Предизвикателствата в политиката за отбрана до края на 2022
Влиянието на войната в Украйна и решенията от Мадрид ще определят средата, в която ще решаваме вътрешните си проблеми
Велизар Шаламанов
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Развитието на войната в Украйна и ситуацията на Балканите, а и в света - със сценарии за разширяване на руската агресия, дестабилизация в Близкия изток и Северна Африка, възможно напрежение с Китай, ще определя средата, в която ще решаваме проблемите си у нас.
В позитивен план от края на миналия месец имаме ясна Декларация и Стратегическа концепция на НАТО, приети на срещата в Мадрид, а в САЩ тече дебатът по приемане на закон за сигурност в Черноморието, по който имаше дори среща на високо равнище в Констанца на 1 юли.
В програмата на потенциалното правителство с нов мандат виждаме 5 мерки със срок 31.12.2022 г.:
- Изпълнение на решенията от срещата на върха в Мадрид.
- Решение на Народното събрание за одобряване на новата инвестиционна програма за модернизация и превъоръжаване на армията.
- Планиране на държавния бюджет за 2023 г. в размер на минимум 2% от БВП за отбрана при наличие на проекти за модернизация.
- Изпълнение на програмата за преструктуриране на армията, приета от МС.
- Създаване на фонд за акумулиране на неизразходваните бюджетни средства в сектор "Отбрана".
Какво означава ангажиментът да се изпълнят решенията от Мадрид до края на тази година:
- Бърза ратификация на протоколите за членство на Финландия и Швеция в НАТО, което вече е изпълнено.
- Конкретни действия за помощ за Украйна при развитие на войната и подкрепа за възстановяване.
- Участие на България в новия модел на силите на НАТО и развитие на предна отбрана в Черноморския регион.
- Повишаване на нивото на участие в многонационални сили и мащабни учения, повишена готовност с изискване за оперативна съвместимост и високотехнологични федерирани системи за разузнаване и управление.
- Инфраструктура за мобилност в България (вкл. коридор Александруполис - Констанца).
- Полигони за мащабни учения у нас.
- Реална система за противовъздушна/противоракетна отбрана (ПВО/ПРО) и брегова отбрана, киберотбрана, противодействие на дезинформация и пропаганда, засилено контраразузнаване и сигурност в съюзен формат.
- Изучаване на опита от войната в Украйна и извеждане на съветската техника от въоръжение за постигане на съвместимост и елиминиране на грешки във съвместни действия в съюзна среда.
- Иновации и ангажиране на индустрията, защита на новите технологии от военен и индустриален шпионаж - допълване на обявените 2 тестови центъра към мрежата DIANA с акселератор за реализация на иновативни решения с финансиране от Иновационния фонд на НАТО.
- Цели за намаляване на въглеродния отпечатък и подготовка за действия в условия на промени в климата, както и подготовка на армията в подкрепа на гражданските власти при предизвикани от климатичните промени бедствия.
- Постигане на реална енергийна диверсификация и независимост от доставчици, които ни определят като неприятелска страна.
- Повишаване на устойчивостта на демократичните институции при хибридна война срещу нас.
- Подготовка за нестабилност в Северна Африка и Близкия изток с риск от бежанска вълна, както и конфликт на Западните Балкани, възможни нови терористични заплахи.
Основен фактор за развитие на отбранителната политика си остава войната в Украйна. Русия направи груба грешка да окупира суверенна територия на Украйна при брутална непровокирана агресия и сега абсолютно легитимно войските й стават цел по цялата територия на Украйна и акваторията на Черно море. Остава възможността Русия да използва ракетни удари от своя територия по обекти на Украйна и вероятно Украйна трябва да се въздържа да поразява обекти на руска територия.
Засилена активност може да очакваме с нарастване на броя на модерни оръжия за Киев със способност да поразяват едновременно цели на руската армия по цялата територия на Украйна и да създадат условие за контранастъпление.
Русия може да обяви мобилизация, може да прибегне до оръжия за масово поразяване, но това ще е пряко признание за поражение и ще е краят на Русия като държава. Мирен договор може да има само при изтегляне на руските войски от територията на Украйна и при условия, които гарантират сигурността и суверенитета на страната.
Това ще е дълга война. Първият етап бе провал на плана на Русия за подчинение на Украйна чрез хибридна война и светкавична военна операция, вторият етап ще приключи със спиране на руското настъпление по модела на войните от миналия век, а третият ще се характеризира с успехи на Украйна по модел на военни действия от XXI век, с нови оръжия и несломим боен и национален дух. Третият етап е най-непредсказуем, защото ще е резултат от съвсем нови фактори и от двете страни, а ще е зареден и със силни геополитически противопоставяния. Мирът ще ни въведе в един съвсем нов свят и много различен Черноморски район.
Именно по горните причини тази война е основен фактор в развитието на отбранителната ни политика, като основен е въпросът за подкрепата на Украйна от България и ускорено развитие на сътрудничеството ни с Киев, особено във военната област, който може да включва:
- Предоставяне на съветско въоръжение на Украйна след ремонт и гарантиране на замяната му със западно въоръжение от съюзниците в НАТО (вкл. замяна/пращане в Украйна на старите боеприпаси, които са на складове, с нови, произведени от българския ВПК).
- Ремонт на украинска техника, вкл. с участие на украински специалисти, и доставка на части заедно с ремонт на българска военна техника в Украйна (за всички бойни и транспортни самолети и вертолети, които са на въоръжение на ВВС на България, а също така за средства на ПВО - зенитно-ракетни комплекси и РЛС, както и за танкове).
- Съвместна работа по усвояване на западна техника и ускорена модернизация по опита от войната.
- Изучаване на опита от войната във ВА, НВУ, ВВУ, ВВМУ с участие на украински специалисти и подготовка на украински военни у нас в дългосрочен план и на реципрочна база.
- Актуализация на действащото споразумение между МО на България и Украйна с отчитане на новите реалности и възможности.
- Участие на украинските военнослужещи като наблюдатели в работа на военноморския координационен център във Варна с използване на възможности на ВМС на Украйна (при превръщане на центъра в регионален за Черноморието).
Изгражданата нова стратегия на САЩ и в частност новия закон S. 4509 за сигурността в Черноморския регион създава нова среда за развитие на отбранителната политика по осите ЕС, НАТО, САЩ, Украйна; взаимодействие със съседите; инициативата "Три морета". Законът е основно подготвен по инициатива от региона на Румъния, но това е невероятен шанс за България - да имаме национална стратегия за сигурност в Черноморието и Балканите и да работим за по-тясно сътрудничество със съюзниците в региона.
Във вътрешен план важен компонент на отбранителната политика е постигането на поне 2% от БВП за 2023 г. и създаване на фонд за многогодишно финансиране на превъоръжаването, което на свой ред изисква преглед на структурата на отбраната и реална инвестиционна програма, синхронизирана в НАТО и ЕС. Очаква се постепенно страните от НАТО да вървят към доста по-високи нива на финансиране на отбраната в следващите години и това не може да бъде пренебрегнато от България: първо, и ние вероятно ще повишим разходите над 2%, второ - новото въоръжение ще е по-скъпо и ще изиска повече време за доставка. Тоест, за нас неизбежно ще се наложи да придобиваме въоръжение "втора ръка" и ще имаме възможност да включим нашата индустрия в повишаване на производствения капацитет на отбранителната промишленост в НАТО страните.
Специалният случай с офертата от САЩ за вторите 8 самолета Ф-16 по наше искане предполага няколко решения на парламента и поставя още по-остро въпроса за бавената вече над 20 години инвестиционна програма за превъоръжаване, която едва след одобрение в парламента може да гарантира устойчивост на процеса.
В отбраната се борави със способности - в този случай Ф-16, е основна част от способност за въздушно патрулиране и противовъздушна отбрана, както и поддръжка на сухопътните войски и ВМС от въздуха. Това означава, че придобиването на Ф-16 следва да се разглежда в контекста на използването на МиГ-29/Су-25, Ми-24 заедно с радарите и зенитно-ракетните комплекси (ЗРК). Решението за графика на придобиване и въвеждане в оперативно използване (вкл. готовност на инфраструктурата на летищата) на Ф-16 трябва да е обвързано с решението за извеждане от експлоатация и замяна на ЗРК и радарите, бойните хеликоптери, "пенсиониране" на МиГ-29/Су-25. Без такъв подход никога не бихме постигнали ефективност, ефикасност и икономичност в процеса на превъоръжаване.
Балансът в инвестиционната програма между способностите и разходите за ВВС, СВ, ВМС, специални сили, комуникации, управление и разузнаване, киберотбрана, логистика, общият обем от необходими средства, използването на механизмите "заем-наем" с отчитане и на предоставянето на военна помощ за Украйна е въпрос на съгласие в парламента, за да очакваме ефективно и икономично изпълнение на тази трансформация.
Ако теми за отбраната и изпълнение на решенията от Мадрид (вкл. помощта за Украйна и стратегията на НАТО и САЩ, ЕС за Черноморския район) не са сред тройката в политическите приоритети до края на годината, ситуацията за България ще се влоши заедно с активиране на хибридните операции срещу нас като предполагаемо най-слабо звено в НАТО на Изток.
Ако консолидацията на силите за промяна в България мине през сектор сигурност, то имаме шанс да излезем от всички кризи през най-голямата - войната, чрез силни действия при подкрепа от ЕС, НАТО, САЩ. Периодът 1997-2001 дава позитивен пример, който обаче не може да бъде повторен след 20 години без дълбокото му осмисляне, нова визия и смело, всеобхватно лидерство.
1 коментар
Списъкът, направен от господина Шаламанов не става дори за дядо Мраз. Не смятам да си губя времето да коментирам повече. Още един хамерикански пудел.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.