Европейски компании са изправени пред "хаос" поради атаките в Червено море

Пренасочването на кораби води до забавяния на доставките и струпване на кораби в пристанищата

Забавянето на доставките на компоненти доведе до спиране на производствените линии на някои производители на автомобили, които са особено уязвими поради производствената концепция "just in time" и липсата на големи запаси
Забавянето на доставките на компоненти доведе до спиране на производствените линии на някои производители на автомобили, които са особено уязвими поради производствената концепция "just in time" и липсата на големи запаси
Забавянето на доставките на компоненти доведе до спиране на производствените линии на някои производители на автомобили, които са особено уязвими поради производствената концепция "just in time" и липсата на големи запаси    ©  Reuters
Забавянето на доставките на компоненти доведе до спиране на производствените линии на някои производители на автомобили, които са особено уязвими поради производствената концепция "just in time" и липсата на големи запаси    ©  Reuters

Пренасочването на кораби около Африка заради нападенията на хутите заплашва да създаде период на "хаос" за европейски производители и търговци поради нарушаване на веригите за доставки, предупреждават експерти по логистика. Почти всички контейнеровози от Азия са пренасочени от Суецкия канал, тъй като през последния месец йеменските хути засилиха атаките си срещу корабите, преминаващи през Червено море.

Изменението на маршрутите засяга предимно курсовете между Азия и Европа, като добавя до две седмици към обичайно 35-дневното пътуване, водейки до големи промеждутъци между пристигането на кораби в европейските пристанища, съобщава Financial Times.

Нилс Хаупт, говорител на базираната в Хамбург Hapag-Lloyd, заяви пред изданието, че е възможно да има струпване в европейските пристанища, тъй като корабите пристигат извън планираното време. "Тази седмица имахме осем кораба на Hapag-Lloyd в Хамбург, което е много", заяви той.

Френската CMA CGM, третата по големина група за морски превози в света, заяви, че е пренасочила корабите си около Африка, въпреки че някои от тях все още преминават през Суец, когато могат да получат ескорт от френски военни кораби. Родолф Сааде, собственик и председател на френската компания, заяви, че графиците на CMA CGM са нарушени поради пренасочването, забавяне вследствие изчакването за преминаване през Червено море и струпването на кораби в пристанищата.

"Това предизвиква много трудности", каза Сааде пред FT и добави, че групата се опитва да помогне на компаниите да планират с постоянно актуализиране на информацията за времето на пристигане. "Имате времеви диапазони, когато трябва да пристигнете [в пристанището]... но сега графиците ни са в пълен хаос и не сме в състояние да спазваме сроковете", казва той.

Саймън Хини от базираната в Лондон Drewry Shipping Consultants, заяви, че в резултат на пренасочванията клиентите на транспортните компании "определено ще страдат". "В този междинен период всичко изглежда малко хаотично", казва той, въпреки че очаква корабните компании да създадат "нова, по-надеждна мрежа" в "сравнително кратък срок".

Ефект от забавянията

Забавянето на доставките на компоненти доведе до спиране на производствените линии на някои производители на автомобили, които са особено уязвими поради производствената концепция "just in time" и липсата на големи запаси. Поради лекото увеличение на запасите след смущенията от последните години обаче проблемите пред автомобилната индустрия са по-малко сериозни, отколкото биха били в противен случай.

Volkswagen заяви, че от миналия месец получава части от Азия по по-дългия маршрут, добавяйки, че това е повишило разходите, но е избегнал производствените проблеми, които са засегнали други производители. "Почти всички големи корабни компании започнаха да пренасочват корабите си още през декември", заяви Volkswagen. "Това ще гарантира, че товарът ще достигне до местоназначението си, макар и с леко закъснение."

В хранителния сектор френската Danone заяви, че ако прекъсването на доставките през Червено море продължи повече от два или три месеца, ще започне да прилага "планове за смекчаване на въздействието", включително използване на алтернативи като въздушен транспорт.

В областта на търговията Pepco Group, която управлява близо 3500 обекта в цяла Европа, предупреди, че ситуацията води до по-високи транспортни разходи и по-бавни доставки. Групата добави, че транспортните компании налагат допълнителни такси за доставките на товари, за да отразят допълнителните разходи, и предупреди, че "продължителен проблем в региона може да повлияе на доставките през следващите месеци".