Ще успее ли ЕK да предпази евроизборите от deepfake измами

Паралелно с новия закон на Брюксел по линия на Digital Single Act, основните европейски партии подписаха харта за честна кампания с обещание да не прибягват до "никаква форма на измамно съдържание"

Deepfake най-често включва видео, но и снимки, аудио или дори текстове, които поднасят изкривено представяне на събития и сцени.
Deepfake най-често включва видео, но и снимки, аудио или дори текстове, които поднасят изкривено представяне на събития и сцени.
Deepfake най-често включва видео, но и снимки, аудио или дори текстове, които поднасят изкривено представяне на събития и сцени.    ©  fran_kie / AdobeStock/ EPRS
Deepfake най-често включва видео, но и снимки, аудио или дори текстове, които поднасят изкривено представяне на събития и сцени.    ©  fran_kie / AdobeStock/ EPRS
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Манипулираните видеа, записи и снимки по време на кампания могат да бъдат силно подвеждащи и объркващи за избирателите.
  • Европейските партии, ЕК и Big Tech ще работят заедно, за да намалят риска те да се използват за политически цели и да бъдат разпространявани от най-големите онлайн платформи.
  • С доброволните и задължителни правила ще трябва да се съобразяват и партиите, включително тези в България, където изборите ще са 2 в 1.

Ако последният цикъл европейски избори преди 5 години бе белязан негативно от фалшиви новини, пропаганда и манипулации с привкус на чуждо влияние, сега заплахата е друга - deepfakes. Редактираните видеа и снимки с разменени лица, генерирани от широкодостъпните вече инструменти на AI, сериозно тревожат Европейската комисия. А примерите, в които новите технологии се използват неправомерно и зловредно, стават все повече.

Наскоро най-голямата опозиционна партия в Полша, центристката Гражданска платформа (PO), предизвика полемика, като излъчи реклама за предизборна кампания, която смесва истински клипове с думи на тогавашния премиер Матеуш Моравецки с фалшиви - генерирани от AI. След публикуването на видеото на партията се наложи да изясни, че част от материала е изкуствено генериран. Тя беше изправена пред широка критика от коментатори и експерти, че това не е било обозначено в началото.

Предвид нарастващите рискове в предстоящите европейски избори от подобни ситуации, Брюксел вече представи нови правила, насочени към големите онлайн платформи, за модериране на съдържанието. Те изискват компании като Facebook, X, YouTube и TikTok да увеличат усилията си за борба с дезинформацията или рискуват глоби до 6% от годишните си приходи в глобален мащаб по линия на Закона за цифровите услуги (DSA).

Но усилията няма да бъдат само едностранни от страна на големите онлайн платформи. Париите и политическите кандидати също признават, че имат своята роля в процеса. В тази връзка за предстоящите избори през юни големите европейски политически партии - дясноцентристката ЕНП, лявоцентристката ПЕС и Европейските консерватори и реформисти подписаха харта за честна кампания, в която се ангажират доброволно да избягват създаването и разпространението на подобно съдържание. Крайнодясната "Идентичност и демокрация", която се очаква да събере рекордно много гласове на тези избори, не стана част от споразумението, но председателят й Геролф Анеманс все пак заяви пред брюкселски медии, че партията ще се придържа към хартата.

В България изборите ще бъдат две в едно (заедно с парламентарния вот), а българските партии, които са част от големите политически семейства в ЕС, ще трябва също да се съобразяват със споразумението.

AI мръсни номера

В България кампаниите по традиция са доста мръсни, а "истинските" компромати са достатъчно изобилни - може би затова все още deepfakes не са предизвикали скандали в политическото пространство. Но до изборите има време.

"Дълбоките фалшификати" най-често са видеа, генерирани с компютърен софтуер за откриване и разпознаване на лица, които след това са поставени към друго съдържание. Така лицата, а и гласовете на обществени личности, включително политици, могат да бъдат монтирани в различни видеоклипове, снимки и аудио, генерирани от широко достъпни инструменти за изкуствен интелект. Такива случаи вече имаше в Словакия, Обединеното кралство и САЩ. Партии във Франция и Полша също са прилагали технологията, за да атакуват други политици.

