🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Лекарството за отслабване Wegovy осигури пазарна оценка от $500 млрд. на Novo Nordisk

Датската компания цели да се развива на нови пазари, очаква двуцифрен растеж на продажбите си през 2024 г.

От дебюта в САЩ през 2021 г. Novo Nordisk вече продава Wegovy в осем страни, сред които са и Германия и Великобритания.
От дебюта в САЩ през 2021 г. Novo Nordisk вече продава Wegovy в осем страни, сред които са и Германия и Великобритания.
От дебюта в САЩ през 2021 г. Novo Nordisk вече продава Wegovy в осем страни, сред които са и Германия и Великобритания.    ©  Reuters
От дебюта в САЩ през 2021 г. Novo Nordisk вече продава Wegovy в осем страни, сред които са и Германия и Великобритания.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Novo Nordisk обяви, че очаква през тази година да постигне двуцифрен растеж на продажбите и на оперативната печалба. Съобщението идва в момент, в който датският производител на лекарства облекчава рестрикциите върху доставките на популярния си медикамент за отслабване Wegovy в САЩ и обеща, че ще продължи да се развива на нови пазари. Компанията бърза да увеличи производствения си капацитет, за да отговори на високото търсене, и заяви, че е удвоила доставките на по-слаби дози на Wegovy в САЩ за януари в сравнение с последните месеци, съобщава Reuters.

Новините доведоха до ръст на акциите на датската компания с 3% при отварянето на фондовата борса в Копенхаген в сряда и те достигнаха 776 датски крони. Така временно пазарната стойност на компанията надмина 500 млрд. доара, макар че малко по-късно цената леко се понижи. Цената на акциите й скочи с над 60% през миналата година.

Увеличаването на доставките е първият знак за напредък в усилията на Novo Nordisk през изминалата година за развиване на производството, помагайки да успокои притесненията на инвеститорите, че компанията може да изостане от конкуренти като Eli Lilly, които наскоро започнаха да предлагат своята Zepbound терапия в САЩ и Европа.

Датската фармацевтична компания не успява да отговори на силното търсене на Wegovy и през май започна да ограничава броя на американски пациенти, които могат да започнат лечението.

Компанията заяви, че очаква цените на Wegovy да паднат, тъй като обемите на седмичните инжекции се увеличават и конкуренцията се засилва с развитието на Zepbound в нови пазари.

"Ние наистина продължаваме да разширяваме нашия капацитет за доставки и нашите стартови дози на пазара и конкуренцията ще бъде свързана с разширяване на доставките", каза главният финансов директор Карстен Мунк Кнудсен. "Освен това очакваме, че тъй като обемите продължават да се увеличават, цените постепенно ще падат. Но това ще бъде повече от компенсирано от увеличаването на обема."

Юри Коджамириан, главен инвестиционен директор в ETF Tema и инвеститор в Novo Nordisk, каза, че насоките са "прилични", и приветства новините за увеличени доставки на Wegovy. "Това трябва да бъде голям двигател за една година, в която те се сблъскват с конкуренция за първи път на пазара на затлъстяване", каза той.

Недостигът продължава

Novo официално не е премахнала ограниченията, наложени през май. Продажбите на Wegovy осигуриха 1.39 млрд. долара приходи между октомври и декември, показвайки лек спад в сравнение с предишното триримесечие, но и четворно увеличение, сравнено със същия период миналата година.

Компанията каза, че цели тази година "постепенно да внедри Wegovy с ограничени обеми" извън САЩ.

Novo очаква ръст на продажбите през тази година между 16% и 25%, а оперативната печалба да нарасне с 19-28%, тъй като търсенето на Wegovy и лекарството за диабет Ozempic, което съдържа същата активна съставка и води до намаляване на апетита, също нараства.

Консенсусът на анализатори е, че Novo Nordisk ще отчете растеж на продажбите 21% тази година според данни на LSEG. Независимо че темпото на развитие е по-бавно от миналогодишния феноменален растеж, прогнозата отразява засилената конкуренция в сектора за лекарства за отслабване, ценови натиск и развитие в Северна Америка и международни пазари.

От дебюта в САЩ през 2021 г. Novo Nordisk вече продава Wegovy в осем страни, сред които са и Германия и Великобритания. Последните пазари, на които навлезе, са Швейцария и Обединените арабски емирства.

Компанията каза, че продажбите за четвъртото тримесечие са се увеличили с 37% спрямо миналогодишните резултати, достигайки 65.9 млрд. крони, и са с 3.6 млрд. повече от прогнозите на анализатори в проучване на LSEG. Печалбата преди лихви и данъци се повиши с 57% до 26.8 млрд., надминавайки очакваните 24.9 млрд.

Резултатите подчертават успеха на Wegovy и лидерството на Novo на бързоразвиващия се пазар на лекарства за затлъстяване.

Все още няма коментари
Нов коментар