🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нова транскавказка жп линия ще улесни стокообмена между Китай и Европа

В понеделник потегли първият влак по 826-километровата отсечка Баку - Тбилиси - Карс

След като се забави поради липса на средства, грузинската част от маршрута бе построена с азерски кредит, финансиран от суверенния петролен фонд на Баку
След като се забави поради липса на средства, грузинската част от маршрута бе построена с азерски кредит, финансиран от суверенния петролен фонд на Баку
След като се забави поради липса на средства, грузинската част от маршрута бе построена с азерски кредит, финансиран от суверенния петролен фонд на Баку    ©  Reuters
След като се забави поради липса на средства, грузинската част от маршрута бе построена с азерски кредит, финансиран от суверенния петролен фонд на Баку    ©  Reuters
Жп линията трябва да направи възможно транспортирането на стоки от Китай до Европа за между 12 и 15 дни.

Нов жп коридор, който свързва Китай и Европа и предоставя логистична алтернатива на съществуващите линии през Русия и Иран, ще бъде пуснат в експлоатация в понеделник. Тогава символично ще отпътува първият влак по линията Баку - Тбилиси - Карс, която се проектира от 2007 г. и завършването ѝ беше отлагано дълго време, особено в частта от линията, която минава през Грузия. Церемонията ще се проведе в пристанищния град Алат, на юг от столицата Баку, и на нея ще присъстват президентът на страната Илхан Алиев, турският му колега Реджеп Тайип Ердоган и грузинският премиер Гиорги Маргвелашвили.

Откъде ще минават влаковете

Жп линията ще има обща дължина 826 км и според информация от азерското правителство, цитирана от Bloomberg, трябва да направи възможно транспортирането на стоки от Китай до Европа за между 12 и 15 дни. За сравнение - контейнерите, тръгващи от Варна, стигат до Китай за 35 дни. До 2025 г. азерските власти очакват по линията да преминат 8 млн. тона товари, като първоначалният годишен капацитет на линията ще е 5 млн. тона с потенциал да се увеличи до 15 млн. тона. Проектът беше започнат след тристранна среща на лидерите на Азербайджан, Турция и Грузия през 2007 г. и първоначално трябваше да бъде приключен през 2010 г., но след това беше отложен веднъж за 2012 г. заради скок в цената му и невъзможност да се осигури американско съфинансиране заради позицията на Вашингтон относно диспута в Нагорни Карабах между Армения и Азербайджан.

Вместо това Баку осигури финансиране за обновяването на 153 км жп линия между Акхалкалаки и Марабда в Грузия и на още 26 км в грузинската част от отсечката Карс (Турция) и Акхалкалаки срещу два заема от общо 757 млн. долара. Инвестицията беше направена със средства от суверенния петролен фонд на Азербайджан и до момента са изплатени около 640 млн. долара от сумата. Азерските железници очакват около 2020 г. приходите от транзит през страната да са между 600 млн. и 700 млн. долара.

Продължение към България?

Новата жп линия отваря алтернативен маршрут за доставка на стоки от Китай към Европа през Централна Азия, Каспийско море, Кавказ и Турция, като обаче все още има няколко алтернативни сценария как да се развие сухопътната ѝ част от Турция към ЕС. Все още не е довършен жп тунелът, който трябва да преминава под Босфора и евентуално да продължи през България към Западна Европа. Ако това се случи, страната ни може да стане транзитна част от маршрута по линиите през Пловдив, София и Драгоман към Белград или през Свиленград към Русе в посока Букурещ. За да предпочетат китайските спедитори маршрутите през България обаче, страната трябва да довърши ремонтните дейности по тях и да позволи преминаването на влакове със скорост 120 км/ч по тях, за да става достатъчно бърз преносът на стоки.

Макар да не е официално финансиран с китайски средства, жп маршрутът през Турция и кавказките страни може да се разглежда като част от инфраструктурната мрежа "Поясът и пътят" на Пекин, който трябва да улесни сухопътните и морски връзки между Китай и останалия свят, включително Европа. Китай заложи "Поясът и пътят" като приоритет на XIX конгрес на комунистическата си партия миналата седмица, но осъществяването му остава сложно както поради финансови и геополитически причини, така и по бюрократични. През 2015 г., когато страната тества за пръв път жп и морската връзка между провинция Сидзян в Западен Китай и грузинското пристанище Поти, стоките достигат до Грузия за девет дни, като обаче три от тях са прекарани в чакане заради административни процедури. Към момента Китай е най-големият търговски партньор на всяка една от централноазиатските републики, както и четвъртият най-голям партньор на Грузия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 1

    Далновидните могат само да спечелят от тази жп линия, дано да сме сред тях. Съмнявам се обаче да успеем с модернизацията на нашите линии, просто много време изпуснахме без никакви ремонти, а сега започналите се точат с години. Да де, нещо се размечтах, а говорим за БДЖ, което още се намира в 20-ти век, при Тато...

    Нередност?
Нов коментар