Наскоро Люик Синьор, говорител на френската партия Renaissance (на Еманюел Макрон), нападна Марин льо Пен, лидер на крайнодясната Front national, като сподели генериран от изкуствен интелект клип в платформата X, на който тя прави новогодишни поздравления на руски език. Видеото със заглавие "Марин Путина" изглежда толкова реалистично, че лесно заблуждава, че е истинско, а липсата на обозначителни знаци, че е преправено, води до още по-голямо объркване и генерира над 1.5 млн гледания за часове.

Може би най-запомнящ обаче остана случаят, в който чрез изкуствен интелект бившият американски президент Барак Обама предупреждава за опасностите от новите технологии.

Какво се променя?

В рамките на доброволното споразумение партиите сега се съгласяват да не произвеждат, използват или разпространяват "каквато и да е форма на измамно съдържание, генериращо аудио, изображения или видео със или без изкуствен интелект за промяна или фалшифициране на съдържание от кандидати, длъжностни лица или други заинтересовани страни от изборите". Изключение ще има само когато има ясен произход на съдържанието.

Междувременно компании, включително Google, Facebook Meta и а ChatGPT OpenAI, още през февруари също се съгласиха на тези мерки. Те трябва да създадат и специализирани екипи с достатъчно ресурси за наблюдение на потенциални заплахи и наративи, които се разрастват в някои от 27-те държави от ЕС. Впоследствие това влезе и в новите правила на Европейската комисия за изборите.

Друг доброволен ангажимент в Хартата на политическите партии е да не се използват фалшиви акаунти и ботове за разпространение и подкрепа на политически послания и разкриване на политически реклами, включително чрез инфлуенсъри. Европейските политически партии също обещаха да не насърчават съдържание, подбуждащо към насилие, включително срещу други кандидати, и да не прокарват дискриминационни послания.

"Изборите трябва да поставят началото на конкуренцията на идеи, а не на мръсни манипулативни методи като AI deepfakes", добави, казва зам.-председателят на ЕК Вера Йоурова. Тя поиска от европейските политически партии да настояват техните национални членове - като Социалдемократическата партия на Германия на канцлера Олаф Шолц, "Право и справедливост" на Ярослав Качински в Полша, Renaissance на френския президент Еманюел Макрон - да се придържат към хартата.

С новите правила ЕК предложи на компаниите да създадат инструменти като изскачащи предупреждения (pop up), когато потребителите искат да споделят опровергани публикации, съдържащи дезинформация, и да въведат спешни процедури, когато deepfake на европейски лидер например се разпространи в платформите.

Платформите също ще трябва да гарантират, че техният алгоритъм насърчава разнообразно съдържание. Вече има информация, че YouTube например прекомерно са налагали крайнодесни, антиимиграционни видеоклипове по време на президентските избори във Финландия по-рано тази година.

"Знаем, че този изборен период, който започва в ЕС, ще бъде цел на хибридни атаки или чужда намеса от всякакъв вид", каза и комисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон през февруари. "Не можем да имаме половинчати мерки."

В същото време има и някои спорни моменти, които се изчистват с новите правила. Платформи като Meta вече ще трябва да позволят на европейските политически партии, групи и институции на ЕС да купуват реклами в целия блок. Facebook се сблъска с обратна реакция на последните европейски избори, след като блокира основните институции на блока да рекламират зад граница поради мерки за ограничаване на чуждестранното влияние. Европейските партии със седалище в Белгия например можеха да се насочат само към онлайн гласоподаватели в Белгия.

ЕК планира да проведе и така наречените стрес тестове или "сценарий за Wargaming" в края на април с някои големи платформи. Идеята е да се провери в реални ситуации доколко подготвени са Meta, TikTok, X др. и как прилагат правилата. Big Tech платформите от своя страна също подкрепят подобни провери, тъй като самият DSA регламент все още остава поле за доста неясноти, които е добре да бъдат изчиствани преди налагането на глоби.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар