Китай ще затегне доставките на кобалт, след като цената достигна 32-месечно дъно

През следващите две години китайският дял в производството на кобалт се очаква да достигне половината от световното спрямо сегашните 44%

Цените на метала могат да паднат още повече, ако бъде разрешено на Tenke Fungurume, втората по-големина мина за кобалт в света, която е собственост на китайската CMOC, да възобнови износа от Демократична република Конго, който беше забранен през миналия юли поради данъчен спор
Цените на метала могат да паднат още повече, ако бъде разрешено на Tenke Fungurume, втората по-големина мина за кобалт в света, която е собственост на китайската CMOC, да възобнови износа от Демократична република Конго, който беше забранен през миналия юли поради данъчен спор
Цените на метала могат да паднат още повече, ако бъде разрешено на Tenke Fungurume, втората по-големина мина за кобалт в света, която е собственост на китайската CMOC, да възобнови износа от Демократична република Конго, който беше забранен през миналия юли поради данъчен спор    ©  Reuters
Цените на метала могат да паднат още повече, ако бъде разрешено на Tenke Fungurume, втората по-големина мина за кобалт в света, която е собственост на китайската CMOC, да възобнови износа от Демократична република Конго, който беше забранен през миналия юли поради данъчен спор    ©  Reuters

Китай ще затегне контрола си върху световното предлагане на кобалт, тъй като цената на ключовия метал за батериите на електрическите автомобили достигна 32-месечно дъно поради рязкото увеличаване на производството. Според данни на Statista цената на фючърсите е спаднала от близо 82 хил. долара за метричен тон през март миналата година до 49 хил. долара през януари 2023 г. Британският търговец Darton Commodities предвижда през следващите две години китайският дял в производството на кобалт да достигне половината от световното спрямо сегашните 44%, съобщава Financial Times.

Увеличението идва въпреки усилията на Запада да установи контрол върху веригите за доставка на важни минерали като кобалт, литий и никел, които са от съществено значение за производството на батерии за електрически автомобили.

Китайската рафинираща дейност достигна 140 хил. тона през 2022 г., което е над два пъти повече от нивото отпреди пет години, тъй като преработените обеми в останалата част на света се задържат на ниво 40 хил. тона. По този начин най-голямата азиатска икономика държи 77% от световния рафиниращ капацитет.

Според Darton световният добив на кобалт се е увеличил с 23% (35 хил. тона) през 2022 г. Това се дължи основно на швейцарската минна група Glencore, която е повишила добива в най-голямата кобалтова мина в света Мутантда, намираща се в Демократична република Конго (ДРК), и по-високото производство в Индонезия, която през последната година се е превърнала във втория най-голям производител на кобалт в света.

Нарастването на предлагането е било повече от два пъти по-голямо от ръста при търсенето, което е довело до срив на цените. Търсенето на метала е било засегнато от слабите продажби на мобилни устройства, както и от ковид рестрикциите в Китай и преминаването на китайския пазар за електрически автомобили към батерии, които не използват кобалт.

Лоши очаквания за цените

Цените на метала могат да паднат още повече, ако бъде разрешено на Tenke Fungurume, втората по-големина мина за кобалт в света, която е собственост на китайската CMOC, да възобнови износа от ДРК, който беше забранен през миналия юли поради данъчен спор. Мината продължава дейността си въпреки забраната за износ, като според пазарни оценки е складирала между 10 хил. и 12 хил. тона, което се равнява на 6% от миналогодишното търсене. Прогнозираното увеличение на китайския дял в световния добив на кобалт се дължи до голяма степен на началото на добива в медно-кобалтовата мина Kisanfu в ДРК, собственост на CMOC, през тази година.

Тъй като голяма част от кобалта се получава като страничен продукт от добива на мед и никел, чиито цени остават сравнително високи, предлагането на кобалт не може да бъде намалено лесно въпреки спада на котировките му. Въпреки това според източници от индустрията малкият неформален добив, който осигурява между 15% и 30% от производството на ДРК, вече е съкратен, като някои дребни производители са се насочили към добива на мед.

Миналия месец Стивън Калмин, главен финансов директор на Glencore, заяви по време на разговор с анализатори: "Ще се стремим към динамично управление на производството и продажбите на кобалт, за да се справим с по-ниските цени."

По-ниските цени на кобалта също така пораждат предизвикателства за реализацията на проекти извън Китай. Опасенията на Вашингтон относно доминиращата роля на Китай във веригата за доставки на кобалт доведоха до значителни стимули за вътрешно производство на кобалт или в държави, считани за приятелски настроени към Америка. Въпреки това стимулите, предвидени в Закона за намаляване на инфлацията, ще отнемат години, за да дадат някакви резултати.