Реформата в еврофондовете може да отиде в Европейския съд

Местните власти в Европа смятат, че намерението на Комисията да спира пари при лоша финансова дисциплина ще ги удари без да имат вина

Противниците на реформата дават за пример Гърция, където ако ЕК спре еврофондовете заради неспазване на финансовите критерии, страната ще получи допълнително наказание освен рецесията
Противниците на реформата дават за пример Гърция, където ако ЕК спре еврофондовете заради неспазване на финансовите критерии, страната ще получи допълнително наказание освен рецесията
Противниците на реформата дават за пример Гърция, където ако ЕК спре еврофондовете заради неспазване на финансовите критерии, страната ще получи допълнително наказание освен рецесията    ©  John Kolesidis
Противниците на реформата дават за пример Гърция, където ако ЕК спре еврофондовете заради неспазване на финансовите критерии, страната ще получи допълнително наказание освен рецесията    ©  John Kolesidis

Идеята на Европейската комисия за наказателна мярка спрямо страните, които не спазват финансова дисциплина, може да отиде в Европейския съд. Това стана ясно вчера на среща на журналисти с президента на Европейския съвет на регионите Рамон Луис Валкарсел и комисарят по регионалната политика Йоханес Хан. В отговор на въпрос на "Капитал", Валкарсел обяви, че европейските региони считат за дискриминативно намерението на ЕК да обвърже спазването на финансова дисциплина, нисък бюджетен дефицит и макростабилност с ползването на еврофондове. Според Комитета на регионите, не може местните власти, които нямат отношение към запазването на макродисциплината, да бъдат наказвани заради решенията на централната власт и да им бъдат спирани ключови за развитието им средства. Комитетът обмисля въможността да сезира Европейския съд по този въпрос, както и заради новото ограничение на средствата за всяка държава до 2.4% от БВП.

Комисарят Хан призна на пресконференцията, че  Европарламентът и Европейският съвет продължават да имат значителни различия по отношение на макроикономическите условия.

България, където миналата седмица стана ясно, че мнозинството от хората одобряват политиката на затягане на колани, е съгласна с макроикономическото условие. Тъй като страната ни спада в момента към групата на изпълняващите тези критерии, тя не вижда заплаха за парите си. Българските общини обаче също биха били засегнати, ако в даден момент се окаже, че държавата е надхвърлила позволения дефицит или не предприема мерки да се справи с висока задлъжнялост. Тъй като огромна част от общинския бюджет за инвестиции идва от еврофондове, спирането им заради действия на централната власт лесно може да предизвика гняв на местно ниво.

Още 1, 2, 3 проблема

Не е ясно как намерението на Комитета на регионите да отиде пред Европейския съд ще повлияе на решението на Европарламента, където реформата на регионалната политика трябва да бъде гласувана на 24 октомври. Тъй като де факто определя начина, по който се харчат еврофодовете, тя е ключов документ, който трябва да бъде приет, преди парламентът да одобри окончателно бюджета за следващите седем години - 2014-2020 г. Реформата променя отношенията между Комисията и страните-членки, като ги задължава да подпишат договор с ясни цели в секторите, за които ще получават средства. Изпълнението на тези цели ще води след себе си бонус, докато неспазването им може да спира парите.

Това не е единствената точка, по която Комисията има проблем (добро обобщение има тук). Според Хан, преговори се водят още за нивото на съфинансирането, което много държави виждат като високо, както и за планирания резерв по всяка от оперативните програми, който да бъде отблокиран при добро представяне. За последното, парламентът и регионите също мислят, че ще бъде използвано, за да наказва изоставащите и да дава още на първите, като така ще допринася за разделението. Съветът и Комисията пък са съгласни с резерва, като страните-членки дори предложиха процентът запазени средства да се вдигне от 5% на 7%.

Всичко това трябва да бъде разрешено в рамките на месец, тъй като ЕК се надява да има одобрена реформа и съответно бюджет до края на октомври, за да може следващият програмен период да стартира навреме.

В съботния брой на "Капитал" очаквайте интервю с европейския комисар по регионално развитие Йоханес Хан

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • + 4

    Съществуването на еврофондовете логично погледнато е доста спорно. Смисъл и цел за създаване и поддържане на такъв инструмент биха могли да бъдат финансиране на общоевропейски проекти, поддържане на исторически и други видове свързани със самобитността на европейските народи обекти, някакъв вид застраховка срещу кризисни и/или тежки години (бедствия, аварии) и без да съм категоричен, подпомагане изравняването на инфраструктурата на новоприетите страни с тази на старите членки.
    В момента, чрез тези фондове се наливат пари, например в селското стопанство. Какво става с нормалната конкурентна среда - изкривява се, това е ясно. Стимулите за реформи в тази сфера, ако не спират напълно, най-малкото отслабват значително. И какъв е резултата- свръхпроизводство на доста от продуктите на бранша,което хем подбива цените, хем отваря вратите за разхищение и неуважение към тях от нас, потребителите. И каква е картината - едни разхищават, други умират от глад - вярно в повечето случаи извън Европа, но това не променя факта за пилеене на ценен ресурс.
    Сигурно подобни въпроси има и около другите пера на тези фондове, да не говорим за сложната схема на коя страна какво внася и какво получава. Политическия резултат също е странен. Отделните правителства и парламенти могат да правят самостоятелна политика в огромен диапазон - от фалит на нациите (Гърция), до стегната бюджетна дисциплина. Това никак не кореспондира, с централизацията на еврофондовете. Искам да кажа, че е нормално, страните да делегират повече права на централната власт (федерализация) или обратно да се върви към разхлабване на съюза и може би разпадане. Изправянето пред тази дилема ( всъщност тя винаги съпътствува ЕС, а и всички подбни съюзи) не може да не поставя въпроса, освен за икономии и реформи в отделните страни, подобни действия и в ЕК и ЕП. Централните органи на управление на съюза - ужасно набъбналата бюрокрация и парламентарни органи - могат и трябва да са обект на подобни въздействия.
    А какво остава за нас РБ в тази светлина - да се държим като удавник за сламка, макар че сламката все пак е доста дебеличка отнесена към нашия БВП - докато ги има тези фондове, трябва да правим каквото се изисква, за да го има поне този свеж приток. Само че, без да се правя на пророк, ако това управление се задържи, тази тема може да престане да ни интересува. Не реформи, не смилено планиране и изготвяне на програми и проекти го вълнуват, а реализирането на крупни лични и корпоративни проекти със силен аромат на корупция - Белене, газ и тайнственни източни инвестиции.
    Реформи и бюджетен дефицит - кой се интересува, напротив, дай на днешните икономически гура, да си изиграят волната програма, да стимулират когото и за каквото трябва, да купят, ако успеят за жълти пари някой друг глас и до тук. Така е и така ще бъде, ако ние позволим.

    Нередност?
  • 2
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • + 4

    [quote#0:"К-л"]...резерв по всяка от оперативните програми, който да бъде отблокиран при добро представяне. За последното, парламентът и регионите също мислят, че ще бъде използвано, за да наказва изоставащите и да дава още на първите, като така ще допринася за разделението[/quote]
    А каква е алтернативата? Безогледно сипване с големия черпак? Нали видяхме гърците до къде се докараха?! Ама "страната получила и друго наказание освен рецесията"... А 'га ядо'а кифте'ата не риваха, нали? Аман от южняшки цоциализъм!
    Еврофондовете не са добър стимул и за България. Докато се подпираме на тях, реални икономически промени няма да има.

    Нередност?
Нов коментар