След ремонт на три язовира за 4.8 млн. лв. - няма вода, няма и пари

Един и същ подизпълнител на "Монтажи" е обновявал водоемите край Ловеч и Сливен на завишени цени

Ремонтът на язовир "Злати войвода 3" край Сливен струва 1.9 млн. лв.
Ремонтът на язовир "Злати войвода 3" край Сливен струва 1.9 млн. лв.
Ремонтът на язовир "Злати войвода 3" край Сливен струва 1.9 млн. лв.    ©  Министерство на икономиката
Ремонтът на язовир "Злати войвода 3" край Сливен струва 1.9 млн. лв.    ©  Министерство на икономиката
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Още два язовира, този път в Сливенско, са били ремонтирани и платени, но реално не работят. Това съобщи служебният икономически министър Кирил Петков на пресконференция в понеделник, след като в петък направи проверка на водоем край Ловеч и констатира същия резултат.

Това са първите три от общо 10 язовира, които бяха отчетени като приключени от дъщерното дружество на Държавната консолидационна компания (ДКК) - "Монтажи". Всички те на практика обаче са били превъзложени на една и съща фирма подизпълнител, без да има законово основание за това. Името на фирмата засега не се съобщава, но е ясно, че тя е получила 4.8 млн. лв., като цените на услугите й са значително над пазарните.

Нещо повече - шест месеца след като са платени, съоръженията все още на са предадени на създаденото специално за целта Държавно предприятие "Управление и стопанисване на язовири" (ДПУСЯ) и съответно не могат да бъдат използвани.

И трите случая ще бъдат предадени на прокуратурата.

Завършени, но не съвсем

Двата нови проверени язовира са "Злати войвода 3" и "Злати войвода 4" в района на Сливен, които са ремонтирани съответно за 1.913 млн. лв. и 547 хил. лв. Така заедно с водоема "Пазар дере" край Ловеч общата сума надвишава 4.8 млн. лв. Ремонтите бяха възложени от ДКК на "Монтажи" чрез инхаус поръчка (без търг), но на практика са били изпълнени от друга фирма чрез заобикаляне на Закона за обществените поръчки. "Над 82% от всички договори са концентрирани в между 6 и 8 компании", уточни Петков.

По-рано стана ясно, че от над 400 язовира, определени от правителството преди три години като спешно нуждаещи се от ремонт, досега са завършени и платени само 10, други 18 са формално готови, но все още за тях не е платено, а за 120 са открити строителни площадки. Въпросните три практически неработещи язовира са от т.нар. приключени 10.

Петков каза още, че точно на 31 декември 2020 г. трите язовира са предадени от "Монтажи" към ДКК и всичко по тях е платено, но шест месеца по-късно те не са прехвърлени към ДПУСЯ и не са влезли в експлоатация. "По закон те в момента не могат да бъдат завирявани, в тях не може да има вода и не могат да се използват нито за поливане, нито за други цели", уточни той.

Ден по-рано предшественикът на Петков - Лъчезар Борисов (ГЕРБ), каза, че язовирът "Пазар дере" е бил източен умишлено преди инспекцията. "Това, ако не беше трагично, че може да се казва, щеше да е смешно", коментира министър Петков и уточни, че шлюзовете са непрекъснато отворени, защото завиряването на язовирите не е позволено, тъй като се водят в ремонт. Това се вижда и от факта, че освен празни те са и затревени.

След изявлението на Петков Лъчезар Борисов опита да опровергае и по-високите цени, на които е извършен ремонтът на "Пазар дере", като представи фактурата, според която двата вида използван бетон струват съответно 90 лв./куб. м и 95 лв./куб.м. По думите му разминаването явно идва от общата цена за цялостното полагане на бетон, която включва абсолютно всички дейности. "Тук най-вероятно изпускат числовата ставка за труд, за работна ръка, която е около 8 лв./човекочас", каза Борисов. Така обаче бившият министър на практика призна, че "Монтажи" е превъзложила цялостното изпълнение на проекта - нещо, което противоречи на Закона за обществените поръчки, тъй като държавното дружество е получило договора чрез инхаус процедура. Макар и формално, това изискване при "Автомагистрали" беше заобиколено с договори за наемане на техника.

Завишени цени

Много близки са и цените, които въпросната неназована фирма е поискала и получила за трите язовира - съответно 219 лв. за куб.м бетон в Ловеч и 214 лв. в Сливен, като това не включва превоза на бетона, кофража и арматурата, които са платени допълнително. За сравнение, в София бетонът струва 126 лв. Транспортни разходи за превозване на скална и земна маса на трите обекта пък по договор са 1.16 лв./тонкилометър, което е пет пъти над пазарните цени.

Министърът посочи, че ще поиска проверка и на трите язовира от Агенцията за държавна финансова инспекция, както и че ще предаде информацията на прокуратурата. Очакват се доклади и за останалите приключени или ремонтиращи се язовири, за които от бюджета бяха отпуснати 500 млн. лв., а допълнително 131 млн. лв. бяха осигурени като кредит от държавната Българска банка за развитие.

Петков коментира още, че предстои да издаде заповед, така че оттук нататък всеки договор, който "Монтажи" сключва с външни изпълнители, да минава проверка от междуведомствената комисия за прозрачност и контрол.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 5

    Гонете до дупка тая ГЕРБ-ерска пасмина ненакрала се. То бива лакомия, то бива чудо, ама тия надакочиха себе си в краденето. И навсякъде, където е имало ГЕРБ-аво управление е така, ужас... Затова очаквам много нови попълнения по затворите, дай Боже!

    Нередност?
Нов коментар