върбаков във фирма „Атлас 3 груп” и в "Риал Стейтс"; с Малина и Кръстинка Върбакови – във фирма „Сими груп”. За професионализъм и мениджърски качества, за бизнес план не споменавам, доколкото Беличев е назначен без конкурс.
    Поредният грабеж е налице, жалкото е, че няма кой да си "причини" проверки.

    Нередност?
  • 4
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 2

    Парите се харчат с милиони, а пътища няма, тъжна работа. Колко ли хорица захлебват яко в тая фирма, искам и аз...

    Нередност?
Нов коментар