🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

SpaceX ще изпрати японски милиардер около Луната

Първият "междупланетен" турист ще лети на строящата се ракета BFR не по-рано от 2023 г.

Според новия дизайн космическият кораб BFS вече ще има три вертикални стабилизатора, разположени през 120 градуса, в които ще бъдат вградени "краката" за кацане
Според новия дизайн космическият кораб BFS вече ще има три вертикални стабилизатора, разположени през 120 градуса, в които ще бъдат вградени "краката" за кацане
Според новия дизайн космическият кораб BFS вече ще има три вертикални стабилизатора, разположени през 120 градуса, в които ще бъдат вградени "краката" за кацане
Според новия дизайн космическият кораб BFS вече ще има три вертикални стабилизатора, разположени през 120 градуса, в които ще бъдат вградени "краката" за кацане

Собственикът на частната космическа компания SpaceX Илън Мъск обяви рано тази сутрин името на първия космически турист, който се готви да извърши орбитален полет до Луната и обратно на борда на бъдещата свръхмощна ракета Big Falcon Rocket (BFR). Това е японският предприемач и колекционер на произведения на изкуството Язаку Маезава. Той е основател и собственик на онлайн магазина за дрехи Zozotown и собствеността му се оценява на около 2.9 млрд. долара. Маезава не уточни сумата, която е предплатил на SpaceX за бъдещото космическо приключение, но обяви, че пътешествието е планирано за 2023 г. Той смята да вземе със себе си група от 6-7 световноизвестни хора на изкуството, които да създадат творби, вдъхновени от пътешествието до Луната, което ще трае около седмица.

Преди обаче да изстреля космически туристи към Луната, SpaceX трябва да успешно да изпрати хора в околоземното пространство. Това се очаква да се случи през април следващата година по линия на проекта Commercial Crew Program на NASA. За тогава е насрочен първият полет на космическата капсула Crew Dragon, с която SpaceX има намерение да транспортира първите "частни" астронавти до Международната космическа станция. Премиерният тестов полет на Crew Dragon без пътници е насрочен за ноември.

Това не е първият път, когато SpaceX обявява планове за изпращане на хора до естествения спътник на Земята. Още през февруари 2017 г. Илън Мъск обяви, че компанията му има намерение да изпрати двама космически туристи до Луната и назад. Тогава обаче плановете бяха да се използва ракетата Falcon Heavy, която направи премиерния си полет в началото на тази година, изстрелвайки червения електромобил на Мъкс Tesla Roadster към Марс. Няколко дни по-късно собственикът на SpaceX обяви, че за момента Falcon Heavy няма да бъде сертифицирана за превоз на хора и лунната експедиция ще бъде извършена с все още строящата се ракета Big Falcon Rocket.

По време на днешното събитие Мъск обяви повече подробности, както и трета промяна в дизайна, на бъдещата система за междупланетни полети. Тя ще се състои от ракетата за многократна употреба BFR и космическия кораб BFS, извеждани в орбита от 31 двигателя Raptor, използващи метаново гориво. Общата им височина трябва да е колкото 40-етажна сграда и те ще са способни да изведат в Космоса 100 тона полезен товар. Според новия дизайн BFS вече ще има три вертикални стабилизатора, разположени през 120 градуса, в които ще бъдат вградени "краката" за кацане. От SpaceX твърдят, че след презареждане в орбита космическият кораб ще може да извърши пилотиран полет до Марс, превозвайки на борда си до 100 души. Според Мъск идеята е BFS да стане превозно средство, което може да достигне всяка точка на слънчевата система. "Ако разполагаме с резервоари за гориво на Марс, ще можем да достигнем оттам до астероидния пояс, до луните на Юпитер и, прескачайки от луна на луна, чак до външните части на Слънчевата система", твърди основателят на SpaceX.

Всичко това може да звучи като научна фантастика, но всъщност не е. В момента компанията на Мъск е напреднала фаза по изграждането на първия прототип на космическия кораб BFS. Според президента на SpaceX Гуейн Шотуел до края на следващата година ще бъдат извършени първите реални тестове с него - опитът ще бъде да се изведе на няколкостотин километра височина, след което да бъде приземен. По всяка вероятност тези изпитания ще напомнят полетите на платформата Grasshopper от 2012 г., с която SpaceX тестваше технологиите и архитектурата на бъдещите си ракети за многократна употреба Falcon 9. Според силно оптимистичните планове на Илън Мъск BFR и BFS трябва да извършат първите дистанционно управляеми товарни полети до Марс през 2022 г. и първите пилотирани мисии – през 2024 г. Това обаче са условни срокове – специалистите от аерокосмическата индустрия напомнят, че завършването на Falcon Heavy например отнема двойно по-дълго време от планираното.

По време на днешното представяне Мъск обяви също така, че проектът за изграждане на BFR и BFS вероятно ще погълне около 5 млрд. долара.