🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Медийният шум за учителските заплати заглушава темата за качеството

Новите учители не излизат от университетите подготвени за това, което ги очаква в класната стая, често се демотивират и или напускат професията, или снижават критериите си за добро преподаване

По-големият интерес към учителската професия следва да доведе и до по-взискателен избор за свободните места в училищата
По-големият интерес към учителската професия следва да доведе и до по-взискателен избор за свободните места в училищата
По-големият интерес към учителската професия следва да доведе и до по-взискателен избор за свободните места в училищата    ©  Цветелина Белутова
По-големият интерес към учителската професия следва да доведе и до по-взискателен избор за свободните места в училищата    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Д-р Нели Колева е ръководител на екип "Стратегически партньорства" в "Заедно в час". Коментарът е от профила й във фейсбук.

След бомбастичните заглавия за заплатите на учителите да поговорим за важното и да не падаме в капана на неточните "средни заплати".

Предложението за поредното увеличение на учителските заплати безспорно е добра новина. Но това не е достатъчно, за да видим в системата тези учители, които наистина имат мотивацията и уменията да подкрепят всяко дете да развие потенциала си и да прескочи пречките по пътя към добруването си. По-трудното е да променим начина, по който бъдещите учители се обучават, да изберем най-мотивираните и подготвени от тях за класните стаи, да ги подкрепяме да надграждат знанията и уменията си постоянно. Без тези неща по-високите заплати остават само медиен шум, който по никакъв начин не води до по-качествено образование.

На какво се обучават бъдещите учители

Педагогическите специалности вече са на първите места в желанията на кандидат-студентите в България. Повишаването на интереса към тях обаче не върви заедно с повишаване на качеството на обучението на бъдещите учители. Висшите училища актуализират трудно обучителните си програми и това, което преподават, в много случаи не отговаря на реалностите на днешния свят. Новите учители не излизат подготвени за това, което ги очаква в класната стая, често се демотивират и или напускат професията, или снижават критериите си за добро преподаване.

Затова има нужда от няколко спешни промени:

  • осъвременяване на учебните програми на висшите училища - особено с фокус върху умения за развиване на ключови компетентности у учениците и социално-емоционални умения на учителите;
  • повече и по-ефективна практическа подготовка на бъдещите учители, които да стажуват в разнообразни по вид и контекст училища;
  • ефективен контрол на качеството на практическата подготовка;
  • инвестиране в човешки капитал в педагогическите факултети и промяна на методите на преподаване на университетските преподаватели;
  • стимули за действащи учители, които имат уменията и желанието да станат наставници на новите си колеги.

Кой влиза в класните стаи

По-големият интерес към учителската професия следва да доведе и до по-взискателен избор за свободните места в училищата. В момента процедурата е по-скоро формална - директорът обявява свободната позиция, кандидатът подава стандартни документи и отива на събеседване. Проблемът в този процес е, че липсват ясни, дефинирани критерии за обективен подбор, което понякога води и до нелоялна конкуренция между кандидатите. Освен това се обръща повече внимание на административните критерии, отколкото на много по-важните като мотивация, нагласи и реални умения на бъдещите учители.

Изборът на нови мотивирани и подготвени учители за свободните места в училищата може да се гарантира чрез:

  • въвеждане на структуриран процес (етапи) по подбор на кандидати, който да включва подбор по документи, събеседване, допълнителна възможност за практически задачи (като например преподаване на урок в реална среда);
  • приемане на рамка с критерии за кандидати за длъжността "учител", която включва мотивацията и ключови нагласи на кандидата и взима предвид индивидуалните нужди и профил на училището, за което се кандидатства;
  • определяне на стандартизирана процедура, включително минимален срок за прием на документи при кандидатстване за свободна позиция "учител".

Развиване на умения или СПА уикенд

Ключов аспект от развитието на способни учители е тяхната продължаваща квалификация. Учителската професия е динамична и има нужда от непрекъснато осъвременяване и надграждане на знанията и уменията. В момента има огромен пазар на обучения за допълнителна квалификация на учители, но малка част от тях отговарят на критерии за качество, като например полза за работата на преподавателя.

За да получат учителите нещо повече от СПА уикенд срещу (значителните) средства за продължаваща квалификация, има нужда от:

  • контрол на качеството на обученията, включени в регистъра на одобрените програми за повишаване на продължаващата квалификация на педагогическите специалисти, включително обратна връзка за всяко обучение, която да е видима в регистъра;
  • ефективна система за определяне на нуждите от продължаваща квалификация на ниво училище и учител и съобразяване на предлаганите обучения с нуждите;
  • предлагане на обучения, които да подготвят учителите да преподават по съвременни методи, да развиват ключови компетентности и социално-емоционални умения.

Така изоставането в образователната система може да се навакса и тя да започне да отговаря на съвременните изисквания на средата и учениците.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bzm avatar :-P
    bzm

    Общо взето нищо не сте написали и е като доклад от Националната партийна конференция от 1978.

    Нередност?
Нов коментар