Коментар | За хората от хората: краудфъндинг за по-добра Европа

Опитът на САЩ с ангажирането на масови малки дарители показа, че резервоарът за гражданска ангажираност е по-дълбок, отколкото мнозина смятаха

Само 31 микродарения през 2023 изминалата година показват колко далеч са европейските партии от своите избиратели
Само 31 микродарения през 2023 изминалата година показват колко далеч са европейските партии от своите избиратели
Само 31 микродарения през 2023 изминалата година показват колко далеч са европейските партии от своите избиратели
Само 31 микродарения през 2023 изминалата година показват колко далеч са европейските партии от своите избиратели
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Мар Гарсия Санс е съдиректор на Европейския център за цифрово действие (ECDA) и бивш испански политик. През 2014-2022 г. е била е генерален секретар на Европейската зелена партия

Намираме се на прага на малка донорска революция в политиката и гражданското общество. Финансирането на кампаниите, което някога беше запазена територия на държавата и шепа богати хора, сега все повече се оформя от плащания на локално ниво - вариращи от еднократни вноски, еквивалентни на цената на едно кафе, до редовни постоянни суми в подкрепа на политически цели или по-широки социални каузи.

Тази промяна, предизвикана от навлизането на социалните медии и други дигитални инструменти, разширява гражданската ангажираност с конкретна кауза или политически кампании и носи допълнителната полза от предоставянето на донорските групи на по-бърза и по-подробна обратна връзка за инициативите, на които трябва да се даде тласък.

В Европа ангажиментът на масови донори като инструмент за провеждане на кампании е все още в относителна ранна детска възраст - особено когато се съпостави с дейността по набиране на средства на движенията на политическите групи в Съединените щати. В периода 2018-2021 г. малките дарения за европейски партийни групи представляват по-малко от 1% от общите дарения. От другата страна на Атлантика картината е значително по-различна. Малките масови индивидуални дарения, които навлизат в своята 30-годишнина като характеристика на политическите движения, днес представляват до 78% от средствата в случаите на някои кампании.

Моментът на пробив в САЩ вероятно дойде през 2012 г., когато Барак Обама събра 23 000 малки дарения през първите 24 часа от кампанията си за преизбиране. Тази тенденция се увеличи четири години по-късно с кампанията на терен на Бърни Сандърс. Сенаторът от Върмонт събра 1,5 млн. долара под формата на микродарения още в първия й ден, преди да натрупа колосалните 73 млн. долара за година от малки дарители.

Отвъд статистиката на отделните кампании се появи фундаментална реалност: резервоарът за гражданска ангажираност е по-дълбок, отколкото мнозина смятаха, и малките дарители могат да осигурят нов тласък за дейността на онези, които телефонират, чукат на вратите или организират митинги. Както каза Патрик Франк, който работи по кампанията на Обама през 2012 г. и който сега ръководи платформата за набиране на средства Lunda в Европа: "Не става дума само за пари. Когато кампаниите искат дарения, те искат нашата помощ, за да въздействаме на света около нас по положителен начин". Става въпрос за това хората да станат част от кампания, независимо дали са физически там, или не.

Шумът зад кампанията на Сандърс илюстрира силата на промяната на основния политически дебат чрез масово движение. Тактиките, приложени от Сандърс и други демократи, сега се възприемат широко в състезания от всякакъв мащаб и помагат на кандидати и движения, които исторически са се сблъсквали с бариери за финансиране, включително тези за правата на жените, цветнокожите, членове на LGBTQ+ общността и американци с ниски доходи.

Тези развития в САЩ разкриват възможността за сравнима дейност в Европа. Преди поредицата от важни гласувания, включително изборите за Европейски парламент през юни, публичните регистри отбелязват само 31 микродарения за паневропейски групи през изминалата година. Това показва колко далеч са европейските партии от своите избиратели. Същото важи и за отделните държави членки, където на фона на нарастващи политически предизвикателства проевропейците се борят не само да мобилизират гражданите зад движения, които могат ефективно да отблъснат надигащата се вълна на десния популизъм, но и да спечелят. Преминаването към финансиране от общност би могло да им даде амунициите, от които се нуждаят, и да инжектира така необходимата доза демокрация в нашите политически системи.

Чрез насърчаване на малки и редовни дарения има възможност за ангажиране и привличане на повече граждани в проевропейската палатка в дългосрочен план. Подобен ход би дал на партиите влияние в борбата им с крайната десница както на национално, така и на по-широко европейско ниво и в крайна сметка би им помогнал да оформят и проведат печеливши кампании по ключови въпроси като социална справедливост, екологична устойчивост и икономически равенство.

Вече има няколко случая, които говорят за потенциала на политическо групово финансиране. В Италия например някога възходящото Движение на петте звезди за пряка демокрация разбута политическите си съперници и събра над 1 млн. долара финансиране от общности по пътя си към участието във властта през 2018 г.; в Испания през 2023 г. пробивната крайнолява партия Sumar набра на 100 000 евро в рамките на един месец с даренията средно от около 30 евро; в Обединеното кралство движението Momentum, което се опитваше да върне Лейбъристката партия обратно към корените й в политическата левица, дължеше голяма част от успеха си на ефективна кампания на терен, при която членовете ме се удвоиха в рамките на година.

Проблемът, докато се взираме в задаващата се битка на ценностите както в отделните държави-членки, така и в ЕС-27 като цяло, е, че тази работа е нещо, с което проевропейските партии трябва да се справят, ако искат да видят подем чрез бюлетините в урните. Истината е, че трябва да направим повече, за да ангажираме гражданите в нашата демокрация. Енергията и кампаниите на САЩ показват какво е възможно, когато има широко участие в определена кауза. Би било добре да вземем под внимание и да интегрираме някои от тези практики в нашите партийни модели тук, в Европа, ако сме сериозни в изграждането на движения, които могат да доведат до положителна промяна.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар