🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какви са неизвестните при изолацията на деца с грипоподобни симптоми в училище?

Бурната реакция към използването на будка за портиер за "изолатор" в столичното 119-о училище показва проблемите с мярката. Директорите трябва да взимат решения не само с оглед на опазването на общественото здраве, но и на психичното здраве на учениците

Вдясно от зам. директора на 119-то Симеон Ангелов се вижда будката, която е предвидена за изолатор на ученици с грипоподобни симптоми.
Вдясно от зам. директора на 119-то Симеон Ангелов се вижда будката, която е предвидена за изолатор на ученици с грипоподобни симптоми.
Вдясно от зам. директора на 119-то Симеон Ангелов се вижда будката, която е предвидена за изолатор на ученици с грипоподобни симптоми.    ©  Скрийншот от БНТ
Вдясно от зам. директора на 119-то Симеон Ангелов се вижда будката, която е предвидена за изолатор на ученици с грипоподобни симптоми.    ©  Скрийншот от БНТ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Зад нас виждате изолационната кабина. Надяваме се никога да не я използваме, но това е в случай, че ученик прояви симптоми като кашлица, висока температура, трябва да бъде изолиран и да се извикат родителите за изследвания," Това разказа зам-директорът на 119-о СУ "Акад. Михаил Арнаудов" Симеон Ангелов в репортаж на БНТ, излъчен в сутрешния блок на медиата на 31 август, а това решение на училището за отделяне на деца с грипоподобни симптоми предизвика бурни реакции от родители в социалните мрежи.

Идеята на училището да преформатира бившата портиерна в изолатор беше коментирано като нелепо, неуважително и дори опасно за психичното здраве на децата. Многократно беше зададен и въпросът дали така от МОН си представят мерките срещу разпространението на COVID-19. Казусът с "будката изолатор" засега изглежда ограничен до столичното 119-о училище, но повдига по-общ въпрос за антиепидемичните мерки, които ще бъдат прилагани по време на присъственото обучение и за капацитета на по-натоварените училища в големите градове да ги изпълняват.

Каква всъщност е идеята за изолатора в училище?

В насоките за провеждането на учебната година, които МОН изпрати до директорите в четвъртък, пише, че училищата са задължени да обособят "място за изолиране на ученик или лице с грипоподобни симптоми". Източник от "МОН" обяснява пред Капитал, че това е място, където дете с грипоподобни симптоми ще бъде отделено от съучениците си, докато изчака родителите си да го приберат. Следователно е и препоръчително въпросните помещения да са близо до изход на училището, за да се намали потенциалното разпространение, ако се окаже по-късно след консултация с личен лекар и PCR тест, че детето наистина е с COVID-19.

Решението на 119-о училище

Пред "Капитал" директорът на училището Диян Стаматов обясни, че в училището няма никакво място за обособяване на стая изолатор, поради което е взето решението да се използва досегашната портиерна, която е и на централно място до входа. "При нас има 1600 ученици. В такава голяма организация като нашата, ние нямаме никакво свободно пространство. Едно минимално помещение от 3 кв. метра нямаме. Всичко е пренатъпкано и пренаселено."

Силната критика срещу 119-то в социалните мрежи идва от това, че малката будка извън училището би била силно стресов вариант за децата и е някаква форма на отбиване на номера. Според Стаматов обаче "това е перфектно пространство, може да се използва за чакане на родителите, но започва едно оплюване без никакво обяснение защо се прави. Дори класна стая да сложа - ще е същото. Тя няма да се отличава от нито една друга стая." Стаматов обяснява и че засега няма план с детето да стои друг човек и отбелязва, че е напълно нормална гледка като свърши занималнята в 18:00 часа, да има деца, които чакат родителите си сами във фоайето на училището чак до 20:00 или до по-късно. Училището е сигурна среда и следователно няма страшно детето да почака родителите си само, смята директорът.

На въпрос защо вместо будката пред училището не бъде обособен някой от кабинетите на администрацията, Стаматов отбелязва, че в крайна сметка децата сигурно ще чакат родителите си в неговия кабинет. Според него реакцията в социалните мрежи показва колко чувствителни са всички в момента към темата за началото на учебната година, щом нещо "още ненаправено и неизползвано вече е зачеркнато, унищожено и толкова", като това предвещава силно конфликтна предстояща учебна година. Директорът на 119-о също отбелязва, че още никое училище не е изцяло готово за Сovid-19.

Какво правят другите?

Директорът на 90 СОУ "Ген. Хосе де Сан Мартин", където учат около 550 деца, Емилия Иванова е решила в нейното училище за изолатор да бъде обособено 50 кв.. помещение близо до входа на училището на първия етаж, което в миналото е било книжарница, а преди това и класна стая. "Ще бъде оборудвано така че да може децата да се чувстват уютно там и с тях ще има някой със сигурност. Те няма да бъдат като затворници там в някаква клетка. Аз не мога да си представя, че ще затворим едно дете някъде самичко да чака родителите си," добавя пред "Капитал" Иванова.

Забелязва се проблем с по-големите двусменни училища, които по принцип се борят с недостатъчна материална база. Директорката на 22 СЕУ "Георги С. Раковски" Елена Кърпачева обяснява пред "Капитал", че училището, в което учат 1630 деца, няма нито едно свободно помещение, в което да може да се обособи изолатор. В момента тя обмисля идеята в такова помещение да превърне някой от слепите коридори на училището чрез допълнителна конструкция. За нея е е важно мястото да не е на показ. "На мен малко ми стои не добре чисто психологически едно дете, което е болно, да го сложа в портиерната или някъде на показ, защото на такова място ще го гледат, а утре ще го заобикалят. Аз като психолог не го одобрявам това," добавя директорката. Тя критикува и идеята за специален изолатор, защото според нея това ще накара децата да се чувстват като дамгосани. В 22-ро СЕУ с изолираните деца ще остава медицинско лице или учител - според обстоятелствата.

Достатъчно ли е едно помещение?

Според насоките на МОН при един или повече от следните симптоми: "повишена телесна температура, кашлица, хрема, задух, болки в гърлото, умора, мускулни болки, гадене, повръщане, диария и др." учителите и здравните лица в училището ще могат да изолират ученици. Също преди учебните часове и по време на първите часове учители и здравни лица ще провеждат "здравен филтър", в който търсят такива симптоми при децата. Не е изцяло ясно какво включва този филтър.

"В едно училище в нормална ситуация всеки ден кихат и кашлят много хора. Сега, ако кихне едно дете, не знам какво ще правя," споделя Стаматов и добавя, че 119-то още изготвя изискванията за филтъра. В 90-то също още не са решили кога децата, които кихат и кашлят, ще трябва да бъдат изпратени в изолатора. "Ще възложим тази роля на медицинското лице в училище, а не на учителите. Нито един от учителите не може да разпознава симптоми, които са еднакви и да може да каже, че едно дете е наистина болно, а друго е алергично например," обяснява Иванова пред "Капитал".

В 22-ро училище пък обмислят какво да правят, ако "грипоподобни симптоми" има при повече от едно дете едновременно. "Не можем да ги съберем - това мислим в момента. Ние не знаем кое дете с какво е и няма как преди PCR теста да знаем. Следователно не можем всички да ги съберем на куп при сестрата или в изолатора. Тогава какво правим? И тези, които не са болни, тогава ще се заразят. Много е трудно", обяснява директорката Елена Кърпачева.

"Така или иначе медицинският работник, който ще определи, че детето има грипоподобни симптоми, е влязъл в контакт с това дете, носи маска, шлем, ръкавици, дезинфектира често. Защо това дете да не остане при медицинския работник на училището, докато чака родителите вместо в специален отделен изолатор", пита Кърпачева.

Този случай е илюстрация на това, че училищата се готвят за наистина сложна учебна година и директорите имат нужда от ясни предписания как да реагират не само с оглед на опазване на общественото здраве, но и на опазването на достойнството и психичното здраве на учениците.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    vladopopov avatar :-@
    vladopopov
    • - 1

    Ескалиращ фашизъм. Леш.

    Нередност?
  • 3
    anomalya avatar :-|
    Aneliya Grigorova
    • - 2

    А може направо по една жълта звезда да им ударят на гърдите, за да не ги доближава никой!

    Нередност?
Нов коментар