Ancestral Superfoods, или когато храната е на живот и смърт
Компанията за функционални храни и добавки има ясната идея, че нейните продукти трябва да помагат за здравето на хората
Вяра П. Николова
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Ancestral Superfoods произвежда функционални храни и добавки за по-здравословен начин на живот.
- През ноември компанията получава инвестиция от фонда NV3 и група бизнес ангели.
- Сред целите, които Ancestral Superfoods си поставя през новата година, са утрояване на приходите и достигане до нови пазари.
Когато през 2013 г. Живко Джамяров преживява инсулт, предшестван от цял куп диагнози, и е изправен съвсем буквално пред смъртта, предприемачът се замисля какво би направил, ако има шанс да оцелее. Отговорът е, че би живял по изцяло различен начин и би помогнал и на други да го правят, като променят радикално диетата си. Още тогава се заражда идеята за Ancestral Superfoods ("Ансестрал суперфудс") - компания, която се превръща в лична кауза, разширение на живота на Джамяров. Тя произвежда функционални храни и хранителни добавки, с които Джамяров иска да помогне на хората да се справят със своите здравословни проблеми или да ги използват като превенция, за да не стигнат до това, което той е преживял.
Компанията "Ансестрал суперфудс" е основана от Джамяров и още трима партньори през 2017 г. с ясната идея да произвежда функционални храни и хранителни добавки, които да бъдат в полза на хората. Първите продажби и реалното начало идват две години по-късно, през 2019 г., тъй като в годината преди това екипът на компанията тества как се възприемат продуктите на пазара и след обратната връзка подобрява опаковките и състава на асортимента. Джамяров казва пред "Капитал", че пандемията забавя ръста на компанията, но от 2021 г. Ancestral Superfoods успява да навакса изоставането, става по-разпознаваема и вече "присъства добре в сектора си".
Компанията продава прахови миксове, десерти на хапки, закуски и чайове. Всички те се произвеждат в България и Унгария.
През 2023 г. приходите на "Ансестрал суперфудс" са около 250 хил. лева, като през ноември компанията получава инвестиция от фонда NV3 и група бизнес ангели. Тя е една от последните за NV3, който оперираше с ресурс от Фонда на фондовете и имаше краен срок до 2023 г. да направи своите инвестиции. Според документи в Търговския регистър инвестицията е общо за 300 хил. евро, от които почти 240 хил. евро от NV3.
С получената сума компанията планира следващите си стъпки към пазари извън България и развитие на продажбите и маркетинга, за да може Ancestral Superfoods "да стъпи там, където имаме визия да бъдем", по думите на Джамяров.
За изборите в начина на хранене
Самият Джамяров е в областта на биологичните храни още от 2009 г., когато се прибира от Германия заради здравословни проблеми, които застрашават живота му. Той преминава през кратка фаза на вегетарианство, а след това на веганство и започва да консумира единствено растителна храна.
В този период основава първата си компания за търговия с биохрани "Зелена Земя". Малко по-късно поема българския клон на австрийската биосертифицираща организация Austria Bio Garantie, като успоредно отваря с приятели ресторанта Soul Kitchen в София (в който към 2024 г. няма дял). Следва създаването на Ancestral Superfoods, като в момента предприемачът се е посветил изцяло на компанията.
На въпроса какво е суперхрана, предприемачът казва, че това е едно разтегливо понятие, което не обича да използва често, макар да е в името на компанията му, но ако трябва да го определи, това са "храни, чийто състав от конкретни вещества превъзхожда други храни".
За него комбинирането на философията на хранене и бизнес се получават естествено. "Когато имаш мисия и кауза, както стана при мен, и искаш да направиш нещо добро за хората, нещата се получават", казва той. Другото важно условие за правенето на такъв вид бизнес е основателят на една компания да сформира добър екип от хора, на които да предаде мисията и визията си. Той добавя, че точните хора сами идват в компанията и не му се налага дълго да ги търси.
В компанията само двама души работят на пълен режим, а останалите са част от други ключови звена и помагат за развитието на непълен работен ден.
Суперхрани на обикновен пазар
Това, което отличава Ancestral Superfoods от останалите подобни бизнеси на пазара, е процесът на покълване и ферментация, на който залага компанията. Джамяров обяснява, че когато растителните компоненти минат през покълване, те са по-лесно усвоими за човешкия организъм и хранителните вещества от тях могат да бъдат извлечени по-лесно. Той забелязва, че хората в голяма степен не приемат достатъчно фибри и заради качеството на храната и начина им на живот има риск от различни заболявания.
Джамяров казва, че не съществува чудотворно хапче, което да реши всички въпроси по отношение на здравето. Въпросът е човек да има качествена храна и да прави положителни промени в начина си на живот, за да може да подобри и общото си здравословно състояние.
С името Ancestral Superfoods Джамяров иска да направи връзка с българските хранителни традиции и огромното разнообразие, което се наблюдава в региона. "В България и като цяло на Балканите има достатъчно храни, които не отстъпват на масово рекламираните суперхрани. Искахме да заложим на покълването и ферментацията и съответно на плодовете и зеленолистните, които имаме в България", казва той.
“Ако се развиваме добре в собствената си градина и регион, няма да има по-хубаво нещо. Трябва да имаш здрави корени, преди да ходиш, където и да е другаде”.
Живко Джамяров
основател на Ancestral Superfoods
А сега накъде
За 2024 г. Ancestral Superfoods има няколко заложени цели. През новата година компанията иска да утрои приходите си от 2023 г. и изгражда структурата на работните процеси по такъв начин, че този отскок да се случи по-лесно. Основателят Джамяров казва, че тази цел е свързана с доста организационни промени. На фокус компанията поставя успоредно още продуктовото развитие, подобрението на маркетинга и достигането до нови пазари.
Получената инвестиция от NV3 и бизнес ангелите ще бъде използвана именно в посока развитие на продажбите и маркетинга. В момента Ancestral Superfoods продава основно чрез своя онлайн магазин и рекламира предимно чрез Facebook и имейл маркетинг. Джамяров планира да включи като канали за реклама още Google, Instagram, TikTok и YouTube.
Ancestral Superfoods иска да развие хибриден модел, в който да си партнира и със специалисти по хранене като клинични диетолози и сертифицирани нутриционисти, които да оценят и препоръчат продуктите на компанията на своите клиенти. "Това е най-естественият и органичен начин, по който да достигнем до хората", казва Джамяров.
През 2024 г. Ancestral Superfoods работи и по това успешният бизнес модел на компанията да развие мрежа от физически магазини и търговци на дребно в други държави. През януари тя пуска продуктите си в Amazon във Великобритания, като предстои скоро това да се случи и в Германия. Работи се по отварянето и на онлайн магазин за Румъния.
"Търсим подходящи дистрибутори, които да бъдат хора, приели това като кауза и потенциален хубав бизнес, който да развиват на своя територия", казва още Джамяров. Стъпки се правят и към Австралия, Гърция, Полша и Скандинавския полуостров. За него това са пазари, които не трябва да бъдат подценявани.
6 коментара
Вижте им само опаковките на снимката: дори една буква на български. Пък полсле „изберете българското“. В София съм попадал на заведения, които дори нема менюта на български, аман от комплексари.
"да помогне на хората"
Стига лицемерни глупости, всичко това са печалбарски начинания от типа "как да пробутаме чешмяна вода в лъскава опаковка с 1000% надценка на жълтопаветните сектантни". Гол маркетинг и нищо повече. Ако едно производство е човекоориентирано, то ще изглежда по различен начин и ще се стреми към ниски цени за да обхване масовия потребител.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.