Майната им на стадионите

Пловдив няма нито един модерен функциониращ стадион напук на великите традиции на местните футболни клубове

   ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В Пловдив винаги е имало болезнена страст по футбола. Затова е тъжна ирония, че в града, в който са се родили и са играли едни от най-великите български футболисти, има закрит чисто нов колодрум за 5000 зрители и нито един модерен функциониращ стадион. И докато колодрумът стои неизползван и рядко се пълни, то отборите със славно минало в Пловдив играят и тренират сред руини, основи на строежи и проекти.

Надеждата на Пловдив е да се възползва от новата мания на правителството "Борисов"– на строеж на стадиони покрай кандидатурата за световно или европейско първенство по футбол. По същия начин покрай предишната лудост - на спортните зали, градът получи 60 млн. лв., с които построи въпросното чудо на колоезденето.

Интересите във футбола тук обаче винаги са били оплетени здраво в политика и бизнес, зависим от държавата. В момента и двата големи клуба - "Ботев" и "Локомотив", изглеждат финансово стабилни, а собствениците им Христо Крушарски и Георги Самуилов изразяват готовност да инвестират в стадионите "Локомотив" в квартал "Лаута" и срутения по времето на Цветан Василев "Христо Ботев", известен сред феновете като "Колежа". Но както историята е показала, това може да е само временно състояние и нещата бързо да се променят.

Забравеният стадион

Заради това големият въпрос е градският стадион "Пловдив". Известен с това, че е най-големият в България с капацитет от 55 хиляди зрители, последният му славен спортен момент е останал в 1990 г. при домакинството на световно първенство по лека атлетика за юноши и девойки. След легендарния концерт на Metallica от 1999 г. се използва предимно за тренировки по лека атлетика и понякога за контролни футболни срещи. Защо градът не може да има едно модерно съоръжение, което да се ползва от всички?

Дълги години темата за настоящето и бъдещето му не се повдигаше, най-вече поради ясното осъзнаване колко скъпа би била потенциалната реконструкция. Но общината видя лъч на светлина за "Пловдив" покрай намеренията България да кандидатства за голям футболен форум. В началото на годината кметът Иван Тотев дори обяви, че ще се променят плановете за реконструкция, за да се премахне атлетическата писта и да се оформи изцяло футболно съоръжение. Тъй като леката атлетика (също със силни традиции в Пловдив) винаги е била определяща при обсъжданията на бъдещия облик, сега общината предвижда да се изгради друг, по-малък стадион само за този спорт. За да се направи изцяло футболен, пистата на градския стадион трябва да бъде премахната, а голяма част от трибуните да се разрушат.

"Ако решим стадионът да е изцяло за футбол, първо трябва да се заемем с лекоатлетически стадион. Може да ползваме този, който е от североизточната страна на стадиона. Там е възможно да се направи подобно съоръжение, с което да се покрият всички дисциплини. Такъв стадион би струвал 5 милиона лева, което е по силите на общинския бюджет", заяви кметът Иван Тотев в началото на годината.

Фтболните фенове на двата по-големи местни отбора призоваха обществеността да се обедини около бъдещето на стадион "Пловдив". Засега изглежда, че има разбирателство с клубовете по лека атлетика и само се чака зелена светлина от София за финансирането. Дотогава всички действия са замразени, дори и предвидените 15 милиона лева от общината за реконструкция от 2018 г. Много вероятно бъдещето на стадиона ще зависи от две неща: кметските избори през есента и развитието на съвместната кандидатура на България, Сърбия, Румъния и Гърция за европейско първенство през 2028 или 2032 г.

Жълто, черно, бяло

И докато темата за градския стадион е вечна дъвка, двата водещи футболни клуба "Локомотив" и "Ботев" не могат да си позволят да чакат безкрайно. Първият има стадион, но се нуждае от концесия и последваща реконструкция, а другият няма юридически пречки, но се намира все още на основи.

Всъщност "Локомотив" също разруши част от стадиона си с идеята да го реконструира, но това така и не стана. Още през 2013 г. тогавашният президент на клуба Веселин Марешки разруши трибуна "Бесика" с идеята да се изгради нова за 4000 души, но строителството така и не започва. В момента там е изградена временна конструкция, която приема най-горещите запалянковци.

Покрай спечелването на Купата на България се повишиха апетитите на "Локомотив" да направи реконструкция. Заради участието в Лига Европа бяха монтирани нови 2000 седалки, но това беше поредната кръпка към иначе морално остарялото съоръжение. Собственикът Христо Крушарски се опитва да ускори процедурата по обновяването на "Локомотив", който в момента може да приема 7500 души. "Аз за Локомотив съм направил проект за стадион, който е едно малко бижу. Той е за 10 400 души и ще ни е достатъчен за вътрешното първенство. За големите мачове обаче ни трябва голям стадион", заяви наскоро Крушарски. По неговите планове клубът трябва да има стадион и клубна база в следващите шест години. Според сметките му обновяването на комплекса ще струва 21 милиона лева (виж допълнителния текст).

Засега не е ясно дали процедурата ще може да бъде завършена до изборите през октомври, но Христо Крушарски изрази опасения, че в момента конкурентите от "Ботев" са в по-добри отношения с общинските власти и техният проект се движи с предимство. "Докато проблемът на "Ботев" не бъде решен, няма да има развитие по нашите концесии", каза той в началото на август.

А проблемът на "канарчетата" е завещан от Цветан Василев. Когато той пое управлението на клуба, изглеждаше, че всички финансови проблеми са решени. Построи се тренировъчна база в кв. "Коматево", където и до днес представителният отбор играе официалните си мачове. Започна строеж на нов стадион "Христо Ботев", но фалитът на КТБ изпревари завършването му.

Сегашният собственик Георги Самуилов изглежда амбициран да приключи проекта. По неофициална информация си е дал срок до 1 септември да се рестартира строителството на "Колежа". "Работя прекрасно с настоящата администрация на град Пловдив и подновяването на строителните дейности на стадион "Христо Ботев" ще се случи по план благодарение на съвместните ни усилия. В момента се довършва актуализацията на техническия проект и количествено-стойностната сметка и се провежда конкурс за избор на изпълнител на строително-монтажните дейности", обяви Самуилов в отговор на твърденията на кандидат-кмета Славчо Атанасов за "няколко препъникамъка" пред завършването на стадиона.

И двата малки

На този фон най-безметежно, без каквито и да е сериозни амбиции за строителство е състоянието на стадиона на "Марица" в кв. "Кършияка". Стадионът беше обновен частично през 2017 г., за да получи лиценз да играе във Втора лига.

Най-безпроблемно изглежда бъдещето на стадион "Тодор Диев". Там в А областна група играе шампионът на България от 1963 г. "Спартак" (Пловдив) (виж карето).

"От "Спартак" са подали официално заявление, с което искат да направят на бившите игрища на "Векта" тренировъчна база по закона за спорта. Така че "Спартак" се развива много добре и те също могат да кандидатстват за финансиране от Фонда на фондовете. Много съм доволен от това, което се случва със Спартак", каза по този повод кметът Иван Тотев.

При толкова много амбиции и заявки е много вероятно нещо със стадионите в Пловдив да започне да се случва скоро. Освен ако не се окаже, че става въпрос за поредното надцакване на думи за пред запалянковците.

Проблемът "Ботев"

Според анализа на общината футболният клуб, който има концесия за 35 години, не е плащал три години концесионните вноски за около 205 хиляди лева, такса сгради и смет. За миналата година не е предоставен отчет, а за тази не е внесена гаранция, която е 50% от годишната концесионна такса. Общинският съвет вече отложи с две години изпълнението на задължителната инвестиционна програма и новият срок е 20 март 2020 г. Самуилов неведнъж обеща срокът да бъде спазен. "Поел съм ангажимент за стадиона и ще го спазя. Извършили сме сериозно обследване. Призовавам да спрат въпросите кога ще стане това", заяви той наскоро, като отхвърли тезата за финансиране от държавата, потенциално с нисколихвен заем от Фонда на фондовете. Очаква се строителството да е около 20 милиона лева, като се водят преговори с "Главболгарстрой" за изпълнител.

Стадион "Локомотив"

Общината вече задвижи процедурата, като през юни беше изготвена обосновката за концесията на комплекса. Тя предвижда изграждане на южната трибуна на стадиона, цялостен ремонт на тревното игрище и на игрище с изкуствена трева, както и на тренировъчно маломерно игрище, завършване на строежа на общежитие, строеж на трибуна "Бесика" и реконструкция на останалите трибуни.

Комплексът без залата за волейбол, лека атлетика и други спортни обекти ще бъде предоставен за 35 години. Прогнозната стойност е изчислена на 80.3 милиона лева, като 35 милиона от тях са приходи от билети за мачове и събития. Предлага се еднократно концесионно възнаграждение от 10 хиляди лева без ДДС при подписване на договора и не по-малко от 1.25% годишно от нетните приходи, но не по-малко от 70 хиляди лева без ДДС.

Концесионерът, който вероятно ще е футболният клуб, трябва да направи инвестиции за най-малко 18 милиона лева до деветата година, като много от дейностите са предвидени до втората и третата година. За първите три години концесионерът няма да дължи концесионно възнаграждение.

Стадионът на "Спартак"

На 11 юли общинският съвет гласува клубът да получи концесия върху съоръжението за 35 години, като стартът е заложен на 23 януари 2020 г. Прогнозната стойност на концесията е 5.6 милиона лева. Планът включва ремонт на съществуващата централна трибуна и изграждане на нова, като общият капацитет трябва да е поне 3000 зрители, поставяне на осветление за телевизионно излъчване в HD формат, строеж на обекти за обществено обслужване, ремонт на игрище с естествена и тревна настилка, монтаж на осветление и дигитално табло, ремонт на съществуващия паркинг и изграждане на нов, както и изграждане на две игрища за минифутбол. От клуба обявяват намерения да започнат строителството само месец след решението на общината.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал