Детство мое

В търсене на алтернатива на традиционните детски градини интересът към различни видове педагогика като "Монтесори" и "Валдорф" расте

В Монтесори детските градини се използват над 250 вида специфични сетивни материали.
В Монтесори детските градини се използват над 250 вида специфични сетивни материали.
В Монтесори детските градини се използват над 250 вида специфични сетивни материали.    ©  Велко Ангелов
В Монтесори детските градини се използват над 250 вида специфични сетивни материали.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

Спомняте ли си металното потракване на купички по обяд, строгите лелки и следобедния сън по команда? Ако сте прекарали част от детството си в държавна детска градина, вероятно в съзнанието ви има поне някой твърдо отпечатан спомен от дисциплината там.

Желанието да осигурят на децата си по-различни преживявания е градивна сила за много родители. Така от няколко години се развиват алтернативните детски градини - почти винаги изникват по инициатива на особено организирани и недоволни от наличния избор майки и бащи.

Повечето частни детски градини предлагат по-добра база, по-малки групи и по-гъвкави правила от държавните. Спестяват списъците, точките и опашките. Ако направим още една стъпка отвъд това обаче, някои родители имат и допълнителни условия, като например развитието на децата им да се разглежда по различен начин. Тук на помощ идват алтернативните методи и педагодика. Идеите на Мария Монтесори (в София има около пет частни детски градини, които използват методите й в различна степен) и Рудолф Щайнер (т.нар. метод "Валдорф", който се използва в три детски градини) - са най-разпространени.

В центъра е детето

"Тук детето е в центъра, няма насилствени правила и размахване на пръст", казва Десислава Стоева, докато показва как петнадесетина деца от различни възрасти се занимават самостоятелно с различни игри и задачи. "Преди шест години Десислава, заедно с група родители, правят първата целодневна детска градина по метода на Монтесори Casa dei Bambini ("Къща на децата") в България. Две години по късно градината става и първото учебно заведение в страната, работещо по Монтесори метода, което получава лиценз от Министерство на образованието. Сега в нея има около петдесет деца. Мария Монтесори е първата жена лекар в Италия, която вярва, че обучението трябва да бъде приспособено към естествената природа на детето, вместо да е просто наливане на академично знание с фуния. Малко над век след като тя разработва тази педагогика, в целия свят има над 20 хил. детски градини и училища, които я следват. Методиката е най-популярна в детските градини и възрастта до седем години, но може да се прилага до края на обучението на детето. В България идеята е по-скоро в прохождаща фаза, но интересът расте.

Основните ценности в детската градина на Десислава са, че децата трябва да са самостоятелни, да умеят да се концентрират и да се справят във всякакви социални ситуации. Важно е, че всяка Монтесори занималня е различна, усещането е специфично. Понякога методиката се прилага по малко по-различен начин. Има дори две отделни школи - класическата, при която материалите се използват само по предписания начин, и английската, която позволява детето да експериментира както намери за добре. "От първия си ден при нас ги насърчаваме сами да се обличат, обуват, мият, сервират и отсервират, почистват и подреждат", разказва Десислава. Затова например по време на сутрешното занимание в стаите на децата навсякъде има купи с плодове, от които всеки си избира, обелва, нарязва и похапва, когато прецени. Мария Монтесори вярва, че обучението на детето започва още от раждането и то е напълно способно да учи само себе си, ако възрастните го подкрепят в това.

В Casa dei Bambini всяко новодошло дете работи със специално отделен учител, който му помага да се адаптира. Целта е да научи правилата - че трябва само да прави избори за заниманията, храната и игрите си например. След това всичко се случва с индивидуалното му темпо. "При Монтесори няма награди и наказания", допълва директорката на Casa dei Bambini за метода на обучение. Няма команди, няма кой да размахва пръст. "Когато учителят покаже нещо веднъж, после децата сами искат да опитат и да продължат", обяснява резултатите от този тип работа Десислава. "Целта е децата да развият любов към ученето, защото то се случва като естествена част от целия им ден", допълва тя. Така дори когато в стаята няма учител, децата могат да продължат да работят и да спазват правила, като си помагат взаимно. Ако веднъж детето си изгради навици за концентрация и дисциплина, смята Десислава, те ще му служат през целия живот.

Учене по избор

В Монтесори детските градини се използват специфични сетивни материали (над 250 на брой), чрез които децата учат. Те са направени от дърво, стъкло, керамика и естествени материали. "Работата с ръката помага за развитието на мозъка", дава пример за идеите на Монтесори педагогиката Десислава. Затова много неща могат да бъдат усвоени чрез пипане, подреждане, преместване. Монтесори вярва още, че движението е основен компонент от ученето и няма как детето да се развие напълно, ако се занимава само със "седящи дейности". Материалите са разделени в шест области: упражнения от практическия живот, усъвършенстване на сетивата, математика, език (в случая на Casa dei Bambini - български и английски), опознаване и разбиране на света (като история, география, наука и т.н.) и изкуство. Целта е да се развият всички способности: двигателните, емоционалните, социалните, когнитивните и езиковите.

"Работата на децата в Монтесори занималня им позволява от много ранна възраст да научат чрез опита и сетивата си основни концепции за света", обяснява Десислава. "Много скоро след това те започват сами да намират логика и зависимости между обектите и явленията, да търсят причинно-следствени връзки, да подхождат креативно към заобикалящия ги свят", довършва тя. Идеята е децата да не се плашат от грешки, да ги приемат като предизвикателства и да търсят нестандартни решения. "Започваме от сетивните материали, за да стигнем до абстрактното мислене в тетрадка в предучилищната година, което се изисква по образователния стандарт", обяснява Десислава.

Монтесори преживяването на едно дете обаче не се случва само в детската градина. "Трябва да имате доверие на детето, да му дадете самостоятелност от съвсем ранна възраст и да му давате времето, което му е нужно, за да се справи с всяка задача", смята основателката на Casa dei Bambini. Според Десислава е важно то да бъде включено във всички дейности на родителя - да готви, да шие, да ремонтира редом с възрастните. Друг основен принцип е редът. Материалите и играчките на детето вкъщи трябва да са подредени на логично и достъпно място, за да може то да следва логика, когато ги прибира. Един голям кош за играчки не върши същата работа.

Умения за цял живот

Основателите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин, основателят на Amazon Джеф Безос, основателят на Wikipedia Джими Уелс - списъкът с известни личности, учили по педагогиката на Мария Монтесори, е дълъг и кара занимаващите се с това да се гордеят. "Важното е, че после децата могат да се справят във всякакви социални ситуации, могат свободно да изразяват мисли, чувства, емоции и емоционалност", обяснява практическите измерения на работата си Десислава. "Едно от най-трудните неща в живота е да отстояваш личното си пространство и да зачиташ това на другия", допълва тя.

В България все още няма училище, което да използва този метод на обучение. "Естественото продължение след Монтесори детската градина е например системата Jump Math", дава идея Десислава. Според нея обаче децата са подготвени да се справят с всяка ситуация, а създадената основа няма как да се изгуби. "Когато отидат в училище, те имат отлични социални умения, емоционална интелигентност и емпатия, уважение към личността, концентрация, "мислене извън кутията", казва тя. Важно според нея е не само къде отиват децата, след като са преминали през Монтесори обучение - а този метод и внимание към детето да се прилагат на повече места извън частните детски градини.

 

По стъпките на Валдорф

Валдорфската педагогика е другият популярен алтернативен метод за обучение в детската градина (а и в училище). В момента в София има три такива детски градини, както и училището "Николай Райнов", което е основано през 2011 г. Основната разлика между методиката на Мария Монтесори и тази на Рудолф Щайнер (позната като "Валдорф") е в материалите. При "Валдорф" няма специално разработени учебни игри и занимания. "Щайнер разделя развитието на детето на цикли от по седем години", обяснява Гергана, която е сътрудник във валдорфското начално училище "Проф. Николай Райнов". "Възрастта между 7 и 14 години е посветена на чувствата, тогава се учи чрез емоция", казва тя. Във валдорфската педагогика е важен ритъмът. Затова програмата на децата е разделена по дни - всеки понеделник имат рисуване, във вторник работят с филц, в сряда се занимават керамика и т.н. Всичко се учи чрез сетивата и по няколко начина. "Следва се индивидуалността на детето. Учителите познават прекрасно всеки един от учениците си, неговите интереси, нужди и темпо и имат много по-комплексен поглед върху развитието им, отколкото където и да е било другаде", смята Гергана. Целта на образованието е да помогне на децата да са здраво стъпили на земята и свободно мислещи.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 5

    Въпросът е, как ще се финансират тези детски заведения? Ще има ли ваучерна система която ще позволява пренасочване на държавни/обществени средства към тези детски заведения (с доплащане от родителите ако е необходимо) или ще са изцяло частни? Ако е последното, то създаваме отново система за елита и за "останалите". Така или иначе държавата трябва да осигури поне една година предучилищно образование в детските градини, иначе учителите в първи клас ще са поставени пред огромни проблеми с дисциплина, език, общуване и т.н. предвид демографската структура на населението. Просто казано, не бихте искали времето ви да отива в коригиране липсата на домашен ред и дисциплина на едно дете оставяйки целия клас на самотек.

    Нередност?
  • 2
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • + 11

    На съпругата ми дипломната и работа беше за Валдорфската педагогика.
    Аз, като един прагматичен инженер, погледнах с недоверие към темата.
    Оказа се, че съм сбъркал. Интересна е и има какво да се научи и вземе, дори и за традиционните детски градини.

    Нередност?
  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 7

    До коментар [#2] от "Кирето":

    Отлично, може би съпругата Ви ще е много полезен консултант за родители които решават къде да определят детето си. Системата Щайнер/Валдорф има определени особености и тип личност който развива (има и много критика предвид философията на създателя и, Р. Щайнер). Монтесори е с различна философия. Една кратка справка за съвременните философии е това направление може да бъде http://www.pbs.org/parents/education/going-to-school/choosing/comparing-preschool-philosophies-montessori-waldorf-and-more/

    Нередност?
  • 4
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • + 7

    До коментар [#3] от "daskal1":

    За съжаление след, като завърши не успя да си намери работа по специалността. Сега е в съвсем друга сфера, но от чисто любопитство, а и защото все още педагогиката и е "на сърце", продължава да се интересува от темата. Благодаря за линка, ще и го препоръчам.
    П.П. Чета ти с интерес постовете, разумни и обосновани са.
    Бъди здрав!

    Нередност?
  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 7

    До коментар [#4] от "Кирето":

    Благодаря. Болно ми е като наблюдавам как глупаво и безотговорно хабим най-ценния капитал на нацията - мислещите хора които се движат от идеи а не от "далавери". Здраве да е, "не се гаси туй що не гасне".

    Нередност?
  • 6
    flamendialis avatar :-|
    flamendialis
    • + 8

    Дъщеря ми посещаваше Детска къща Монтесори. Невероятно е колко много научи не само за света, но и за отношенията с останалите. Мога само да сипя похвали, още повече на фона на шестте детски градини, които преди това опитахме. Горещо препоръчвам! Сега, в училищна възраст, с програмата на МОН, съм ужасена. Кой пише тези учебници- малоумни старци, изкукуригали научни работници?? Схоластично, отвлечено, скучно. А науката е толкова интересна...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал