🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седем са кандидатите да строят обхода на Пловдив за 42 млн. лв.

Поръчката беше прекратена и обявена наново заради странни грешки, които оставят усещане за предначертано състезание

Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Вторият опит на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да избере строител на югоизточен обход на Пловдив за 42 млн. лв. без ДДС привлече само седем оферти. За сравнение в прекратената през януари 2021г. процедура имаше 12 участника, сред които едни от най-големите строителни компании у нас, които изпълняват поръчки на АПИ за стотици милиони левове. Но търгът беше прекратен, тъй като сред тях нямало нито една годна.

При сегашния втори опит някои от компаниите са се отказали, а други са се обединили в консорциуми, което повдига известни опасения.

Обходът на Пловдив е дълъг 4.8 км и се финансира от държавния бюджет. Той ще бъде с габарит 20 метра и ще се влее в изградения през миналата година нов четирилентов участък от второкласния път II-86 Пловдив - Асеновград.

Кой остана в състезанието

От надпреварата са се отказали ГБС, "Инжстройинженеринг", "Каро трейдинг" и "Грома холд" (със старо име "Агромах", което не използва от 2018 г.).

"Европейски пътища" (чието старо име е "Пътища Пловдив"), която е свързана с "Грома холд" и в предишния търг участва с отделна оферта, сега си е намерила нов партньор - "Джи пи груп". "Европейски пътища" има договор с АПИ за поддържане на пътищата в област Пловдив, като изпълняват ремонт на Околовръстния път на града за 25 млн. лв., на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора (като подизпълнител на държавната компания "Автомагистрали"), както и на пътя за Кръстова гора за 58 млн. лв. "Джи пи груп" е известна с множество обекти като ремонта на ул. "Граф Игнатиев" в столицата например, но в момента изгражда тунел "Железница" на магистрала "Струма". Освен това "Джи Пи" спечели ВиК ремонт в Шумен за 19 млн. лв. и влезе в консорциума, който ще достроява язовир "Луда Яна".

Самостоятелно оферти за обход на Пловдив са подали "Трейс груп холд" и "Иса 2000". Последната има няколко обекта в района на Пловдив - фирмата на Юлиян Инджов разширяваше пътя между Пловдив и Асеновград например.

Оферта има и от двете компании от групата на "Геотехмин" - "Геострой" и "Пътстрой - 92", които традиционно участват заедно в поръчки. Дружествата се завърнаха сред печелившите на големи пътни обекти, след като изпаднаха от класацията на топ 30 най-големите строители по оборот. Сега двете компании разширяват 20 км от пътя Ботевград - Мездра за 160 млн. лв. През 2018 г. изпълняваха ремонт на 22 км от прохода "Петрохан" за 15 млн. лв.

"Щрабаг" и "СТРАБАГ Сп.з о.о. - клон България КЧТ" също кандидатстват в тандем.

Обединението на "Парсек груп" с Компания Ескаватори SH.P.K (ООД) и "Растер Юг" се е разширило с още един партньор - "Интерхолд".

"ПСТ Груп" пък участва в надпреварата с "Строй Инвест Груп 2".

Особено състезание

Вече има два косвени сигнала, че състезанието в търга може да е предначертано. Едното е намаляващия интерес при второто обявяване на търга. Ако компаниите смятат, че имат реален шанс, вероятно биха кандидатствали отново.

Второто са силно аматьорски написаните оферти на големи компании при миналия търг. Тогава в решението за прекратяване на състезанието АПИ посочи, че абсолютно всички 12 оферти имат сериозни грешки, някои от които са нелогични и изглеждат писани за други обществени поръчки. Например "ГБС - Инфраструктурно строителство", фирма, която спечели един от най-сложните обекти у нас, а именно - частта от "Струма" през Кресненското дефиле за над 500 млн. лв., е представила график за изпълнение на друг обект - Източната тангента. Варненската компания "Инжстройинженеринг" пък е написала в офертата си следното: "При изпълнение на поръчката следва да се извърши строителство, основен ремонт, реконструкция, рехабилитация и текущ ремонт на пътна и улична мрежа, пътни съоръжения, паркове и елементи на техническата инфраструктура за нуждите на община Пловдив." В поръчката дейности по паркове няма.

Техническата оферта на "Европейски пътища" дори не бе отворена, защото е представила референция за поръчка на АПИ, която е подписана от юридическо лице - т.е. фирма. Въпросната компания обаче не била декларирала, че ще ползва подизпълнител, затова и работата на "Европейски пътища" явно не може да покрие критериите в поръчката за обхода.

Всички тези грешки от иначе големи фирми, които редовно печелят големи пътни поръчки и някои имат оборот над 100 млн. лв., биха могли да значат, че оферти са подавани само проформа.

Иначе победителят трябва за последните три приключили финансови години да е реализирал минимален общ оборот в размер не по-малък от 82 млн. лв., от които поне 21 млн. лв. да са от пътно строителство. Освен това има изискване кандидатите да са изпълнили ремонт или строителство на поне 3 км път с габарит поне Г20 за последните пет години.

Проектът

Обходът ще е дълъг точно 4.889 км, като ще има две отделни платна с по две ленти за движение по 3.5 м. Според документацията към поръчката има едно голямо съоръжение - пресичането на жп линията Пловдив - Димитровград, което е предвидено да стане чрез надлез с дължина 86 м. За въпросния обект бе сключено споразумение за сътрудничество между община Пловдив и Агенция "Пътна инфраструктура". Проектантът е "Пътпроект 2000".

Проектът няма изготвен доклад за оценка на въздействието на околната среда по преценка на екоминистерството. Особеното беше, че решението бе издадено, след като бяха събрани оферти в търга. По принцип далеч по-логично е АПИ да обяви обществена поръчка, в която са преминати всички или поне почти всички етапи, свързани с проектиране, проучване, екологични процедури, за да може договорът и изпълнението му впоследствие да не се забавят.

През ноември 2019 г. Министерският съвет обяви въпросният участък, част от който е и югоизточния обход, за обект с национално значение и за национален обект. Така, дори да не са приключили отчуждителните процедури, може да се премине към строителство. Законът беше променен през 2019г., за да улесни началото на големите проекти, преди да приключат делата със собственици на земи.