🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Превозите през Червено море намаляват поради опасения за сигурността

Пренасочването на маршрутите около Африка удължава с между 10 дни и две седмици курса между Азия и Северна Европа

Във вторник вечерта бунтовниците хути предприеха една от най-големите си съвместни атаки срещу корабоплаването в Червено море досега.
Във вторник вечерта бунтовниците хути предприеха една от най-големите си съвместни атаки срещу корабоплаването в Червено море досега.
Във вторник вечерта бунтовниците хути предприеха една от най-големите си съвместни атаки срещу корабоплаването в Червено море досега.    ©  Reuters
Във вторник вечерта бунтовниците хути предприеха една от най-големите си съвместни атаки срещу корабоплаването в Червено море досега.    ©  Reuters

Броят на контейнеровозите в устието на Червено море е намалял с 90% през първата седмица на януари в сравнение с началото на 2023 г., сочи проучване на базираната в Лондон компания за транспортни услуги Clarksons. Това показва прекъсването на световната търговия заради нападенията срещу кораби от страна на йеменските хути, съобщава Financial Times. Проучването показва също, че броят на контейнеровозите, които се отклоняват от Червено море, за да заобиколят нос Добра надежда на 9 януари, е повече от два пъти по-голям в сравнение с 21 декември - съответно 364 контейнеровоза с капацитет 4.2 млн. 20-футови контейнера спрямо 155 кораба с капацитет 1.9 млн. контейнера.

Стивън Гордън, ръководител на изследователския отдел на Clarksons, заяви, че броят на пристигащите контейнеровози в Аденския залив, който се свързва с Червено море чрез протока Баб ел Мандеб, е бил на "много ниски нива" от втората половина на декември. "Транзитът на контейнери [през Червено море] остава на ниски нива, а преминаванията около носа се увеличават", казва Гордън, цитиран от FT.

Ускоряването на пренасочването означава, че Shanghai Containerised Freight Index - мярка за разходите за придвижване на един 40-футов контейнер по редица маршрути на дълги разстояния - на 5 януари е достигнал най-високата си стойност извън смущенията, причинени от ковид-19. Повишението се дължи на удвояването на разходите за транспортиране на контейнер от Шанхай до Ротердам - от 1 667 долара на 23 декември до 3 577 долара на 5 януари. Разходите за транспорт на контейнер от Шанхай до Генуа също са се удвоили - от 1 956 долара на 4 178 долара.

Саймън Хийни от базираната в Лондон Drewry Shipping, заяви, че отклоненията са обърнали тенденцията на постоянно намаляване на цените на превозите след края на пандемията. "За собствениците на товари това увеличава времето, разходите и прекъсванията", заявява Хийни. Той допълва, че ако многото забавени кораби пристигнат скоро един след друг, това също крие риск от смущения в европейските пристанища.

Увеличаване на броя на отклонените маршрути

От края на ноември морските превозвачи все по-често се отказват от маршрутите през Червено море и Суецкия канал. Те са възпирани от ракетните атаки на подкрепяните от Иран бунтовници хути срещу кораби в Червено море, за които йеменската групировка настоява, че имат някаква връзка с Израел. Броят на отклонените кораби се е увеличил след нападението на 30 декември срещу кораба Maersk Hangzhou, управляван от датската компания AP Møller-Maersk.

Във вторник вечерта бунтовниците хути предприеха една от най-големите си съвместни атаки срещу корабоплаването в Червено море досега. Според US CENTCOM бойните кораби и самолети на САЩ и Обединеното кралство са свалили 18 дрона, две противокорабни ракети и една балистична ракета. Не се съобщава за пострадали или щети при атаката, която според САЩ е 26-то нападение срещу търговското корабоплаване в Червено море от 19 ноември насам.