Добивът на петрол в Мексиканския залив поставя екологичните амбиции на Байдън под въпрос

Нови проекти на Shell и BP започват да се изпълняват в следващите няколко месеца въпреки предизборните обещания на президента

Екологичните амбиции на администрацията на Байдън са под въпрос заради няколко проекта за добив на петрол в Мексиканския залив
Екологичните амбиции на администрацията на Байдън са под въпрос заради няколко проекта за добив на петрол в Мексиканския залив
Екологичните амбиции на администрацията на Байдън са под въпрос заради няколко проекта за добив на петрол в Мексиканския залив    ©  Reuters
Екологичните амбиции на администрацията на Байдън са под въпрос заради няколко проекта за добив на петрол в Мексиканския залив    ©  Reuters

Екологията и амбициозните цели за нетни нулеви емисии бяха една от ключовите части от предизборната платформа на американския президент Джо Байдън. Той беше подкрепен от редица "зелени" организации, след като обеща да прекрати петролни проекти във федерални земи и води.

По-малко от две години след като встъпи в длъжност обаче, администрацията му представи нов петгодишен план за офшорни сондажи за петрол и газ. В него са предвидени нови продажби на лизинг, като максималният им брой може да достигне 11. В същия момент обаче няма нищо сигурно, защото в текста е предвиден и вариант, в който няма нито една продажба в следващите пет години.

Диапазонът от опции, който е между нула и два търга годишно, е опит да се балансират усилията на администрацията да се бори с изменението на климата. Администрацията обаче също така призовава за увеличаване на доставките на петрол и газ, след като цените на енергийните източници скочиха значително през последните няколко месеца.

Проблемите за Байдън не се ограничават до бъдещите продажби на права за добив. Все повече екологични организации се обявяват против няколкото проекта, които трябва да започнат да се реализират тази година. Един от най-големите е Vito - проект на Shell, по който трябва да започне работа до края на юли. В момента конструкцията, която се равнява на сграда от 20 етажа, е в процес на финална изработка в Тексас. След като тя приключи, съоръжението ще бъде преместено на 120 км от брега на Луизиана в удобно място в Мексиканския залив, като очакванията са да изпомпва около 100 хил. барела дневно.

"Огорчени сме, че администрацията продължава да капитулира пред интересите на изкопаемите горива", каза Хали Темпълтън, правен директор на екологичната организация Friends of the Earth, която беше една от подкрепилите Байдън по време на предизборната кампания. "Празните климатични обещания на президента Байдън го разкриват като още един лидер, който се интересува повече от замърсителите, отколкото от годното за живеене бъдеще за хората и планетата", добави тя пред Financial Times.

Мексиканският залив не е изчерпал потенциала си

Мексиканският залив е в основата на енергийните доставки на САЩ. Производителите там изпомпват около 2.2 млн. барела петролен еквивалент на ден, което представлява около 15% от вътрешното производство на САЩ, сочат данни на консултантската компания Wood Mackenzie.

Въпреки несигурността около бъдещето на добива на петрол и газ в САЩ едно от малкото места, на които те не са под въпрос, остава именно Мексиканският залив. Очаква се Vito да добие 300 млн. барела петрол за целия си оперативен живот. Освен него в скоро време трябва да бъде пуснат и Mad Dog 2 на BP, като те ще доведат добива до 2.5 млн. барела петролен еквивалент на ден през 2025 г., смята Джъстин Ростант, анализатор на Wood Mackenzie.

Подобни проекти също отразяват големите промени в офшорната нефтена индустрия през последното десетилетие, която беше разтърсена от катастрофата на Deepwater Horizon на BP през 2010 г. и серия от драматични спадове на цените. Инвеститорите също станаха по-скептични към големите петролни и газови проекти, които отнемат години, за да се изплатят, предвид несигурността на бъдещото търсене на изкопаеми горива.

В отговор на това компаниите намалиха разработването на проекти, за да ограничат разходите. Vito е намалена версия на оригиналния дизайн от преди няколко години, която е построена на около една трета от първоначалната прогнозна цена. Според Shell проектът може да остане печеливш, дори ако цените на суровия петрол паднат до 35 долара за барел от настоящите нива от около 100. "Трябва да бъдем като сектора за бързо хранене в петролната и газовата индустрия, а не като уникалния ресторант от висок клас по поръчка, където бяхме", каза пред Financial Times Пол Гудфелоу, който ръководи американския бизнес в Мексиканския залив за Shell.

Въпреки че производството на петрол продължава да расте в Мексиканския залив, Ростант е на мнение, че това вероятно ще се обърне през втората половина на това десетилетие, особено ако новите петролни концесии бъдат намалени или изцяло отменени.