🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германия планира по-твърд подход към Китай

Берлин прие стратегия за намаляване на риска

Китай е основният търговски партньор на Германия, с обем на двустранната търговия от рекордните 300 млрд. евро миналата година.
Китай е основният търговски партньор на Германия, с обем на двустранната търговия от рекордните 300 млрд. евро миналата година.
Китай е основният търговски партньор на Германия, с обем на двустранната търговия от рекордните 300 млрд. евро миналата година.    ©  Reuters
Китай е основният търговски партньор на Германия, с обем на двустранната търговия от рекордните 300 млрд. евро миналата година.    ©  Reuters

Германското правителство прие първата си стратегия за Китай с фокус върху "намаляването на риска" в отношенията си с най-големия си търговски партньор, който според Берлин все повече се очертава като "системен съперник" на Запада.

"Германия се промени и затова трябва да променим и политиката си спрямо Китай", каза външният министър Аналена Бербок. Пекин е станал "по-репресивен вътрешно и по-агресивен външно", добави тя, и макар да остава партньор, ролята му на "системен съперник" започва да "доминира".

Намялаване на рисковете

Важната стратегия, която беше дълго отлагана поради разногласия между канцлерството на Олаф Шолц и външното министерство на Бербок, отхвърля идеята за "отделяне" от Китай, но подчертава необходимостта Германия да "намали риска" - тоест да разнообрази своите вериги за доставки и износ на пазари далеч от страната и така да намали уязвимостта си към външни шокове. ЕС определи Китай като системен съперник през 2019 г.

По-специално документът от 64 страници има за цел да накара германските компании да осъзнаят по-добре рисковете, пред които са изправени при правенето на бизнес с Китай, и да изясни, че Берлин няма да ги спаси, ако изпаднат в беда.

"Компаниите, които са зависими от китайския пазар до голяма степен, в бъдеще ще трябва сами да поемат по-голяма част от финансовия риск", каза Бербок. Тя смята, че отговорността от "рискови корпоративни решения" трябва да стане по-ясна. "Подходът на доверие към невидимата ръка на пазара в добри времена и очакване на подкрепа от държавата по време на криза не работи дългосрочно, каза тя. Дори една от най-силните икономики в света не може да поддържа този модел."

Ноа Баркин, експерт по въпросите, свързани с Европа и Китай, от американската фирма за проучвания Rhodium Group, каза, че приетата стратегия изпраща важен сигнал.

"Имаше много неяснота относно позицията на Германия, каза той. Берлин показва, че вече не смята Китай единствено за доходоносен еднопосочен икономически залог, но и че е заплаха за Запада на много нива."

След руската инвазия в Украйна, която разкри колко зависима е Германия от руския газ, Берлин цели да намали зависимостта си от други проблематични държави, в частност Китай.

Китай е основният търговски партньор на Германия, с обем на двустранната търговия от рекордните 300 млрд. евро миналата година. Взаимоотношенията между двете страни се определят като значителна причина за успеха на германската икономика и пример за глобализацията в практика.

Честите посещения на бившия канцлер Ангела Меркел в Пекин, често в компанията на множество германски индустриални лидери, бяха символ на силното партньорство, незастрашено от притесненията за нарушаването на човешките права в места като Синдзян и Хонконг.

Опасенията на Германия постепенно са нараснали след поемането на властта от президента Си Цзинпин, най-силния лидер на Китай от Мао Дзъдун насам. Си Цзинпин започна третия си мандат тази година, което е прецедент за страната.

Засилващият се авторитаризъм, репресиите над етническите малцинства, нарушаването на гражданските права, заплахите към Тайван и агресивната позиция в Южнокитайското море принуждават Берлин да преосмисли партньорството с Китай. Този процес се ускори, когато скептиците от зелената партия влязоха в парламента в края на 2021 г. В стратегията се посочва, че Китай преследва собствените си интереси "много по-настойчиво и се опитва да преустрои съществуващия международен ред". "Това влияе на европейската и глобалната сигурност", пише в нея.

Германия се опасява най-вече от възможната инвазия на Китай в Тайван - стъпка, която би нарушила глобалните вериги на доставки и би изолирала германските компании от китайските пазари.

Бербок каза, че военната ескалация в Тайван би представлявала "опасност за милиони по света, както и за нас", посочвайки, че половината от трафика на контейнери се придвижва по Тайванския проток.

Напрежението около Тайван съвпада с нарастващо съмнение относно бъдещето на германските компании на китайския пазар, тъй като Пекин преследва цели за глобална технологична доминация.

Дори компании като Volkswagen, които присъстват в Китай от края на 80-те години, имат причина за притеснения. Китай все още е най-големият пазар на компанията - там са регистрирани половината продажби през 2021 г. Въпреки това Volkswagen бележи спад в продажбите на електрически превозни средства, пазар, който е доминиран от местни производители като BYD, Chery и Nio.

Германските компании в Китай усещат нарастващо притеснение и относно бизнес средата заради мерки като новия закон за контраразузнаване. Според тях той увеличава риска от правенето на бизнес там.

Все още няма коментари
Нов коментар