🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Токи" ще направи доставката на ток изгодно и приятно преживяване

Юри Катанов, управляващ директор на първата дигитална платформа за доставка на електроенергия - "Токи"

"Токи" ще направи доставката на ток изгодно и приятно преживяване
"Токи" ще направи доставката на ток изгодно и приятно преживяване
   ©  Цветлина Белутова
   ©  Цветлина Белутова

Юри Катанов е управляващ директор на дигиталния доставчик на ток за малки и средни предприятия и домакинства "Токи". Катанов е лицензиран финансов анализатор (CFA) с дългогодишен мениджърски опит в областта на инвестициите и корпоративните финанси в сектори като сливания и придобивания, чиста енергия, електромобилност, финансови услуги и недвижими имоти.

От 1 октомври всички фирми трябва да започнат да се снабдяват с ток по свободно договорени цени. За да се случи това обаче, още в началото на септември е необходимо да се подпишат договори с новите доставчици на ток. Според вас готов ли е бизнесът, а и енергийният сектор, за това предизвикателство?

От моя гледна точка енергийният сектор е по-готов от бизнеса, защото малките и средните фирми, на които за пръв път им се случва такава промяна, не са запознати със законовите промени. Имаше твърде малко време между въвеждане на задължението за излизане на свободния пазар за всички фирми и срокът за неговото прилагане - от юни до 1 октомври. Но въпреки това вярваме, че с общи усилия ще има една достатъчно успешна информационна кампания и нещата ще се случат.

В крайна сметка целта е малките фирми да разберат, че за пръв път ще имат възможност да избират между различни оферти, различни доставчици, различни услуги и най-вече по-добри ценови параметри на електроснабдяването. Нашата амбиция в "Токи" е да обърнем дефекта в ефект.

Независимо че либерализацията се случва късно и в кратки срокове, ние предлагаме напълно дигитално решение за доставка на енергия, което ще остави в миналото висенето по опашки и разправиите по гишета за неясни сметки. Искаме услугата на "Токи" да е едно ново преживяване за българските потребители, каквито са услугите на Revolut, Amazon, Spark, OLX, Bird и много други.

Основното притеснение, когато преди няколко месеца се гласуваха въпросните промени, беше свързано с това, че може да има сътресения в сектора - някои фирми да останат без ток, други да плащат много по-скъпо и т.н. Сега при разговорите ви с потенциални клиенти има ли такива опасения? Въобще как е настроен бизнесът към предстоящата промяна?

Досега не сме усетили сериозни притеснения сред фирмите, че може да останат без ток или да настъпи някакъв катаклизъм, когато напуснат регулирания пазар. Естествено обаче всеки има своите въпроси, които са по-скоро практични - как ще се променят сметките за ток, как ще се случи прехвърлянето към новия доставчик, какви договори ще се подписват, при какви условия ще могат да се прекратяват и т.н. Именно тук е ролята на търговците, а и на медиите в някаква степен, да обяснят реформата.

Основното е, че за клиентите нещата се променят към по-добро - ще има повече конкуренция, повече прозрачност, дигитализиране на услугите и най-вече пазарни цени. При правилно избран продукт и търговец бизнес потребителите със сигурност ще могат да постигнат и спестявания от месечните си разходи за ток. Тези, на които им се повишат сметките, пък ще могат да си изберат друг доставчик и да направят сравнение. Хубавото на либерализирания пазар е, че разкрива много повече възможности и дава свобода на договарянето.

Може ли да обясните как точно ще става смяната на доставчика на ток?

Практически от гледна точка на клиента смяната изглежда по следния начин: запознава се с наличните на пазара предложения за продукти и цени, избира си доставчик, свързва се с него и подписва договор. Това е. Оттам насетне всички документални процедури и технически процеси са грижа на избрания търговец, който буквално трябва да прехвърли клиента от съответното електроснабдително дружество по регулирани цени към себе си.

Промяната е изцяло търговска и не налага никакви допълнителни устройства, електромери или каквито и да е настройки по мрежата. Със сигурност няма да има никаква промяна в качеството на електроснабдяването. Промяна ще има само в дружеството, което издава фактурата.

Ние разчитаме, че много фирми ще изберат "Токи", защото при нас всичко това става дигитално, няма нужда директорът на фирмата да излиза от офиса или дори да става от компютъра.

Интересното е кой ще бъде активната страна в този процес - потребителите или търговците?

Със сигурност доставчиците ще са доста активни. Ние например вече започнахме да контактуваме потенциални клиенти и да им предлагаме съответните оферти. Стартирахме и рекламна кампания. Има и клиенти, които са чули за промяната и търсят информация за това какво могат да направят и как евентуално да спестят от сметките си за ток или искат промяна, защото дълги години са били задължени да стоят при един доставчик. Те сами търсят оферти от различни търговци и правят сравнения. Една голяма част от бизнеса обаче умишлено ще изчака да види как ще започне процесът по излизане на свободния пазар и какви са конкретните условия, като чак след това ще се активизира да търси доставчици на електроенергия. Те нямат много време обаче, защото срокът за промяна на доставчика изтeче на 10 септември.

Защо фирмите да изберат "Токи"?

Защото предлага уникална услуга и като цена, и като преживяване. "Токи" е първата и единствена напълно дигитална платформа за доставка на ток в България. Аз очаквам активна ценова конкуренция на пазара и цените на предлаганата електроенергия да бъдат в интервала 11 - 11.5 стотинки за киловатчас електроенергия. "Токи" залага да бъде с най-изгодни цени.

Една или две десети от стотинката разлика в цената на киловатчас обаче няма да направи значителна разлика в месечните сметки. Фирмите трябва да имат предвид и други фактори като удобство, прозрачност на сметките и изгубеното управленско време при традиционните снабдители и техните процедури. Ако се калкулира и това, тогава "Токи" безспорно е най-добрата опция, защото предлага напълно автоматизирана дигитална услуга по избор на абонаментен план, подписване на договор, отчетност и фактуриране.

Какви продукти ще предложи "Токи"?

Това, което със сигурност клиентите не са имали до момента, е изборът между различните услуги. Всички тези бизнес потребители са били на фиксирана цена, която е регулаторно определена, и са нямали никаква алтернатива. В момента ние им даваме възможност - освен да са на фиксирана цена за срок от 12 месеца, която при всички случаи ще е конкурентна на регулираната - да могат да се снабдяват и на актуалната борсова цена плюс фиксирана месечна такса за обслужване. Това, както видяхме през последните месеци, може да се окаже изключително изгодно - боровата цена на тока беше с около 50% по ниска от регулираната през април и май, а за юни и юли остава далеч под нивата от 2019 г., докато на регулирания пазар промяна нямаше.

Втората голяма иновация, която ние за пръв път ще предложим на българския пазар, обаче е доставката на зелен ток. Това е електричество със сертификат за произход от ВЕИ производители, така че всички, които искат да помогнат за опазването на природата или да се чувстват съпричастни в това отношение, ще могат да използват изцяло зелена енергия. Цената пак ще е фиксирана за срока на договора, но ще е малко по-висока - с някъде около 1 ст./кВтч, което е минимално оскъпяване.

Всички разходи за потребената енергия, плащания и всякаква търговска информация ще могат да се следят онлайн и през специалното мобилно приложение, което дава пълна прозрачност на услугата.

А как е предвидено клиентите да сключват договори с вас? Нужно ли е да се посещава офис, или може всичко да се случи онлайн?

Погрижили сме се клиентите да са максимално улеснени и всичко може да стане на три стъпки за няколко минути, максимално лесно, от компютър, лаптоп, таблет или мобилен телефон. На практика от нашия сайт се избира един от трите продукта - фиксирана тарифа, борсова цена или зелен ток, като информацията, която трябва да се предостави, е ЕИК на фирмата. Ако се даде и последна фактура от досегашния доставчик на ток, процедурата се улеснява още повече, тъй като няма да има нужда от допълнително попълване на данни за идентификаторите на електромерите. Не е нужно да се вадят и заверяват каквито и да било други документи.

След това изцяло по електронен път се генерира договорът и клиентът може да си го подпише с електронен подпис.

Ако няма електронен подпис? Все пак става дума за малки фирми, които обикновено не използват такива.

В този случай има алтернативни възможности, като желанието ни е това пак да са дигитални канали. Затова ще си партнираме с "Евротръст", които предоставят възможност за подписване с мобилен електронен подпис, дори клиентът към момента да няма издаден такъв. В краен случай договорът може да бъде сключен и на хартия, като се изпрати по пощата или с куриер.

Значи ли това, че не планирате да имате физически клиентски центрове?

Няма смисъл да губим времето на хората. Искаме да предложим изцяло онлайн комплексна услуга и да улесним потребители при смяната на доставчика им на електроенергия. Цялата комуникация ще е дигитална, про- цесите ще са автоматизирани и всички въпроси ще се решават дистанционно.

Вижте повече на toki.bg