Русия се опитва да саботира европейските железопътни линии, предупреждава Прага

След пълномащабното нахлуване в Украйна, кибератаките срещу железопътните компании са се увеличили

Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана.
Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана.
Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана.    ©  Reuters
Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана.    ©  Reuters

Като част от кампания за дестабилизиране на Европейския съюз, Русия се опитва да саботира железопътни мрежи и важна инфраструктура, твърди министърът на транспорта на Чехия. В интервю за Financial Times Мартин Купка сподели, че от началото на войната в Украйна преди две години, Москва е заподозряна в "хиляди опити да отслаби нашите системи". Хакерските усилия вкючват атаки срещу сигнални системи и мрежи на чешкия железопътен оператор "České dráhy", пояснява Купка. Предишни удари са спирали работата на системите за билети.

"Това определено е труден момент [но] наистина съм много доволен, защото сме в състояние да защитим всички системи [от] успешна атака", каза министърът.

Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана.

Агенцията на ЕС за киберсигурност публикува първия си доклад относно заплахите за транспорта през март миналата година. В него се посочва, че е имало "атаки срещу железопътни компании с нарастващ процент, главно поради нахлуването на Русия в Украйна". Такава агресия от "проруски хакерски групи" е засечена в Латвия, Литва, Румъния и Естония.

През последните години чешката агенция за киберсигурност NUKIB предупреждава за увеличаващите се кибератаки. "Една от забележителните тенденции през миналата година е нарастващият интерес на злонамерени нападатели в енергийния и транспортния сектор", се отбелязва в доклад, публикуван през юли.

"České dráhy" също заяви, че е "забелязал увеличен брой кибератаки срещу нашата цифрова инфраструктура" и "непрекъснато укрепва" своята киберсигурност.

Прага става все по-бдителна по отношение на руските кампании за влияние, след като през 2022 г. одобри закон, който позволява на правителството да предприема мерки срещу чуждестранни лица, заподозрени в нарушаване на човешките права или киберпрестъпления.

Миналата седмица чешкото правителство наложи санкции на украинския олигарх Виктор Медведчук и неговия сътрудник Артем Марчевски, както и на медийното издание Voice of Europe, което външното министерство обвинява в провеждането на "операции за руско влияние" от името на Медведчук.

Купка каза, че Чехия планира изграждането на високоскоростна железопътна линия, която ще изминава разстоянието между Берлин, Прага и Виена за четири часа, както и въвеждането на ограничения върху способността на чуждестранните оператори да участват в търговете.

"Това не е забрана, но бихме предпочели европейски компании... За цифровите части, а също и за системите за сигнализация, определено поискахме ограничение [за чуждестранни оператори, предоставящи специфични части], защото това е част от критичната инфраструктура", допълни той.

Същевременно министърът на транспорта настоява Брюксел да заложи повече от общия си бюджет за големи транспортни инфраструктурни проекти, защото застаряващата железопътна мрежа на блока се бори да се справи с нарастващото търсене.

"Става въпрос за абсолютно претоварени конвенционални оператори" по-специално за товарни превози, коментира Купка, предупреждавайки, че това потенциално би навредило на функционирането на единния пазар на ЕС.

Линията е първата от поредица високоскоростни железопътни проекти, които в крайна сметка имат за цел да свържат Централна Европа с Украйна, Молдова и Западните Балкани. Прага оценява своята част от проекта на около 43 млрд. долара.

Железопътният транспорт е в основата на по-голямата част от проектите в рамките на 25.8 млрд. евро, предоставени от Механизма за свързване на Европа. Чешки служител твърди, че разходите за новия проект вече надхвърлят отпуснатите от фонда средства.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар