🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Big Pharma се насочват към лекарства против затлъстяване

Размерът на пазара може да стигне 50 млрд. долара

Анализаторите прогнозират, че пазарът за медикаменти за затлъстяване, може да стане следващият голяма фармацевтична категория.
Анализаторите прогнозират, че пазарът за медикаменти за затлъстяване, може да стане следващият голяма фармацевтична категория.
Анализаторите прогнозират, че пазарът за медикаменти за затлъстяване, може да стане следващият голяма фармацевтична категория.    ©  Reuters
Анализаторите прогнозират, че пазарът за медикаменти за затлъстяване, може да стане следващият голяма фармацевтична категория.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Година след като датската фармацевтична компания Novo Nordisk започна да продава своя медикамент за отслабване Wegovy, продукт за потискане на апетита с генеричното име семаглутид, нарастващото търсене и ограниченото производство доведоха до недостиг на препарата. Недостигът на лекарството, чиито клинични изпитания доведоха до средно намаляване на телесната маса на пациентите с 15% от теглото им, принуди Novo временно да спре маркетинга и да преосмисли производствената си стратегия. Компанията предоставя възможност на Eli Lilly, Amgen и други компании, разработващи подобни медикаменти, да се опитат да наваксат изоставането си на пазар, който според анализатори може да достигне 50 млрд. долара годишно до 2030 г.

"Това взривно пускане на пазара, с повече или по-малко вертикална крива на усвояване, променя устойчивостта ви за справяне с проблеми", заяви Ларс Фруергард Йоргенсен, главен изпълнителен директор на Novo, пред Financial Times.

По негови думи Novo не е предвидила огромното търсене на лекарството, изхождайки от по-бавното нарастване на продажбите на Saxenda, предишното лекарство за затлъстяване, което помага на пациентите да свалят около 5% от теглото си. Компанията има за цел да отстрани производствените си проблеми до края на годината, което ще ѝ позволи да популяризира повече медикамента в САЩ и да го пусне на пазара в

няколко европейски държави, добави Йоргенсен.

Лекарствата против затлъстяване са част от групата GLP-1, която първоначално е била разработена, за да подпомага контрола на нивата на кръвната захар при диабетици.

Препоръките на знаменитости в социалните мрежи са фактор за повишеното търсене на медикаменти за отслабване, което според някои лекари влошава недостига и може да доведе до злоупотреби. Миналия месец Илън Мъск обясни отслабването си с "пост" и "Wegovy", докато стратегиите за отслабване с помощта на Ozempic на Novo, същото лекарство, но одобрено за лечение на диабет и предлагано в по-ниски дози, станаха популярни в TikTok, пише Financial Times.

"Това е проблем с всички лекарства, които получават социална гласност и се интерпретират погрешно като чудодейно лекарство", казва д-р Робърт Кушнер, професор в Northwestern University Feinberg School of Medicine. "Те не са одобрени за отслабване или просто за сваляне на килограми".

Разрастващ се пазар

Анализаторите прогнозират, че пазарът за медикаменти за затлъстяване, може да стане следващият голяма фармацевтична категория. "При консервативни ценови прогнози смятаме, че продажбите на продукти срещу затлъстяване в световен мащаб могат да достигнат над 50 млрд. долара през 2030 г. Това би издигнало затлъстяването от категория за 2.4 млрд. долара в топ 12 на терапевтичните области по глобални разходи", казва Марк Пърсел, анализатор в Morgan Stanley.

Американската банка прогнозира, че Novo Nordisk и Lilly ще овладеят около 40% от пазара, тъй като ще разработят и пуснат на пазара до дузина лекарства против затлъстяване, които в момента се разработват от тях. Няколко други биотехнологични компании - Amgen, Altimmune, Zealand Pharma, Hanmi, Regor Therapeutics, Sciwind Biosciences и vTv Therapeutics - се намират на по-ранни етапи от разработването на медикаментите. Миналия месец Американската агенция за контрол на храните и лекарствата одобри ускорена процедура за лекарството за отслабване Tirzepatide на Lilly, което компанията очаква да доведе до одобрението му догодина.

През май Lilly пусна на пазара формулация на това лекарство, с търговска марка Mounjaro, за лечение на диабет тип 2 на цена от 974 долара за четири седмични дози. Четириседмичен курс на лечение с Wegovy е на цена от 1349 долара, въпреки че пациентите със застраховка, покриваща медикамента, плащат по-малко. Като се има предвид, че пациентите трябва да приемат лекарството за цял живот, за да се гарантира, че няма да напълнеят отново, лекарствата за затлъстяване трябва да генерират стабилни приходи за дълъг период от време за производителите, смятат анализаторите.

Все още няма коментари
Нов коментар