Само ПИМК остана в поръчката за стадион "Христо Ботев" в Пловдив

Пловдивската компания ще трябва да изпълни за две години ремонт за над 40 млн. лв.

   ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Само една ценова оферта е отворена в поръчката за над 40 млн. лв. за ремонт на стадион "Христо Ботев".

Единственият кандидат, който е стигнал до този етап, е обединение между пловдивската ПИМК и "Валмекс". Фирмите са предложили 43.66 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност от 44.3 млн. лв., зададена от община Пловдив.

В състезанието имаше пет кандидата, но четири са били отстранени. Протоколите на комисията не са публикувани още, така че не е ясно по какви прични. Другите участници бяха "Хидрострой" в съдружие със свързаната "ВДХ" (бившето "Водстрой 98"), ГБС, и "Щрабаг", както и обединение между "Парсек груп" и "Пътстройинженеринг".

Кои са финалистите

ПИМК е един от водещите български превозвачи - след НКЖИ са втората най-голяма компания в транспортния бранш с 282 млн. лв. приходи за 2019 г. ПИМК е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов.

Дружеството беше кандидат за концесионер на летище Пловдив в обединение с "Тракия икономическа зона, като обаче бяха класирани на второ място след китайски кандидати. В крайна сметка процедурата беше неуспешна и концесията прекратена. В момента се провежда нова процедура.

През 2016 г. инвестира и в жп транспорт, като създаде своя товарна железопътна компания - "ПИМК рейл", и купи локомотиви и специални джоб-вагони за ремаркета. През 2017 г. чрез дъщерната си компания "Терминали" тя спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив за срок 27 години. В терминала, изграден с пари по оперативна програма "Транспорт", новият оператор ще трябва да инвестира 15 млн. лв. От тях 2.23 млн. лв. трябва да бъдат вложени през първите две години.

Преди няколко години беше съзадена и фирма, част от холдинга, която влезе и в жилищното строителство.

"Валмекс" пък е собственост на Лъчезар Цветков. Справка в регистъра на Камарата на строителите в България показва, че дружеството е работило по проекти, свързани с реки и язовири, но и по консервация, реставрация и експониране на Епископската базилика на Филипопол с възложител фондация "Америка за България".

Проектът за стадион

Идеята за нов стадион на "Ботев" се роди първо през 2013 г., когато собственик на "Ботев Пловдив" беше Цветан Василев. След фалита на КТБ през 2014 г. проектът беше замразен на Акт 10, като до началото на миналата година в него бяха инвестирани 10 млн. лв.

Финансирането на ремонта е обвито в перипетии. В началото на 2019 г. клубът получи зелена светлина за преговори с държавния Фонд на фондовете за отпускане на европейско финансиране за съоръжението, инициативата обаче беше неуспешна. Според публикация в спортния сайт sportal.bg през юли 2019 г. собственикът на клуба Самуилов заявил, че се отказал от евросредствата и ще финансира проекта с обикновен кредит, като го обезпечил със собствени активи. През септември "Капитал" писа, че се очаква строителството да е около 20 млн. лв., като се водели преговори с "Главболгарстрой" за изпълнител.

В крайна сметка ремонтът на съоръжението ще се финансира с пари на данъкоплатците. В края на февруари Министерският съвет отпусна 37 млн. лв. за стадиони в Пловдив, като 12 млн. лв. са за стадион "Локомотив" в парк Лаута. Останалите 25 млн. лв. с ДДС от държавния бюджет ще се инвестират в стадион "Христо Ботев", но това е само част от финансирането, като другата не е осигурена.

Срокът за изпълнение на поръчката е 730 дни, или точно две години.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар