🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Растат притесненията за международната търговия след нова атака върху кораб в Индийския океан

САЩ обвини Иран за нападение с дрон върху танкер с химикали, а корабни линии продължават да изоставят един от най-нароварените маршрути

Темата накратко
  • Пентагонът обвини Иран за удар с дрон по японски танкер с химикали в Индийския океан, в близост до района с повишено напрежение в Червена море.
  • Това е поредното сътресение по морската верига на доставки от Covid пандемията насам.
  • Много компании пренасочват маршрутите си, предричат се повишени такси и затруднение на глобалната търговия.

Притесненията за международната търговия нарастват след поредната атака по търговски кораб в събота в Индийския океан в близост до района с повишено напрежение в Червено море. Все повече компании изоставят този маршрут и търсят други пътища.

Пентагонът обвини Иран за удар с дрон по японски танкер с химикали в Индийския океан, предадоха американски медии. Атаката е била извършена на 370 км от бреговете на Индия в събота следобед. Корабът Chem Pluto е японска собственост, плава под флага на Либерия и е с нидерландски оператор. Няма данни за пострадали. Индийските въоръжени сили са съобщили, че са се отзовали на молба за помощ, а танкерът и екипажът му са в безопасност.

Това става в момент на повишено напрежение в Червено море, северозападно от мястото на атаката, след множество атаки по търговски кораби през последния месец от подкрепяните от Иран бунтовници хуси (известни и като хути) в Йемен. Действията се обясняват с войната на Израел срещу "Хамас".

Нова транспортна драма

Това е поредното сътресение по морската верига на доставки от Covid пандемията насам.

Досега през 2023 г. около 24 000 кораба са плавали по този път, което представлява около 10% от световната морска търговия по обем, според Clarksons, корабен брокер. Това включва 20% от световния контейнерен трафик, близо 10% от морския превоз на петрол и 8% от втечнения природен газ, пише Economist.

Контейнерните линии вече изоставиха един от най-натоварените търговски маршрути в света, като много от най-големите товарни кораби в света се отклониха, за да избегнат Червено море на фона на нарастващите атаки.

Датската шипинг компания A.P. Møller-Maersk е последната, която пренасочи своите кораби около Африка през нос Добра надежда поради "силно ескалиралата ситуация със сигурността". Германската компания Hapag-Lloyd също отклони всички кораби, за да минат през нос Добра надежда. MSC пренасочи някои от своите услуги, както и базираната в Марсилия CMA CGM, пише FT. Няколко енергийни компании, като BP и Equinor, също временно спряха своите кораби от използване на канала.

Най-големите контейнерни линии ще наложат допълнителни такси, след като пренасочиха корабите, пише Reuters, а притесненията за международната търговия нарастват. "Лидерите на глобалната логистика предупредиха, че изпращането на кораби по алтернативни маршрути може да затрудни глобалните вериги за доставки, причинявайки блокиране на дейност по пристанища, недостиг на плавателни съдове, контейнери и оборудване, които внезапно са в грешно място", пише Reuters.

Не липсва и умерен оптимизъм на база цикличността на корабоплаването. "И все пак тази суецка криза няма да запуши световната търговия, казва Ларс Йенсен от консултантската компания Vespucci Maritime, цитиран от Economist. "Въпреки че търсенето остана непроменено през последните една - две години, капацитетът на глобалния флот нараства с 9% тази година и с още 11% през 2024 г., а печалбите на индустрията вече може да са спаднали с 80% през 2023 г. С резервен капацитет, движението по по-дълги маршрути не би трябвало да причини смущенията, наблюдавани в разгара на COVID-19", пише изданието.

Коалицията за защита

За защита на корабоплаването в Червено море, през изминалата седмица Вашингтон обяви военноморска операция, която министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин нарече "Пазител на просперитета" (Prosperity Guardian). Тя дойде само няколко часа след като и британската петролна компания BP заяви, че спира всички превози по този воден път, позовавайки се на "влошаващата се ситуация със сигурността".

Повече от 20 държави са се съгласили да участват във водената от САЩ коалиция за защита на търговския трафик в Червено море, по информация на Пентагона от четвъртък.

"Ройтерс" съобщава, че поне осем от тях са отказали да бъдат назовани публично заради политическата чувствителност на операцията. В четвъртък Гърция обяви, че ще изпрати фрегата в Червено море, а Австралия - офицери за щаба на операцията. Министърът на отбраната Тодор Тагарев заяви в четвъртък, че София също обмисля как да се включи, но това няма да е с изпращането на кораб.

Междувременно тази нощ американските въоръжени сили съобщиха и за свалянето на четири дрона, пуснати над Червено море от контролиран от хутите регион и за други няколко отделни инцидента: атаки с безпилотни апарати по танкери и изстрелване на две противокорабни ракети по международните маршрути за корабоплаване в Червено море.

На прицел на атака преди това е бил и американски разрушител, съобщи Централното командване на Въоръжените сили на САЩ. Става дума за кораба USS Laboon, който е част от операцията.