🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ще успеят ли автомобилните компаниии да преминат изцяло към електромобили след 2035г.

Новите цели на ЕС за двигатели без вътрешно горене не могат да бъдат постигнати, ако производителите не намалят цените на колите на ток

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Новите разпоредби на ЕС предвиждат забрана за нови дизелови и бензинови коли след 2035 г. с една година дерогация за по-малките производители.
  • ЕК придвижи и по-строги цели за намаляване на вредните емисии за тежкотоварни автомобили, като новите камиони трябва да намалят CO2 с 90% до 2040 г., а всички нови градски автобуси да са въглеродно неутрални от 2030 г.
  • Отказът от изкопаеми горива ще насочи ЕС към електромобилите, но остава проблемът с нужните материали за производство и инфраструктура.

"През 2050 г. почти всички превозни средства по нашите пътища трябва да бъдат без емисии", обяви вицепредседателят на ЕК, отговорен за Зелената сделка, Франс Тимерманс. Очакваното се случи: законодателството, което Европейският парламент прие миналата седмица (част от "Готови за 55"), въвежда забрана за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили от началото на 2035 г.

Производителите на по-малко от 10 000 автомобила или по-малко от 22 000 микробуса годишно отговарят на условията за дерогация до края на 2035 г. Изключението, известно още като "поправката на Ferrari", е от особен интерес за спортните марки коли и се разглежда като отстъпка за Италия, където са базирани много от тях.

Във вторник Европейската комисия придвижи също така по-строги цели при тежкотоварните превозни средства, като изисква новите камиони да са с 90% по-ниски CO2 емисии до 2040 г. и всички нови градски автобуси да бъдат въглеродно неутрални от 2030 г. Производителите могат да изберат свои собствени технологии, за да постигнат целите, включително електрически двигатели, водородни двигатели и водородни горивни клетки.

Преди да влезе в сила, законодателството трябва да бъде гласувано в Съвета на ЕС, с което ще даде зелена светлина Европа да се превърне в първия регион в света, който залага изцяло на електрическите превозни средства.

Предизвикателствата пред законодателството

В момента автомобилите носят около 15% от всички въглеродни емисии в Европейския съюз. Камионите, градските автобуси и автобусите на дълги разстояния са още шест процента. В същото време около 12% от новите коли, продавани в ЕС, са електрически, показват данните за миналата година (3% са в България през 2022 г.).

С новото законодателство се очаква около 30 млн. електрически превозни средства вече да се движат по пътищата на ЕС до 2030 г., което да доведе до значително намаляване на емисиите от транспортния сектор.

Автомобилният гигант Германия и евродепутатите от консервативните партии обаче имат съмнения за новите правила, като се опасяват колко ще е скъпо преоборудването на техните заводи и преквалификацията на работниците им, докато глобалните конкуренти имат не толкова амбициозни цели. Европа все още финализира новото си законодателство, но САЩ вече разкриха огромен план за зеления преход на собствената си индустрия с помощта на държавни субсидии. Това доведе до опасения в Европа, че американските конкуренти могат да източат инвестиции и работни места в производството на електрически превозни средства и батерии.

Другото сериозно притеснение идва от Китай: "Нека ви напомня, че между миналата година и края на тази година Китай ще пусне 80 модела електрически автомобили на международния пазар", предупреди евродепутатите Тимерманс миналата седмица. "Това са добри коли. Това са автомобили, които ще бъдат все по-достъпни, и ние трябва да се конкурираме с тях. Не искаме да отстъпим тази важна индустрия на външни хора", допълни той.

Опонентите на мерките твърдят, че нито индустрията, нито много от самите шофьори са готови за такъв драматичен край на превозните средства с двигатели с вътрешно горене - и че стотици хиляди работни места са застрашени. "Нашето предложение е... да оставим пазара да реши коя технология е най-добра за постигане на целите ни", каза евродепутатът Йенс Гизеке от Европейската народна партия (ЕНП).

"В Германия 600 000 души работят в производството на автомобили с вътрешно горене и тези работни места са изложени на риск", заяви той. Групата на ЕНП предупреди за "ефектът на Хавана" - европейците да продължават да карат стари коли, работещи с гориво, след като продажбите са забранени, защото не могат да намерят или да си позволят електрически.

Реакциите на пазарите

"Докато други световни региони стимулират своя път към мобилност с нулеви емисии, Европа се опитва да регулира пътя си - и дори това не се прави по хармонизиран начин", обяви главният изпълнителен директор на Volvo Group Мартин Лундстед. Това води до покачване на цените на електромобилите с шеметни темпове през последните седмици. Tesla Inc. повиши цените с до 6000 долара на автомобил този месец след подобни увеличения по-рано тази година от Rivian Automotive Inc. и Ford Motor Co. Повишаването на разходите за суровини прави някои модели, захранвани с батерии, нерентабилни, обяви главният финансов директор на Ford Джон Лоулър пред инвеститори в началото на февруари.

Според един от най-големите производители на автомобили в Европа, Stellantis, индустрията е обречена, освен ако електрическите превозни средства не поевтинеят. "Stellantis има за цел да намали разходите за производство на електрически превозни средства с 40% до 2030 г.", каза главният производствен директор Арно Дебьоф. Производителят на Fiat, Peugeot, Citroen и Opel планира да произвежда все по-голям дял от частите си и да оказва натиск върху доставчиците да намалят цената на продуктите си. Stellantis планира да представи над 75 напълно електрически модела през това десетилетие и да трансформира поне някои от френските си заводи за автомобили, за да произвежда коли на ток.

За разлика от тях китайските миниавтомобили вече са по-евтини за закупуване от еквивалентните бензинови автомобили и са най-продаваните електрически коли в Китай, и то без субсидия.

За регулиране на цените на хибридите генералният секретар на CLEPA Сигрид де Врис предупреждава, че съществува и нужда от подкрепа от политиците, както и за инфраструктурата за зареждане. "Новите цели са просто нереалистични поради пазарната зрялост на технологиите и изискванията за време за изпълнение", коментира от своя страна говорител на германската организация на автомобилната индустрия VDA. Той призова законодателите да подготвят инфраструктурата за зареждане за широко разпространение на камиони с батерии и водород.

Главният изпълнителен директор на Volvo Group Мартин Лундстед настоява, че транспортните оператори се нуждаят от помощ, за да управляват превозни средства с нулеви емисии по-рентабилно от традиционните дизели. "Ако това не се случи бързо, операторите няма да купуват нашите превозни средства и в резултат на това ние просто няма да можем да постигнем целите за CO2", каза Лундстед.

Другото основно притеснение на производителите на автомобили в Европа са суровините. По-голямото търсене на батерии за електромобили между 2024 г. и 2027 г. ще облагодетелства азиатските производители и ще "изложи на риск" производството на Запад.