🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Все още разделени

Съвременна Европа още не е разбрала, че ислямът е една от религиите й, казват двама изследователи на проблема

На много места в Европа съжителството между различни обичаи и традиции продължава да е трудно.
На много места в Европа съжителството между различни обичаи и традиции продължава да е трудно.
На много места в Европа съжителството между различни обичаи и традиции продължава да е трудно.    ©  Reuters
На много места в Европа съжителството между различни обичаи и традиции продължава да е трудно.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Четири. Толкова са цифром и словом минаретата в Швейцария, където преди месец с референдум бе забранен строежът на тези архитектурни части от джамиите. Ако съди по реакцията на онези 58% от швейцарците, които гласуваха "за", човек би заключил, че страната на часовниците, банките и шоколадите плува в море от джамии, а гласовете на мюезините се носят напевно над алпийските хълмове.

Този референдум предизвика вълна от реакции в цяла Западна и дори Централна Европа. На сайта на френския "Фигаро" 73% от хората са против нови минарета във Франция, на сайта на германския "Шпигел" - 78%. В проучване в Белгия 56.7% не искат джамии, а почти 60% - минарета. В Чехия и Словакия пък процентите достигат 80.

На Изток знаят, на Запад - още не

Повече от ясно е, че онези четири минарета не са предизвикали гнева на швейцарците, точно както джамиите не са в основата на това обществено недоволство, което, изглежда, цари в голяма част от Европа. Старият континент просто продължава да се страхува от промените и предпочита да не ги вижда. "Този референдум влоши дебата в Европа", категоричен е проф. Оливие Роа - автор на "Глобализираният ислям" и един от солидните гласове в европейското пространство, когато става въпрос за отношенията с мюсюлманите. "Той направи официални предразсъдъци, които досега бяха изразявани само в лични разговори или от крайнодесните. Това е легитимацията на ислямофобията."

Провокиран от подновените дебати по тази многократно обсъждана тема, "Капитал" разговаря с Роа и с Амел Бубакьор - ръководител на програмата "Ислямът и Европа" в Центъра за европейски политически изследвания и експерт на центъра "Карнеги" за Близкия изток. Още в самото начало уточнихме, че България и Балканите като цяло са извън контекста на тази тема. Въпреки привидните прилики (например стремежът за референдум за новините на турски език и други инициативи, израз не на религиозна, а на политическа реакция) съществената разлика е във факта, че мюсюлманите тук са историческо малцинство със своите корени и традиции, което не е чужда, а неразделна част от обществото. Ислям и християнство съжителстват отдавна по тези земи, така че България е облагодетелствана да наблюдава от позицията на изстрадано познание сблъсъка, който протича в момента на Запад.

"Вече 20 години имаме противоречия около присъствието на мюсюлманите в Европа, така че да, има проблем, но не мисля, че мюсюлманите са проблемът", казва Бубакьор. Според нея с референдума си швейцарците са изразили нещо, което мнозина други европейци мислят - ислямът трябва да бъде винаги скрит и когато излиза на открито, бива посрещан с недоволство. Този ход може и да е възможен за Швейцария с нейните няколко джамии и малко мюсюлманско население, което в голямата си част няма местно гражданство. За страни като Великобритания, Франция и Германия обаче подобно "решение" звучи абсурдно."Когато имаш 20 млн. души мюсюлмани, е много трудно да ги караш да бъдат невидими", казва Бубакьор.

Роа твърди, че този стремеж се крепи на една много важна заблуда: "Ислямът вече е една от европейските религии, но европейците не го осъзнават. Има разлика между социалната реалност и възприемането й. Например французите все още мислят за мюсюлманите предимно като за имигранти, докато огромна част от френските мюсюлмани всъщност не са такива - те са второ и трето поколение французи." Предизвикателството идва, когато тези доскоро затворени в частната си сфера хора, които прекарват времето си в работа и в домовете си, започнат да формулират политически искания. "Откакто решиха да кажат "това е и моята страна и искам тя да уважава моите искания", се появяват проблеми и фобии", констатира Бубакьор.

Работа, не религия

Страховете на Европа към тези искания са до голяма степен формирани от радикалния образ на исляма. В очите на западноевропейците явно повечето мюсюлмани остават зависими от религията си, затворени доброволно в изолация сред себеподобни и враждебно настроени към нормите на страните, в които живеят. Изследване на фондация "Отворено общество" от декември тази година в 11 големи града с мюсюлманска диаспора показва различна картина.

Голяма част от интервюираните биха предпочели, ако могат, да живеят в смесени квартали, за да могат децата им да израснат в такава среда. Огромна част от нуждите и желанията им са свързани не с религията, а с обикновени ежедневни грижи, идентични с останалите части на обществото. Това надали е изненада - хората принципно не обичат да живеят в гета, а основните им изисквания са свързани не с мястото им за молитви, а с нуждата от работа, образование, дом, добри съседи, чисти улици и ниска престъпност. Шейсет и един процента от западноевропейските мюсюлмани имат силно чувство на принадлежност към държавата, а 70% - към градовете, в които живеят.

Обезпокоителен е ниският процент хора във Франция (49%) и в Германия (23%), които се чувстват част от нацията. Бубакьор обаче обяснява тази реакция с недоволството им от отношението на другите и с дискриминацията, на която стават свидетели. "Не бива да бъркаме отговора на въпроса "чувствате ли се французин" с реалността. Мнозинството от тези хора, независимо от произхода им, не биха живяли никъде другаде, не искат да живеят никъде другаде и това е тяхната страна."

Основните пречки пред интеграцията на мюсюлманите следователно продължават да бъдат социално-икономически, а не религиозни. Носенето на забрадка например не потиска интелектуалните способности повече от носенето на къса пола. Въпреки това в изследването на "Отворено общество" мюсюлмани от Берлин твърдят, че в Германия жените, носещи типичната ислямска забрадка, имат все по-малък шанс да получат работа, свързана с интелектуален труд. За мюсюлманите като цяло е три пъти по-вероятно да бъдат безработни.

Вместо да се дебатира по тези проблеми, общественото внимание продължава да се измества към опасенията от радикализъм, за което безспорно помогна войната срещу тероризма. "Нещата, с които се борим сега, бяха под повърхността през 80-те и 90-те и бяха тук и преди 11 септември 2001 г.", казва Бубакьор. "Това, което се промени, е, че тези проблеми са разглеждани и през призмата на исляма, не просто на социалните предизвикателства. Дебатите често са предизвикани от крайнодесни партии, защото има проблем във възприемането на тези хора като европейци."

Възходът на ислямофобията не е единственият страх на иначе влюбената в толерантността си Европа - в последните години антисемитизмът и расизмът също нарастват. Това е следствие от избягването на големия дебат за идентичността и неизбежните промени в нея. "Европа затваря съзнанието си от страх. Страх например от европейската конструкция. Хората, които са против исляма, често са същите хора, които са против Европейския съюз", смята проф. Роа.

В търсене на евроислям

Мюсюлманските общности в различните страни, разбира се, носят своя вина за ситуацията, в която се намират. Сред тях често липсват диалогични фигури с авторитет и лидерство, твърди Роа. "Те са много разнообразна група, а онези, които се представят за лидери, са твърде тесногръди и религиозни. Някои правителства, като турското например, искат да говорят от името на европейските мюсюлмани и това също е част от проблема."

Решенията вече се случват на по-ниско ниво - Германия започна да обучава собствени имами, млади мюсюлмани влизат в политическия живот на страните си, но в основните партии, а не в етнически или религиозни. Рано или късно те ще поемат отговорността да говорят за различните проблеми на мюсюлманските общности и ще помогнат за налагането им като част от съвременното европейско общество, което, реалистично погледнато, е единственият позитивен изход от ситуацията на засилваща се сегрегация. "Вместо да се фокусираме върху интеграцията, която за 30 години не донесе никакво решение, нека говорим за по-малко дискриминация. Няма нужда от нови правила, просто нека вече съществуващите да се прилагат за мюсюлманите", категорична е Амел Бобакьор, която има отделни изследвания върху дискриминацията срещу мюсюлманките.

Така без натиск може дори да се стигне до онази митична мечта за евроислям, съвместим с културата на Стария континент. За това обаче ще трябват най-малко десет години, смята професор Роа, който е изследвал трансформациите на тази религия по света. "Понеже те трябва да се утвърдят религиозно в едно общество, което културно не е мюсюлманско, те трябва да предефинират религията. Така че се търси какво значи европейски ислям. И да, в това време ще имаме конфликти."

49 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    -
    • - 11
    • + 41

    Съвременна Европа все не ще да разбере, че или тя исляма, или ислямът нея.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Наблюдател
    • - 11
    • + 25

    Повечето редови мюсюлмани всъщност са хора като нас, мислят да изхранят семейството и многобройната си челяд. Те не са тръгнали да се самовзривяват. Избягали са от бедността в страните си и търсят по-добър живот в Европа. И без да ни тероризират, само след няколко поколения, със скоростта, с която се размножават, до края на века вероятно ще са мнозинство в Европа и легално ще могат да вземат властта.
    От този терор интерес имат определени групи, които целят да контролират обществото и да намалят свободата на отделния гражданин. Вече и във Великобритания - страната на свободните хора, ще имат лична карта /символ на контрола над индивида/. Ако нямаш лична карта - не съществуваш или какво?
    Огромни суми пари се харчат за сигурност, камери Биг Брадър и т.н. Някой печели от това и този някой има нужда обикновения гражданин да се чувства застрашен от терористи. Нищо не мобилизира повече нацията от общия враг. Ако няма враг, могат да го създадат, за да ни плашат.
    Ако има враг, защо просто не натоварят всеки краен фундаменталист и цялото му семейство на фериботи, ако вече имат местно гражданство, да им се отнеме, и да ги изпратят по живо по здраво в първородината им?
    Ако днес направят референдум, дали хората са съгласни да бъдат екстрадирани всички фундаменталисти, ислямисти и т.н. от западните страни, ще има огромно мнозинство "За". Но на управляващите такова бързо решение не им трябва. Те имат нужда от "врага" в задния ни двор.
    Водят се многомилиардни войни в Ирак, Афганистан, подготвят и Иран напоследък... Тези огромни пари изтичат от националните бюджети директно в джоба на производители на танкове, техника, тренировка на армия, която уж трябва да ни пази, а е на хиляди километри извън държавата и т.н.

    Нередност?
  • 3
    antropos avatar :-|
    antropos
    • - 1
    • + 10

    Сегрегацията си остава най-сериозния проблем пред ислямската общност,независимо от заявени в анонимна анкета желания.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Четиво за Правителството .Ислям и развитие
    • - 8
    • + 31

    Хората са предубеждение към исляма, защото всички сблъсъци стават , ПРОВОКИРАНИ от хора с ислямска вяра: взривове, камикадзета, атентати по суша, океан, въздух, запалване на коли по улиците.
    И все са хора или учили в "лошата Европа и САЩ" или такива, които съзнателно ТЪРСЯТ УБЕЖИЩЕ в същите континенти.
    Е????...
    А за нас, специално в България,Доган, ДПС, Местан и др да прочетат ВНИМАТЕЛНО!!!
    "Германия започна да обучава собствени имами, млади мюсюлмани влизат в политическия живот на страните си, но в основните партии, а не в етнически или религиозни."
    Интеграцията става чрез "влизане в политическия живот на страните си, но в основните партии, а не в етнически или религиозни."!!!!
    ОНОВА, което говорим отдавна, но Доган и сие си правят оглушки и държат в НЕВЕДЕНИЕ и ПОДЧИНЕНИЕ гласоподавателите си, ЗАБЛУЖДАВАЙКИ ги и НАСЪСКВАЙКИ ги по несъществуващи противоречия, или потакива, създадени от самата ДПС, за да ги държат УПРАВЛЯЕМИ и в ПОДЧИНЕНИЕ.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Гномео
    • - 31
    • + 10

    Изключително тъжно е, че предразсъдъците и дискриминацията са толкова силни дори в Западна Европа. Нетолерантността и липсата на грамотност по отношение на човешките права у българите е нещо, с което сме свикнали, но този референдум е истински удар.

    Поздравления за Капитал, който е една от малкото български медии, които отстояват европейската ценностна система (поне официалната такава)!

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Aussie
    • - 5
    • + 37

    Аз също нямам проблеми с исляма и хората изповядващи го. Дори смятам че са по толерантни в някои случаи от останалите. Проблема в Швейцария е друг. Аз съм бил в Турция доста пъти и винаги съм се чудил как ли ще реагирам ако пред собственото ми жилище се построи една джамия с минарета и ходжата почне на всеки 3-4 часа да пее от минарето за молитва. Е това според мен е нетърпимостта а не че видиш ли мразим мюсулманите или исляма. Лично за мен не беше удоволствия да слушам от всяка джамия пеене лие или вой някакъв. Всеки е свободен да изповядва каквато религия си иска стига да не пречи на останалите. Другото са празни приказки и популизъм.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-P
    Bastor
    • - 6
    • + 31

    Ислямът е една от най-малоумните религии, които съществуват....мда...състезаието е напечено, но успява да спечели чрез арогантността си. Самата идея, че гадните мюсюлмани си мислят, че държави като Англия, Франция, Германия, Испания и т.н. са ЗАДЪЛЖЕНИ да уважават "религиозното им право" да измъчват и убиват жените си на тяхна територия без наказание и да се държат с тях като с с животни. А забрадките...забрадките трябва да бъдат напълно забранени във всяка една цивилизована държава.

    Религията като цяло е тумор в обществото. Нещо, което ще ни разруши. Та в крайна сметка или ние религията или тя нас....

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Kaetan
    • - 2
    • + 28

    -Вярваш ли в бог?
    -Не.
    *изстрел*
    -Вярваш ли в бог?
    -Да.
    -В моя бог?
    -Не.
    *изстрел*

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-?
    ВВВ
    • - 1
    • + 27

    интересен ми е отговорът на въпроса-защо българските мюсюлмани , които живеят у нас от векове се наричат турци-чужденци , а тези живеещи в ЕС от 2-3 поколения мюсюлмани се назовават жители на съответната държава от ЕС ?

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    R.T.
    • - 3
    • + 9

    Не мисля ,че в Европа проблема е толкова религиозна дискриминация и расизъм колкото е класизъм.Всички са имали учители в училище и в университета мюсюлмани и цветнокожи.Всеки е бил преглеждан поне един път от такъв лекар.Има ги в банките,в администрацията,в всички сфери на обслужването.....Страхът и неприемането е от маргиналните.Тъй като всяка емиграция в големият си процент /бкл. и българската само 5% е университетска/произлиза от ниските социални слоеве-интеграцията е много трудна.Големият проблем е втората генерация-останала без да е достатъчно формиране хора които не са "нито от тук" "нито от там"и трудно се вграждат.
    Ако се направи една анкета в Стара Европа-има ли страх от източно-европейците ще излезне същият резултат.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал