PossePay: Раздели ми сметката

Група студенти създават алтернативен метод за плащане в заведения и барове

Александър Иванов и Мартин Стоилков от екипа на PossePay.
Александър Иванов и Мартин Стоилков от екипа на PossePay.
Александър Иванов и Мартин Стоилков от екипа на PossePay.    ©  PossePay
Александър Иванов и Мартин Стоилков от екипа на PossePay.    ©  PossePay
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Първоначално екипът на стартъп компанията е от пет души, но по-късно се присъединява втори тех човек.
  • Предимствата на финтех компанията са както за клиентите, така и за обслужващия персонал.
  • Бъдещите планове включват развиване на продукта им до ресторантьорски софтуер с различни функционалности.

На всеки се случва да отиде на ресторант с приятели или колеги, а след хапването да се налага всеки от компанията да пресмята колко пари трябва да остави. А пък ако някой е без кеш в себе си трябва да прати в Revolut или по друг начин пари на втори, който да остави вместо него. През това време сервитьорът виси на главите ви и се чувствате неловко.

Макар и да не са открили топлата вода, решение на този проблем предоставят шестима младежи чрез стартъпа PossePay, който стартират още като студенти в университета. Идеята не е нова и дори им хрумва след пътуване до Барселона на част от хората в бъдещия екип. Мартин Стоилков и Мартина Стоянова, с които разговаря "Капитал", не крият, че макар и едва няколко, у нас има подобни платформи.

Основните два проблема, които разрешават чрез PossePay, са за разделянето на сметката и оставянето на бакшиш на обслужващия персонал. Всичко се осъществява чрез сканиране на QR код от всеки на масата. След това се избират консумираните продукти (+ сума за бакшиш, ако си решил да оставиш такъв) и начин за плащане. Всичко това може да се случи, без да се чака сервитьорът да донесе сметката или пък да седи до масата, докато вие "оправяте" сметката.

"Шиша бар" в София е първият им клиент, а в бъдеще не изключват възможността да излязат извън пределите на страната. Желанието им е освен алтернативен метод за плащане продуктът им да се превърне в "софтуер, който да затваря целия ресторантьорски цикъл", като включва още възможност за оценяване на персонала и заведението, дигитални менюта и т.н.

От Барселона до България

Стоилков и Стоянова завършват Американския университет в Благоевград, където има акселераторска програма, която насърчава студентите към предприемачество. В началото не успяват да намерят достатъчно добра идея, която да представят за участие в програмата. Тогава след пътуване в Испания трима техни приятели, които се включват впоследствие в екипа, решават да разработят точно възможността за разделяне на сметката в заведения.

Така са допуснати до участие и получават безвъзмездно стартово финансиране от 2000 долара. След по-малко от половин година продуктът им е готов и го тестват в заведение в Благоевград, където получават и първите обратни връзки за него. Платформата им толкова се харесва на журито на програмата, че ги избират сред тримата екипи победители, които да си разделят 30 хил. долара награден фонд.

Следват месеци на усъвършенстване и срещи с бизнеси, за да представят продукта си. През ноември 2023 г. го правят и пред бизнес ангели от CEO Angels club на съорганизирано с ОББ събитие. Последват срещи с потенциални инвеститори, но на този етап от стартъпа не разкриват подробности. В средата на декември идва и моментът за старта на съвместното партньорство с първия им клиент - наргиле бар в София. В момента се подготвя и втори обект, а желанието на екипа е "да се насочим към ресторанти и барове, които са по-отворени към подобен тип решения", разкрива Мартина Стоянова.

Споделя още, че "това много зависи от клиентите, които отиват в тези барове и ресторанти" и от предпочитания от тях начин на плащане. Ще се насочат към големите градове като София, както и Варна, Бургас, Созопол по морето, а защо не и зимните курорти като Банско. Смятат, че чуждестранните туристи биха използвали масово тази възможност за плащане, защото "доста от чужденците са свикнали да си разделят сметката и да я плащат веднага чрез телефон", обяснява още Стоянова.

В екипа на младата компания именно тя се занимава с маркетинга, а Стоилков - с продажбите и преговорите с потенциалните клиенти. Николай Йовков е човекът, който отговаря за дизайна, а Невена Иванова - с правните въпроси и оформянето на договорите.

Сканирай ме

Мартин Стоилков обяснява как се случват нещата с PossePay. "Всъщност е много просто - на всяка маса има уникален баркод, който е свързан към системата на заведението или ресторанта. Когато сервитьорът въведе артикули в сметката на дадената маса, те автоматично се зареждат във въпросния баркод." След това, като бъде сканиран от клиента, вижда цялата сметка и може да избере напитките и храната, които е консумирал.

Тогава може да избере дали да остави бакшиш и следващата стъпка е изборът на метод за плащане. Те са "акаунт към акаунт - нареждаш плащане към банковата сметка на заведението, като към момента настоящите опции, които поддържаме, са всички банки, опериращи на територията на България", обяснява Стоилков и добавя: "Имаме няколко чуждестранни и Revolut."

За да заработи PossePay, е необходима интеграция на софтуера му към този на заведенията. С това се занимават двамата тех членове на екипа - Александър Иванов и Иван-Асен Чакъров. За бизнесите, които решат да използват софтуера на PossePay, голямото предимство е възможността да предоставят на клиентите си още един начин на плащане, който спестява време на всички. От една страна, посетителите на заведението не чакат за сметката и могат по удобен начин да платят само своята част от нея. От друга, обслужващият персонал може да посреща нови клиенти или да разнася поръчки, а немаловажен плюс е възможността при безкешово плащане да му бъде оставен бакшиш - опция, която при плащане с банкова карта на стандартен ПОС терминал в България не съществува (единствено при тези на някои финтех компании като SumUp и myPOS).

60 до 100 клиента

Мартин Стоилков разкрива: "В идните 12 месеца със сигурност ще бъдем фокусирани изцяло върху българския пазар и намирането на клиенти тук." На мнение е, че след като достигнат между 60 и 100 клиента ще имат достатъчно данни "за това какво работи и какво не работи както трябва." Добавя: "Съответно ще имаме възможност нещата, които не са достатъчно добре, да ги подобрим и да се чувстваме достатъчно спокойни, че щом сме се оправили на един цял пазар, какъвто е българският, ще можем да го направим и навън."

В бъдещите планове на екипа на PossePay влиза още опция за оставяне на оценка за обслужващия персонал и заведението. "С нашата система ревютата ще бъдат истински и ще знаеш, че са от хора, които наистина са били там и са видели мястото, обслужването, храната и т.н.", разказва Стоилков. По желание на собствениците тези коментари и оценки могат да бъдат качени и в Google.

Не на последно място екипът има идея да въведе възможност за дигитализиране на менютата, които да бъдат разглеждани онлайн, а също така и да се поръчва от тях. "Нашият най-дългосрочен план е да изградим софтуер, който да затваря целия ресторантьорски цикъл, като предлага една широка гама от функционалности, които всеки ресторантьор да може сам за себе си да избере кое му е необходимо и кое не", обяснява Мартин Стоилков.

Все още няма коментари
Нов коментар