Volkswagen, BMW и Mercedes са обвинени, че използват принудителен труд в Синдзян

Жалбата е подадена по новия Закон за веригите за доставки в Германия

Европейските компании, работещи в Синдзян, сега са изправени пред политически и регулаторен натиск в страната и в чужбина, тъй като вълна от правозащитни групи започва да завежда съдебни дела в европейските съдилища за продукти, произведени в региона.
Европейските компании, работещи в Синдзян, сега са изправени пред политически и регулаторен натиск в страната и в чужбина, тъй като вълна от правозащитни групи започва да завежда съдебни дела в европейските съдилища за продукти, произведени в региона.
Европейските компании, работещи в Синдзян, сега са изправени пред политически и регулаторен натиск в страната и в чужбина, тъй като вълна от правозащитни групи започва да завежда съдебни дела в европейските съдилища за продукти, произведени в региона.    ©  Reuters
Европейските компании, работещи в Синдзян, сега са изправени пред политически и регулаторен натиск в страната и в чужбина, тъй като вълна от правозащитни групи започва да завежда съдебни дела в европейските съдилища за продукти, произведени в региона.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-големите германски производители на автомобили са обвинени в използване на принудителен труд в китайските си вериги за доставки в една от първите официални жалби срещу местни компании, подадени по силата на новия Закон за веригите за доставки в страната.

Базираната в Берлин организация с нестопанска цел "Европейски център за конституционни и човешки права" съобщи, че е подала жалба до германските регулаторни органи срещу Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz, в която се твърди, че те са свързани с принудителен труд в китайския регион Синдзян.

Жалбата е подадена по силата на германски закон, влязъл в сила в началото на 2023 г., който изисква от големите компании да гарантират, че правата на човека и екологичните проблеми във веригите им за доставки се наблюдават и решават. Санкциите варират от глоба в размер до 2% от общите годишни глобални продажби и изключване от държавни поръчки за срок до три години, съобщава Financial Times.

Европейските компании, работещи в Синдзян, сега са изправени пред политически и регулаторен натиск в страната и в чужбина, тъй като вълна от правозащитни групи започва да завежда съдебни дела в европейските съдилища за продукти, произведени в региона. САЩ вече забраниха вноса от този регион.

Предстоящият регулаторен контрол се прибавя към нарастващите спорове относно фабриката на Volkswagen в Синдзян. Протестиращите за човешките права бяха сред нарушителите на годишното общо събрание на автомобилния производител миналия месец, а инвеститорите поискаха независим одит на завода в Синдзян.

Жалбите

"Самото присъствие на фабриката в Урумчи е достатъчно, за да се установи голяма вероятност компанията да получава трудови трансфери на уйгурски работници", се твърди в жалбата срещу VW, визирайки спонсорираните от държавата програми за принудителен труд, в чието администриране е обвинен Пекин.

Жалбите срещу Mercedes-Benz и BMW са насочени към няколко непреки и преки доставчици, базирани в Синдзян или в близост до него, за които "Европейски център за конституционни и човешки права" твърди, че е вероятно да са били изложени на риск от използване на принудителен труд.

Отношенията на автомобилните производители с CATL, която прави почти една трета от всички батерии за електрически превозни средства, също бяха посочени, тъй като китайската компания за батерии миналата година започна да разширява присъствието си в Синдзян.

И в трите жалби се твърди, че суровините, които идват от Синдзян, като мед, литий и алуминий, носят особено "висок риск" да бъдат свързани с принудителен труд.

VW, BMW и Mercedes-Benz отказаха да коментират жалбите, като заявиха, че германските регулаторни органи все още не са се свързали с тях.

Mercedes-Benz добави, че "винаги, когато се повдигнат опасения, ние настояваме пред доставчиците за разяснения" и заяви, че редовно извършва проверки на място при доставчиците си в Китай.

BMW заяви, че "непрекъснато" следи за спазването на стандартите от страна на доставчиците и "последователно" разследва потенциални нарушения.

CATL и SAIC Motor не са отговорили на исканията за коментар на британското издание.

Случаите сега ще бъдат разгледани от Германската федерална служба за икономически въпроси и контрол на износа, която заяви, че ще отдели необходимото време за това. Регулаторът заяви, че през последните шест месеца е получил 10 жалби или сигнали, свързани с проблеми във веригата на доставки.

Европейските компании, работещи в Китай, са изправени пред противоречиви разпоредби. Докато държавите от Европейския съюз въвеждат закони, които задължават фирмите да извършват надлежна проверка на веригата за доставки, Китай направи това изключително опасно с неотдавнашния си Закон за борба с шпионажа и репресиите срещу консултантски и одиторски фирми. През март в американската фирма за комплексна проверка Mintz бяха извършени обиски - отчасти в резултат на работата й в Синдзян.

"Докато няма достоверни и ефективни механизми за проверки, компаниите трябва да прекъснат своите бизнес дейностви в уйгурския регион", заяви Мириам Саадж-Мааб от ЕСКЧП.

Свободният достъп до Синдзян е невъзможен, защото Пекин следи журналисти, които влизат в района. Миналата година ООН обявиха, че е имало "мащабно ненужно задържане" на хора в Синдзян.

По-рано тази година управителят на китайското поделение на VW Ралф Брандстатер обяви, че фабриката в Синдзян вече няма да произвежда коли и че няма планове да се възобнови производството в бъдеще; вместо това ще бъде използвана за качествен контрол на автомобилите за продажба в района.

Volkswagen притежава по-малката част от общото предприятие, което управлява завода и контролира от китайската национална компания SAIC Motor. Брандстатер посети завода в Синдзян през февруари и каза, че не е "видял доказателство за нарушаване на човешките права във фабриката".

Малко по-късно компанията обяви намерението си да проведе независим одит на завода си в Синдзян. Главният изпълнителен директор Оливър Блум заяви, че германската компания ще извърши одит на работните условия на своите 240 служители в китайската си фабрика "възможно най-скоро". "Целта ни е да бъдем възможно най-бързи и да покажем, че всичко е наред там [фабриката в Синдзян]", добави той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajsayder avatar :-|
    sim4o

    Mи те и фотоволтаиците са от Синцзян

    Нередност?
Нов коментар