Музиката и директорът, които преобразиха едно училище

Как от квартално ромско училище СУ "Любен Каравелов" в Пловдив със засилено изучаване на музика се превръща в предпочитано от ученици, родители и учители

Музиката помага на директора Славка Щерева да постигне целите си и да промени негативните нагласи към училището
Музиката помага на директора Славка Щерева да постигне целите си и да промени негативните нагласи към училището
Музиката помага на директора Славка Щерева да постигне целите си и да промени негативните нагласи към училището    ©  Димитър Марков
Музиката помага на директора Славка Щерева да постигне целите си и да промени негативните нагласи към училището    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Директорът Славка Щерева следва стратегия за развитие на училището и изграждането на доверие в него.
  • Работата ѝ отнема 28 години, но резултатите са налице, а интересът към училището расте.
  • Днес то е сред предпочитаните от родители и деца, които желаят да се занимават с музика.

Двадесет и осем години. Толкова отнема на Славка Щерева да промени изцяло училището, което поема през 1995 г. По това време "Любен Каравелов" в една от централните части на Пловдив е ромско училище. "Още тогава разбрах, че трябва да променя имиджа му и да мотивирам цялостната общност към промяна", казва Щерева.

Днес там посреща подреден двор, с всички изградени площадки за спорт и почивка, перфектно оборудвани класни стаи, басейн и спортна зала. Уроци в STEM среда, алтернативни техники на преподаване и учене - LEGO за образованието, zSpace технология, Mozabook, ClassDojo, ucha.se, "Академико" и други. Спокойни учители и още по-спокойни деца.

Може да звучи като декор за филм, но всъщност е съвсем истинско. Общинското средно училище "Любен Каравелов" е по-известно като "музикалното". То е със засилено изучаване на музика, народно пеене, поп и джаз пеене, народни и класически инструменти.

Славата му се изгражда в последните няколко години, като преди това е известно в Града под тепетата като "кварталното ромско училище". В основата на преобразуването му не е материалната база, а усилията на ръководния екип и целия педагогически и административен персонал. Посоката, която директорът Славка Щерева налага, е в промяна на нагласите и изграждане на доверие, за да превърне училището в желана и предпочитана среда за своите ученици и техните родители. Път за промяна директорът вижда чрез музиката и въвеждането ѝ като част от образователната програма и план на училището.

Музика, гайтани и шевици

Стратегията на директор Щерева всъщност стъпва върху традициите на фолклорната музика и изграждането чрез нея на уменията на XXI век по екипна работа, емоционална интелигентност, които според нея имат своето начало в ансамбловата, оркестровата и хоровата дейност.

Всички деца в училището от I до XII клас изучават засилено музика и участват в музикални формации. Те изграждат и дисциплината, и взаимоотношения, и умения за комуникация. В музиката Щерева вижда и възможност за промяна на негативните нагласи към него - най-дългосрочната цел за директора и съответно най-трудната задача за постигане. Музиката се оказва печелившата формула.

Първите стъпки тя започва, като популяризира музиката, която децата изучават в училището, сред пловдивската общественост. "Няма вече събитие на града, в което да не участват наши ученици със своите професионални изпълнения", казва Щерева. За изминалата календарна година учениците имат повече от 80 изяви пред публика и на сцена - така те придобиват умения и подобряват репутацията на училището. С времето за него започва да се говори като за "музикалното училище", а много хора от други части на страната започват и да го бъркат с Националното училище за музикално и танцово изкуство "Добрин Петков" в града, което е към Министерството на културата.

"Сега училището е мястото, в което децата растат без стрес, със самочувствие и се изграждат като личности", казва директорът, а все по-голям кръг от родители се доверяват. В "Любен Каравелов" в момента се обучават 435 деца, а процентът на деца от ромски произход вече е около 10. "Те са толкова интегрирани, че не може да бъде направена разлика", казва Щерева. В миналото заради доминацията на роми в класовете е имало отлив и в най-тежките години учениците са намалели от 700 до едва 300.

"Високите ни изисквания за инициативност и подкрепа отблъснаха голяма част от ромските семейства, които изпращат децата си просто на някакво училище", посочи Щерева. Така в училището постъпват и остават основно деца, чиито родители са убедени в ползите от изучаването на музика. През изминалата година за 25 места са се борили 80 деца, което е показателно за промяната на интереса.

Нов облик

Община Пловдив прави ремонт на училището с европейски средства по програма "Региони в растеж". "Добрата база обаче не е в основата на нашите резултати", казва Щерева. Според нея училището се разгръща и започва своята промяна още преди осъществяването на ремонтните дейности и промяната на неговия облик. Първите си добри оценки от инспектиращите проверки на образователните институции за качеството на образованието то получава още докато е в съседната сграда, а настоящата е в пълна разруха.

"Точно когато бяхме в най-тежка образователна среда през 2019 година и започна ремонтът, тогава получихме и най-сериозните признания и оценка за постиженията на нашия екип и нашите ученици", сподели директорът. Това е така според нея, защото предмет на проверката са били точно работата, психоклиматът и удовлетвореността на всички целеви групи - учители, ученици и родители.

Сега училището разполага с два учебни корпуса, в единия - на ул. "Марагидик", се осъществява изцяло музикалната подготовка на децата. Там е заложен и моделът един ученик, един учител, един кабинет. Помещенията в тази част са оборудвани с всичко необходимо за обучението на децата по музика и усвояването на музикален инструмент.

В другия учебен корпус - на ул. "Бранислав Велешки", са разположени общообразователните кабинети и спортните зали на училището заедно с басейна, който е предназначен само за децата на училището. Иновативното оборудване и изградените кабинети са финансирани и от субсидията на училището, и с европейско финансиране по проекти, които е спечелило. Това дава възможност за прилагане на иновативни модели на преподаване по общообразователните дисциплини. А привлекателната вече сграда е допълнение към основната мисия на екипа по изграждането на място, в което децата да изучават музика, чрез която да се чувстват свободни и мотивирани.

Подкрепа и за учителите

Не по-малко трудно според директор Щерева е да бъдат постигнати и променени на нагласите сред преподавателите. Фокусът върху човешкия ресурс също е част от стратегията й. "Аз поставям фокуса върху лидерството", казва ръководителката. "За да мога да дам свободата, на която винаги съм държала, и да не се налага да контролирам и дебна, трябваше най-напред да създам компетентности", допълва още директорът.

Младите учители в училището постъпват с помощта на фондация "Заедно в час", която е тесен партньор на училището. "Сега вече текучество няма никакво", казва Щерева и допълва, че процесите на подкрепа и изграждане на лидерство всъщност са в основата на създаването на добра работна среда, от която никой да не търси промяна и излизане. В момента в училището преподават около 50 учители. Менторството и подкрепата са силно залегнали в стратегията. Всеки млад учител има свой наставник, който го подпомага в процеса на интеграция в колектива.

Поглед напред

Училището и неговият ръководител Славка Щерева продължават да си поставят високи цели. "Всички силни страни, всичко, което е качествено и резултатно, искаме да бъде запазено и надградено", посочва Щерева. А като нов приоритет тя иска да изведе и лидерството на ниво ученик.

Работата вече е започнала според директора. В училището се провеждат избори за ученическия парламент, с всички съпътстващи ги елементи - бюлетини, онлайн видеодебат (достъпен и за родителите). "Смятаме, че изборът на ръководителите на ученическите екипи следва да бъде правен като този на учителите", казва Щерева. Доброто лидерство сред учениците според директора ще подпомогне процеса на работа и на учителите, но най-вече ще завърши цикъла на постигане на позитивна среда, хармония и екипна работа между учителите и учениците в училището, както и ще затвърди доверието помежду им.

За училището

Средно училище "Любен Каравелов" - Пловдив, е основано през 1935-1936 г. В момента в него учат 435 деца от I до XII клас. То е утвърдено за изучаване на музика, народно пеене, поп и джаз пеене, народни и класически инструменти. Приемът се осъществява основно в I клас, но също след IV и VII клас. Пълна информация за процеса на кандидатстване и одобрение може да бъде намерена на сайта на училището https://soulkaravelovpd.com/.

Организацията на учебния процес е целодневна и едносменна, в две бази на училището - на ул. "Марагидик" и ул. "Бранислав Велешки".
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jezmy avatar :-P
    Jezmy Halibram

    Учил съм в това училище от 1983 до 1987 г. Тогава беше само до 8 клас.Tази промяна е невероятна. БРАВО . ПОЗДРАВЛЕНИЯ . България има нужда от повече хора като нея .

    Нередност?
Нов коментар