🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Облекчения за новите ВЕИ - някога, но не сега

България отново "се отказа" да стопи бюрокрацията за новите ВЕИ мощности - освен до глоби, това може да доведе и до поредното протакане на проекти

Бързата писта за новите ВЕИ проекти явно ще почака - поне до следващия парламент
Бързата писта за новите ВЕИ проекти явно ще почака - поне до следващия парламент
Бързата писта за новите ВЕИ проекти явно ще почака - поне до следващия парламент    ©  Цветелина Белутова
Бързата писта за новите ВЕИ проекти явно ще почака - поне до следващия парламент    ©  Цветелина Белутова
На 28 февруари "Капитал" организира форума Energy and Power Conference, като основни теми ще са:

  • Енергийна карта на Европа и мястото на България;
  • Включване на мерките на REPowerEU в националния план за възстановяване;
  • Регулаторни реформи, подобряване на конкуренцията и ефективността на разходите;
  • Европейският газов пъзел - какво следва;
  • Енергийна ефективност и независимост;
  • Добри практики и успешни проекти;
  • Инвестиции във възобновяема енергия, мрежи и инфраструктура;
  • Диверсификация на доставките на ядрено гориво и нови ядрени електроцентрали.


Сред участниците са представители на ЕК и Европейския парламент, анализатори от Baringa и Kinstellar, директори на ключови енергийни дружества, регулатори, партийни експерти и други.

За регистрация и билети - тук.
Темата накратко
  • И този парламент не успя да промени Закона за енергията от ВЕИ, за което България вероятно ще плаща глоби.
  • Страната имаше срок до юни 2021 г. да синхронизира текстовете с европейската директива за насърчаване на зелената енергия, но това все още не е факт.
  • Поредното забавяне на законовата рамка ще отложи новите проекти, докато в съседните страни инвестициите се умножават.

България открито саботира приемането на поправки в един от важните енергийни закони - този за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ). За над три месеца работа парламента не успя да разгледа и одобри съответните текстове. Проектът бе внесен от служебния кабинет в началото на януари и макар че текстовете бързо минаха през енергийната комисия на първо четене, до гласуване в пленарната зала така и не се стигна.

Проблемът има две страни - едната е, че забавянето на промените отново ще доведе до блокиране или поне до отлагане на част от ВЕИ проектите, а от друга - ЕК вече предяви иск срещу България (и Словакия) пред Съда на Европейския съюз и страната ни най-вероятно няма да се размине без глоби.

Кой е виновен

България имаше срок до средата на 2021 г. да промени законодателството си и да облекчи инвестициите в сектора, но тъй като това не се случи, държавата влезе в наказателна процедура. На въпрос на "Капитал" неотдавна от ресорното министерство изразиха надежда, че няма да се стигне до влизането на страната ни в съдебната зала. Заради протакането на промените обаче в края на януари ЕК поиска налагането на финансови санкции за България и Словакия.

Според ЕК енергията от възобновяеми източници е ключов елемент от Европейския зелен пакт. А директивата за енергията от възобновяеми източници, приета през 2018 г., осигурява правната рамка за развитието на този вид енергия. Пред "Капитал" депутати коментираха, че промените в ЗЕВИ са били внесени в последните дни на парламента, т.е. времето за гласуването им е било съвсем малко. Но това едва ли би могло да бъде оправдание, ако имаше достатъчно желание за реформиране на сектора и премахването на излишната бюрокрация. От Министерството на енергетиката пък най-общо коментираха, че причината за досегашното забавяне на промените в ЗЕВИ се крие в динамичната политическа обстановка. По информация на "Капитал" обаче по-скоро става въпрос за неглижиране на темата.

Какво следва

Промените в ЗЕВИ са важни, тъй като най-общо облекчават условията за присъединяване на нови мощности и регламентират създаването на т.нар. енергийни общности, т.е. хората в една и съща сграда (или пък съседни) да могат да споделят електроенергия. Предвидено беше и облекчаване на процедурите по присъединяване на ВЕИ до 1 MW чрез намаляване на сроковете за проучване и издаване на становище за условията и начина за присъединяване.

Част от текстовете на предложенията за промени в ЗЕВИ обаче бяха спорни. Например предвиждаше се новите ВЕИ мощности да бъдат изграждани в приоритетни зони и при определен лимит на мощностите. От една страна, това е добра идея, но от друга, подобно зониране би могло да даде предимство на едни проекти спрямо други. Несъмнено обаче най-големият проблем с поредното отлагане на поправките в ЗЕВИ (освен глобите) е, че това може да забави част от новите ВЕИ проекти или да стопи списъка на хората, които иначе биха кандидатствали за финансиране по някоя от ВЕИ мерките по Плана за възстановяване.