Отбранителната индустрия е готова за по-голям бизнес

Атаката на Русия срещу Украйна означава повече военни разходи

Jefferies смята, че бюджетът за обществени поръчки в НАТО (с изключение на Америка) може да се повиши с 40-50%
Jefferies смята, че бюджетът за обществени поръчки в НАТО (с изключение на Америка) може да се повиши с 40-50%
Jefferies смята, че бюджетът за обществени поръчки в НАТО (с изключение на Америка) може да се повиши с 40-50%    ©  Reuters
Jefferies смята, че бюджетът за обществени поръчки в НАТО (с изключение на Америка) може да се повиши с 40-50%    ©  Reuters

Докато руската инвазия води до трагичните последици за хората, няма повод за радост освен стоическата съпротива на украинските въоръжени сили и единството на Запада срещу непредизвикания агресор. Един страничен ефект от войната е внезапна и дълбока промяна в отношението на Европа към разходите за отбрана. Тези очаквания стоят зад скока в пазарната стойност на фирмите, които доставят оръжията, с които се води война (виж графиката).

Идиосинкратичният характер (смесица от привързаност и отвращение) на отбранителната индустрия обяснява защо тя имаше добра година, дори преди Владимир Путин да изпрати танкове в по-малкия съсед на Русия. Клиентите на производителите на оръжие са предимно правителства. Гарантираните продажби се превръщат в предвидими приходи. Договорите, предназначени да прехвърлят разходите, предпазват компаниите от инфлация. Способността да издържа на нарастващите цени беше голяма причина за превъзходството на сектора спрямо фондовия пазар като цяло през последните няколко месеца.

Заплахите ще са по-големи от разходитеНападението на Русия над Украйна ще накара останалите европейски държави да увеличат инвестициите в отбрана

Консултантската компания McKinsey отбелязва, че бюджетите за отбрана - и съответно приходите на оръжейните производители, са функция на заплахите и достъпността. Скокът в цените на акциите на компаниите в сектора след атаката срещу Украйна отразява убеждението на инвеститорите, че заплахите ще надвишават разходите в изчисленията на правителствата. Германия направи първия ход, като изненада експертите с обратен завой. На 27 февруари тя заяви, че ще похарчи допълнителни 100 млрд. евро за отбрана през 2022 г., утроявайки военния си бюджет за годината. Освен тази еднократна инвестиция Германия има за цел да повиши годишните си разходи от около 1.5% на 2% от брутния вътрешен продукт (БВП) до 2024 г. Част от годишното увеличение, равняващо се на 18 млрд. евро, ще отиде за оръжия.

Руската заплаха може да насърчи други изоставащи като Италия, Нидерландия и Испания да изпълнят насоките на НАТО за това всички членове да харчат 2% от БВП за отбрана. Citigroup смята, че сега разходите ще растат по-бързо и че 2% ще станат де факто минимум в алианса. Банката Jefferies посочва, че ако всички членове на НАТО изпълнят целта, техните комбинирани бюджети за отбрана (с изключение на гигантския американски) ще се повишат с 25% до общо около 400 млрд. долара годишно. Извън НАТО Швеция и Финландия, и двете в близост до Русия, вероятно също ще увеличат разходите.

Руската заплаха може да насърчи изоставащи като Италия, Нидерландия и Испания да изпълнят насоките на НАТО всички членове да харчат 2% от БВП за отбрана.

Jefferies смята, че бюджетът за обществени поръчки в НАТО (с изключение на Америка) може да се повиши с 40-50%, тъй като въоръжените сили се подготвят да се изправят срещу руската заплаха. Тъй като европейските страни предпочитат местните производители на оръжие, европейските компании отбелязаха най-рязко увеличение на цените на акциите. Котировките на Rheinmetall, която произвежда военни превозни средства, оръжия и боеприпаси, нараснаха с близо 70% за броени дни. Пазарната стойност на Hensolt, производител на военни сензори, се удвои. Британската BAE Systems, най-голямата европейска отбранителна фирма, повиши цената на акциите си с една четвърт благодарение на големия си бизнес, обслужващ европейската пехота. Tales от Франция и Leonardo от Италия направиха подобен напредък.

Европа преди САЩ

Това е един от малко случаи, когато военнопромишленият комплекс на САЩ изостана от европейския си конкурент. Lockheed Martin, Raytheon и L3Harris продават оборудване по целия свят, но най-вече на американското правителство. Пентагонът вече представлява почти две пети от глобалните разходи (или почти половината, ако изключим страни като Русия и Китай, които не са пазари за американски оръжия). Малко вероятно е американските военни разходи да нараснат толкова рязко, колкото европейските. Но възродената заплаха от Русия ще доведе до заплащане на идеята, предложена от някои във Вашингтон, тя да бъде ограничена на границата. Руският реваншизъм повишава вероятността Конгресът да насочи повече пари към въоръжените сили през следващите години.

Брокерската компания Bernstein посочва, че минали регионални конфликти като нахлуването на Русия в Грузия през 2008 г., анексирането на Крим през 2014 г. и първата война в Персийския залив през 1990 г. са увеличили запасите за отбрана за около шест месеца, докато останалата част от пазара "увехна" в мъглата на войната. Мащабът на заплахата за Европа и света и възможността за продължителна конфронтация в Украйна може да означават, че този път тласъкът ще продължи по-дълго. Това би увековечило една светска тенденция. Както отбелязва Bernstein, производителите на оръжия "масово превъзхождат" индекса S&P 500 на големите американски фирми от над 50 години.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар