🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Електронно дистанционно гласуване - дебат за неспециалисти

Наталия Димитрова-Попова, кандидат за общински съветник и водач на листата на Зелените за община Благоевград с бюлетина № 13

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Г-ЖО ДИМИТРОВА, КАКВО ВИ ПРОВОКИРА ДА СЕ ОПИТАТЕ ДА ОБЯСНИТЕ НА "НЕЕКСПЕРТЕН" ЕЗИК КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ЕЛЕКТРОННОТО ГЛАСУВАНЕ ПО ИНТЕРНЕТ? 

Аз самата съм по професия икономист и урбанист и от дълги години работя по проекти, свързани с подобряване на градската среда. Не съм ИТ експерт и когато се консултирах с познати блогъри и ИТ специалисти, как протича електронното гласуване, първият път нищо не разбрах! - 90% от разговора ни беше изпълнен с непознати за мен технически термини като "хашове", "интернет протоколи", "криптографии" и пр. 

В допълнение, като част от кампанията за референдума и местните избори в Благоевград, където съм и кандидат за общински съветник на Зелените, няколко пъти имахме открит щанд на централната улица и с учудване установих, че 50% от хората, въобще не бяха чували, че ще има национален референдум по тази тема, а ние очакваме от тях да гласуват и да имаме висока избирателна активност, за да се зачетат резултатите от него! Т.е. има голяма нужда в обществото, първо, въобще да се говори повече за националния референдум и второ, да се обяснява за електронното гласуване на разбираем за хората език.

В КОИ ДРУГИ СТРАНИ СЕ ГЛАСУВА ПО ИНТЕРНЕТ И ОТ КОЛКО ГОДИНИ? 

Има много примери от други страни. Например в Европа това са: Естония (от 2005 г.), където се гласува дистанционно и на общински, и на национални избори; Швейцария (от 2004 г.), където системата за електронно гласуване по интернет се използва успешно в кантон Женева и Цюрих; Норвегия, където експериментално е тествано и в общински (2011), и в национални (2013) избори; Франция, където е проведено експериментално електронно гласуване по интернет на последните президентски избори през 2013 г. В Канада също има провинции, в които повече от 10 години може да се гласува дистанционно на общински избори.

В Индия (от 2004) и Бразилия (от 2000) пък се използва само електронно машинно гласуване, т.е. не се използват въобще хартиени бюлетини, а на последните президентски избори и в двете страни експериментално е тествано и електронно дистанционно гласуване. Както виждаме електронното гласуване се тества или вече изцяло използва в много страни в и извън Европа. Защо България да не бъде сред пионерите в тази област и докато се разработват системите за дистанционното гласуване, междувременно да започнем с по-масово ползване на машинно гласуване? При него със сигурност няма как да влезеш и да гласуваш с "маркирана" бюлетина.  

КАК ЕЛЕКТРОННОТО ДИСТАНЦИОННО ГЛАСУВАНЕ ГАРАНТИРА АНОНИМНОСТТА НА ВОТА? 

На нетехнически език електронното гласуване по интернет протича в 4 стъпки, (които е най-добре да се поддържат от 4 независими един от друг екипи, за да няма съмнения за вмешателство и манипулации), които съвпадат със стъпките и при гласуването на хартия:  

Първо имаме виртуална проверка на самоличността - на тази стъпка се проверява дали лицето X има право на глас като разчитат определени данни за вас, вградени във вашата лична карта или на друг носител. След проверката, лицето получават "виртуален пропуск", на който пише само "ДА, X може да гласува". 

При втората стъпка, срещу "виртуалния пропуск" от стъпка 1, получаваме виртуална бюлетина – тъй като на този "пропуск", пише само че имаме право на глас, но НЕ МОЖЕ да се види КОЙ получава бюлетината, нашата анонимност е гарантирана. 

При третата стъпка влизаме във виртуалната стая за гласуване и използваме бюлетината от стъпка 2 – отново, тъй като виртуалната бюлетина не съдържа информация за това КОЙ гласува, дори и администраторът на тази стъпка да вижда как гласувате, той не може да види кой стои зад този избор. 

Четвъртата стъпка е отваряне на виртуалната кутия с бюлетини – това става в края на изборния ден, САМО АКО И КОГАТО мнозинството от членовете на Централната избирателна комисия, вкарат в системата за гласуване индивидуален, виртуален "ключ" (в Естония това се предава пряко по телевизията даже). Следователно преди този момент, никой няма достъп до вече подадените виртуални бюлетини, за да ги манипулира. 

КАКВИ СА ОСНОВНИТЕ МУ ПРЕИМУЩЕСТВА ПРЕД ТРАДИЦИОННА СИСТЕМА ЗА ГЛАСУВАНЕ С ХАРТИЕНИ БЮЛЕТИНИ? 

Много са. Ще се опитам да изброя само част от тях: 

Възможност за ПРЕГЛАСУВАНЕ НА ВОТА: ако първоначалното гласуване е станало под натиск на работодателя ви сутринта на работното ви място, можете да гласувате повторно като се приберете вечерта в къщи: системата ще отчете и ще преброи САМО ПОСЛЕДНИЯ ИЗБОР; 

Отпада нуждата от всички "ЛЕГАЛНИ ФОРМИ ЗА КУПУВАНЕ" на гласове, позволени от Изборния кодекс (ИК) - застъпници, наблюдатели, представители на политически партии. За тези местни избори заплащането за застъпници в Благоевград се движи от 70 до 120 лв. Това са пари дадени на ръка, без договор и без отчитане пред НАП. Защо не се въведе ограничение в ИК, парламентарно представените партии да нямат право на застъпници, защото по закон членовете на избирателните комисии се назначават само от тях и не могат да имат претенции, че не са представени по време на вота? 

Отпада рискът от ДВОЙНО БРОЕНЕ НА БЮЛЕТИНИ – при всички избори през последните години има масови случаи на двойно гласуване. Например от т.нар. "служебно ангажирани лица в изборите", като наблюдателите (на последните парламентарни избори имахме десетки хиляди такива, регистрирани от организации, близки до политически партии), които имат удостоверение да гласуват на друго място.

Какво им пречи на тези хора да гласуват сутринта по постоянен адрес и по-късно през деня на друго място като "наблюдател"? Да е достигала до вас информация през годините, че някой е глобен заради това, че е гласувал на две места и дали това въобще се засича, а в същото време на всички избори имаме десетки хиляди валидни бюлетини в повече от хората, които действително са гласували? 

Отпада рискът от МАНИПУЛИРАНЕ на броя подадени гласове от членове на избирателните комисии – както в горния случай, на всички избори има секции, в които по списък има например 200 гласували, но валидните бюлетини в урната са 230. И тъй като няма как да се разпознае кои са "допълнителните" бюлетини, всички в урната се зачитат към общия резултат, т.е. няма как да се анулира вотът, защото не се знае кои са "манипулираните" бюлетини.  

Електронното гласуване ще доведе до ПЕСТЕНЕ НА РЕСУРСИ: Сега за всякакви видове избори се изразходват суми от порядъка на 40-50 млн. лв.: за заплащане на членове на избирателни комисии, ангажиране на помещения за гласуване и разместване на учебния график на образователни институции. Ако погледнете стойността на сключените договори за обществени поръчки през последните години и за най-сложите платформи за електронни услуги, няма такива повече от няколко милиона. А след първоначалното изграждане и тестване на системата за дистанционно гласуване, след това остават само годишните разходи за поддръжката й. 

Електронното гласуване ще стимулира ПО-ВИСОКА ИЗБИРАТЕЛНА АКТИВНОСТ: много политически активни хора се оказват в командировка, на работа, на семейно тържество или са в отпуска в деня на изборите и не могат да гласуват. Да не говорим за българите в чужбина, които ако искат да упражнят конституционното си право на глас, понякога трябва да пътуват няколко часа и да инвестират значителни собствени средства. Подаването на "виртуална" бюлетина може да се осъществи от всяка точка на планетата с достъп до интернет. 

Много по-ефективни методи за ПРОСЛЕДЯЕМОСТ НА ОПИТИ ЗА ЗЛОУПОТРЕБИ със системата на гласуване в реално време: он-лайн технологиите позволяват много по-лесно да се открие, ако някой е гласувал с фалшива идентичност, или въобще е правен опит за пробив в системата, и да се отмени този вот.

В реалния живот, за съжаление, нашият неманипулиран вот много често "се състезава" със схеми на маркирани бюлетини на хора от малцинствата или социално слаби граждани, които се организират от полуграмотни местни феодали, в повечето случаи с висящи присъди, които в най-често остават неразкрити или не стигат до осъдителни присъди. Е, как при сегашната система да насърчаваме хората да гласуват, след като един съзнателно направен избор трябва да се бори с два купени или направени под натиск и никой нищо не може да промени? 

РЕАЛИСТИЧНО ЛИ Е ДА ОЧАКВАМЕ В СКОРО ВРЕМЕ ДА МОЖЕМ ДА ГЛАСУВАМЕ ПО ИНТЕРНЕТ? 

В България много хора и фирми банкират, подават данъчни декларации, кандидатстват за финансиране електронно и дистанционно от повече от 10 години и не искат и да си помислят да се върнат към света на опашки и гишета, попълване на хартии и спорове с изнервени служители. Преди 20 години търсехме телефон, за да се обадим на приятел, а сега го носим в джоба си. Пак преди толкова време можехме да си комуникираме с познати в чужбина главно с писма, защото телефонните разговори бяха скъпи.

Сега всички ползваме електронна поща и безплатни приложения на мобилните си телефони. Т.е. въпросът за електронното гласуване е по-скоро кога, а не дали ще се случи. От нас зависи да изберем това да бъде по-скоро и от Зелените призоваваме всички български граждани да подкрепят със своето "ДА" възможността да имаме една по-демократична система за гласуване, чрез която гражданите имат по-голям шанс да се противопоставят на корпоративния и купения вот и да определят бъдещето на своите деца.

Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Все още няма коментари
Нов коментар