🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Професионалната гимназия на бъдещето

Електромобилите, виртуалната реалност и изкуственият интелект намират място в класните стаи на ПГ "Велизар Пеев" в Своге

Директорът на гимназията в Своге Станчо Атанасов (вдясно) и ръководителят на STEM центъра в училището Кирил Филипов се гордеят с технологичните възможности, които са осигурили на учениците.
Директорът на гимназията в Своге Станчо Атанасов (вдясно) и ръководителят на STEM центъра в училището Кирил Филипов се гордеят с технологичните възможности, които са осигурили на учениците.
Директорът на гимназията в Своге Станчо Атанасов (вдясно) и ръководителят на STEM центъра в училището Кирил Филипов се гордеят с технологичните възможности, които са осигурили на учениците.    ©  Цветелина Белутова
Директорът на гимназията в Своге Станчо Атанасов (вдясно) и ръководителят на STEM центъра в училището Кирил Филипов се гордеят с технологичните възможности, които са осигурили на учениците.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тих планински път. В далечината се очертава силуетът на неголям град. На преден план безшумен елегантен автомобил се плъзга по завоите. След няколко километра автомобилът достига малко населено място и се приближава до на пръв поглед невзрачна сграда. Той потъва в нея през дискретна механична врата, а от другата страна се разкрива "леговище", оборудвано с най-съвременните технологични джаджи.

За феновете на Батман това описание вероятно напомня култовата сцена, в която супергероят се оттегля от проядения от престъпност Готъм, за да ближе раните си в свръхтехнологичната Бат пещера. В действителност обаче става въпрос за една от най-големите изненади на българската образователна система: Професионалната гимназия "Велизар Пеев" в Своге.

Училището има дългогодишен опит в обучението на младежи както в по-традиционните специалности както кетъринг и електротехника, така и в най-съвременните и популярни на пазара на труда направления като компютърно инженерство и компютърна графика. Първата паралелка за електромобилно инженерство в страната също е сформирана там, откъдето пък идва и образът на безшумния автомобил описан горе.

По-добре оборудвани от Батман

Специалностите, които гимназията предлага, само загатват за техническите ресурси, които тя предлага на учениците си. Те включват интерактивни 3-D дисплеи, 3-D принтери и скенери, холограми, техника за възпроизвеждане на виртуална реалност, софтуер за създаване на роботи с изкуствен интелект и симулатори на различни видове автомобили.

В "подземието" на училището има напълно оборудвано звукозаписно студио и такова за заснемане и обработка на видеосъдържание. Работилниците за обработка на желязо, дърво и камък са оборудвани с най-съвременните CNC рутери, а сервизът за електромобили разполага с всичко необходимо за ремонт и на най-модерните превозни средства, като последен модел Tesla например.

И за да не изглежда сякаш хуманитарните специалности са подминати, за ентусиастите в тази насока е обзаведена библиотека с прекрасен дървен под и ламперии, напомняща зала за четене в някой елитен университет. На един от рафтовете почива дебел куп грамоти и награди от национални състезания за есета и други писмени изяви.

Ако вече ви звучи прекалено хубаво, за да е истина, си представете, че към всичко това прибавим напълно оборудван фитнес, сауна и солариум. Училището разполага и с друга спортна зала, която се използва както за часовете по физкултура, така и за тренировките на отбора по таекуондо, чиито състезатели са сред най-успешните в страната.

Как е възможно

Отговорът на този въпрос се крие основно във визията и лидерските умения на директора на гимназията Станчо Атанасов.

"Съобразяваме се с търсенето на пазара и изграждаме техническа база, чрез която да подготвим учениците си за най-модерните професии, независимо в какво направление са те", казва той.

Следователно за разлика от повечето професионални гимназии "Велизар Пеев" предлага обучение не само в едно, а в редица професионални направления. По думите на Атанасов това гарантира, че вместо да бълва множество кадри, които да се конкурират за ограничен брой места в едни и същи предприятия, този подход създава добра възможност за реализация на повечето ученици. Шансовете за професионална реализация на учениците в гимназията се подсилват и от усиленото изучаване на английски и на математика.

Учебната програма, която се налага от МОН обаче, страда от един голям недостатък, казва директорът. Става въпрос за липсата на достатъчна практика. Факт е, че дори практиката, която е включена в учебната програма, не предвижда наличието на технологични ресурси, с каквито "Велизар Пеев" разполага. С цел да навакса този пропуск, Атанасов залага на извънкласните дейности.

Така например учениците могат да се включат в клуба по програмиране и да създадат нова холограма или да съдействат на един от учителите в проекта му за разработка на изкуствен интелект, който подпомага диагностиката на болнични състояния като ковид-19. В клуба по възобновяема енергия пък се разработва технология, която да позволява захранването на улично осветление със слънчева и вятърна енергия. Участниците в различните клубове осъществяват и взаимни проекти. Музикалният състав редовно си партнира с любителите на визуалните изкуства за продуцирането на клипове, с които училището участва в (и често печели) различни конкурси.

Дори да не е предвидена в програмата, технологията, с която училището разполага, дава възможност на по-креативните учители да разчупят и традиционните часове. Пример за това са уроците по история, които включват техника за виртуална реалност, позволяваща на учениците да се пренесат в локации с национална значимост като крепостта "Царевец" или връх Шипка.

Сговорна дружина

Като се вземе предвид лошото състояние дори на базовата инфраструктура в много от държавните и общинските училища, изглежда, че финансирането им не стига дори за основен ремонт, камо ли за закупуването на скъпа технология. Това прави въпроса как гимназия "Велизар Пеев" съумява да финансира закупуването на скъпа техника особено важен.

"Всъщност всичко е въпрос на това за какво се харчат средствата, които ни отпускат", казва Атанасов. Той дава за пример STEM центровете, които в много училища са "пребоядисано помещение с флуоресцентен надпис "STEM" и няколко лъскави, но прекалено скъпи чина".

Съобразяваме се с търсенето на пазара и изграждаме техническа база, чрез която да подготвим учениците си за най-модерните професии, независимо в какво направление са те.

Станчо Атанасов

директор на Професионална гимназия "Велизар Пеев", Своге

Същевременно в гимназията в Своге базовите ремонти като освежаването на класните стаи и подмяната на чинове преди началото на учебната година, са изцяло дело на учителския персонал. За това спомага наличието на кадри с инженерно образование и техническата база в училището, но ключови са колективният дух и желанието за по-добра учебна среда.

За това свидетелства жуженето, което изпълва коридорите на гимназията в седмицата преди началото на учебната година. На терен са учителят по физкултура и този по история, както и самият директор. Всички са с работни дрехи и са улисани в монтирането на плочки, пребоядисването на кабинетите и подмяната на счупени столове и чинове, които те сами са изработили.

Част от технологията също е създадена инхаус. Така например двамата инженери, които ръководят обучението по електромобилност, са сглобили двигател с вътрешно горене, на който изпитват учениците. Друг преподавател, който се е преместил в училището след успешна, но изтощаваща кариера в телеком сектора, сам е разработил 3-D дисплея и холограмата, за които стана въпрос по-рано.

Рецепта за успех

"Правим сами всичко, което можем, така, че да използваме финансирането от МОН за закупуване основно на технология", казва Атанасов. Често средствата за поддръжка на училището, сред които и надбавки за самите учители, също отиват в посока модернизация на техническите ресурси.

"Преди началото на тази учебна година гласувахме да инвестираме средствата за надбавки в оборудването на нов кабинет за компютърна графика", казва Атанасов.

Според него готовността на учителите да съкратят летния си отпуск и да се лишат от допълнителни средства се дължи, от една страна, на отдадеността им спрямо учениците, а от друга - на факта, че работните им места зависят от интереса на повече семейства да записват децата си в гимназията. По думите на директора наличието на добра материална база е сред основните фактори, които правят "Велизар Пеев" привлекателен избор за седмокласниците.

Факт е, че интересът към гимназията расте. Допреди няколко години тя е била позната най-вече на хората от региона, но вече привлича и ученици от София. Тази година те ще са 20. И тъй като общият брой записани деца вече надвишава капацитета на училището, има и такива, които не са успели да се класират за него.

"Преценихме, че това е модерно училище и заслужава да отидем да го разгледаме", разказва Николай Маджаров. Неговото семейство се премества от София във Своге по време на пандемията, а тази година синът му е кандидат-гимназист.

"Практиката обикновено в училищата да има едни намръщени хора, които няма какво толкова да ти кажат, докато тук не беше така. Учителката по немски език ни хвана за ръка, заведе ни във всеки кабинет, показа ни спецификите на всяка една от специалностите", допълва Маджаров.

Самият той работи във сферата на монтажа и пост-продукцията. Впечатлен е от техниката за звукова и видео обработка, която гимназията предлага.

По думите на Маджаров "в София няма училище, което може да предложи такива условия". В крайна сметка синът му е приет във "Велизар Пеев" и на 15 септември ще започне 8-ми клас там.

На този фон интересът на учениците към професионалните гимназии като цяло е нисък. Този август пет професионални паралелки в Пловдивско бяха закрити поради липса на желаещи за тях ученици. Отливът на интерес към професионалното образование е дългосрочна тенденция, свързана с разбирането, че то създава по-слаби перспективи от това в профилираните гимназии.

"За да превъзмогнем тази тенденция, колективите в професионалните училища трябва да осъзнаят, че са способни да провокират интерес у децата с начина си на преподаване и с технологиите, които използват", казва Атанасов.

"Създаването на учебна среда, в която децата да развиват своите интереси и да получат образование с действителна възможност за добра реализация, обаче изисква доста повече усилия от минимума, заложен в учебните програми", допълва той.

Все още няма коментари
Нов коментар